En l’exercici d’ahir es va simular l’amaratge d’un avió comercial. L’Aeroport del Prat va organitzar juntament amb Protecció Civil, un simulacre d’accident d’aeronau al mar per provar la correcta implantació del Pla d’Autoprotecció de l’Aeroport i la seva coordinació amb el Pla Especial per a Emergències Aeronàutiques

[dropcap color=”#336600″ font=”arial”]L[/dropcap]’exercici ha servit per comprovar la capacitat de resposta dels serveis d’emergència i avaluar el grau de coordinació entre l’aeroport i les diferents institucions involucrades en el salvament, així com analitzar la idoneïtat dels canals de comunicació i el tractament de la informació que es genera amb l’accident. El simulacre va consistir en l’accident d’un avió comercial arran de l’impacte d’una au en el motor esquerre de l’aparell, amb la conseqüent fallada d’aquest motor. L’aeronau va intentar tornar a l’aeroport però, finalment, el pilot es va veure obligat a realitzar un amaratge a aproximadament a una milla nàutica de la costa.

Després de comunicar el ‘May Day’ a la Torre de Control de l’Aeroport, l’avió va contactar amb el Centre Coordinador de Salvament, el telèfon d’emergències 112 i el Centre de Coordinació d’Emergències de Catalunya CECAT de Protecció Civil de la Generalitat. A continuació, es va activar el Pla d’Autoprotecció de l’Aeroport, i els mitjans interns de l’aeroport, amb l’habilitació dels Punts de Reunió, la Sala de Crisi i la de Familiars, una helisuperfície i una zona per al trasllat de les víctimes rescatades al mar.

El telèfon d’emergències 112 de Catalunya va activar el seu protocol d’avisos a organismes i cossos de seguretat i emergències en cas d’accident aeronàutic. Per al rescat i trasllat dels possibles afectats, es van mobilitzar quatre helicòpters i 11 embarcacions: Salvament Marítim (1 helicòpter i embarcacions amb la seva base a Barcelona i al Port Ginesta de Castelldefels); Guàrdia Civil (1 helicòpter); cos dels Mossos d’Esquadra (1 helicòpter, unitat subaquàtica, efectius i vehicles de les comissaries properes); Bombers de la Generalitat (1 helicòpter i dues embarcacions amb efectius del Grup d’Actuacions Especials GRAE); i Creu Roja, entre d’altres.

Per la seva banda, la Torre de Control de l’Aeroport es va encarregar de gestionar la operativa aeronàutica per evitar que el pas dels helicòpters afectés al funcionament normal de l’aeroport. Al seu torn, Salvament Marítim va necessitar la intervenció de les unitats subaquàtiques dels Mossos d’Esquadra, els Bombers de la Generalitat i la Guàrdia Civil.

El Pla Especial per a Emergències Aeronàutiques a Catalunya (Aerocat), abasta tant els accidents aeronàutics que es produeixin a qualsevol punt de l’espai aeri català així com les emergències de qualsevol tipus que tinguin lloc als aeroports, aeròdroms i heliports de Catalunya.

El simulacre va comptar amb la participació dels Bombers i el Servei Mèdic de l’aeroport, Protecció Civil de la Generalitat, el cos de Bombers de la Generalitat, els Mossos d’Esquadra, el Sistema d’Emergències Mèdiques, la Delegació del Govern, el Servei Aeri de Rescat, la Guàrdia Civil i el Cos Nacional de Policia, Creu Roja, Capitania Marítima i Salvament Marítim, així com el servei del telèfon d’emergències CAT 112 de la  Generalitat de Catalunya. En total, més de 200 persones, entre voluntaris i efectius, van intervenir en l’exercici, que no va suposar cap afectació en l’operativa habitual de l’aeroport.

 

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here