La instal·lació comptarà amb una superfície de 175.000 m2 per a nou forats, i es preveu que pugui obrir al públic a l’estiu del 2014

[dropcap color=”#336600″ font=”arial”]A[/dropcap]ena ha obert el concurs públic per a l’adjudicació per un període de trenta anys de la construcció i gestió del camp de golf situat entre la platja i la tercera pista del Prat.

Són 175.000 m2 de terrenys propietat d’Aena que havien allotjat l’antic Real Club de Golf del Prat, abans de quedar afectat per les obres d’ampliació de l’aeroport. Aleshores, el camp comptava amb quatre possibles recorreguts i 30 forats, però en aquells terrenys s’aixeca avui la Terminal 1.

El nou, serà substancialment diferent al seu predecessor, ja que serà un camp de golf “executiu”, de mides més reduïdes que l’anterior -amb  tan sols nou forats-, pensat per a que els jugadors habituals puguin finalitzar una partida en tres o quatre cops. “Un camp que es pugui recórrer en hora i mitja”, va explicar la directora d’explotació de l’aeroport, Isabel Pardo. El motiu, que un passatger de trànsit a Barcelona, pugui recórrer tot el camp entre vol i vol.

El camp se situarà en 18 hectàrees compreses entre el mar, la tanca perimetral que segueix paral·lela a la pista d’aterratge més propera a la costa, i dues zones protegides. El projecte es mantenia en guaret des que es van aprovar les obres. AENA i El Prat van pactar aleshores, zones verdes protegides i d’oci en les quals ja es preveia la possibilitat de poder recuperar el camp a mig termini.

El termini per presentar ofertes acaba el 9 de maig, posteriorment i en funció del nombre d’empreses interessades, Aena resoldrà la licitació amb la previsió que el camp pugui estar llest per l’estiu del 2014. La voluntat d’Aena és que aculli passatgers en connexió, però alhora, també sigui interessant per al públic en general.

Diverses entitats denuncien el possible impacte del nou camp de golf al delta del Llobregat

Entitats com Depana, SOS Delta del Llobregat o Plataforma Delta Viu, consideren que AENA i les administracions obvien les seves responsabilitats en matèria ambiental i la normativa europea que empara les zones naturals del delta del Llobregat, amb la construcció d’un camp de golf sobre “l’últim connector biològic del litoral”.

La nova terminal de l’aeroport es va construir sobre el “Pas de les Vaques”, un dels aiguamolls més extensos i amb més valors ecològics de tota la plana deltaica. Per a aquestes organitzacions ecologistes, la construcció de la tercera pista va suposar la destrucció d’una vasta àrea amb hàbitats d’interès prioritari per a la UE (pinedes sobre dunes); les seves capçaleres van sepultar una part de les reserves naturals (RN) del Remolar-Filipines i la Ricarda, designades des de l’any 1994 com a ZEPA (màxima figura de protecció de les aus a la UE).

A causa de l’elevat cost ambiental de l’ampliació de l’aeroport, va ser necessari el vistiplau de la Comissió Europea, de manera que l’Estat espanyol i la Generalitat de Catalunya van adquirir el compromís de portar a terme un conjunt de compensacions que garantissin la coherència ambiental dels espais naturals deltaics (mitjançant la Declaració d’Impacte Ambiental, DIA).

Territorialment, la part més substancial d’aquestes compensacions implicava la connexió física dels diferents espais protegits, és a dir, l’enllaç de la RN del Remolar-Filipines amb la RN de la Ricarda (a través de les pinedes de l’anomenat Parc Litoral) i amb els Reguerons (a través de les maresmes de Can Sabadell). També comportaven la recuperació de les pinedes litorals de Viladecans, degradades durant dècades pels nombrosos càmpings. Totes aquestes compensacions haurien de consolidar-se amb l’elaboració i l’aprovació d’un Pla Especial de Protecció dels Espais Naturals de l’entorn aeroportuari.

Ara, aquestes entitats denuncien que ja fa gairebé 14 anys que les diferents administracions van adquirir aquests compromisos, reflectits a la DIA de l’ampliació de l’aeroport, i que en canvi de dur-los a terme, al corredor de Can Sabadell, que hauria de connectar el Remolar-Filipines amb els Reguerons, AENA ha construït un gran aparcament de taxis amb tots els seus “serveis”. A les pinedes de Viladecans es projecta executar un passeig marítim. A l’anomenat Parc Litoral s’ha construït el club nàutic, bars, el CRAM, etc., i aquesta setmana s’ha licitat el projecte del camp de golf, que es vol ubicar també en aquesta estreta franja litoral i està pensat com a un atractiu per a una elit dels passatgers de l’aeroport. Quant al Pla Especial, que hauria d’haver tramitat la Generalitat, tan sols en queda el nom.

Així doncs, aquestes organitzacions ecologistes denuncien també la “manca de respecte absoluta per la conservació del patrimoni natural i per la llei (la Fiscalia de Medi Ambient està investigant el pàrquing de taxis), i que AENA i els ens locals actuen per la via dels fets consumats”.

Davant d’això, DEPANA, juntament amb altres entitats que defensen el territori, s’han posat en contacte amb parlamentaris europeus d’IU a través d’EUiA per interposar una pregunta parlamentària a la Comissió Europea sobre la protecció del delta del Llobregat. L’objectiu final de la queixa és que la Comissió Europea forci l’Estat i la Generalitat a complir amb els seus compromisos i les seves obligacions.

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here