La Generalitat de Catalunya, la Federació de Municipis de Catalunya (FMC), l’Associació Catalana de Municipis (AMC) i l’Ajuntament de Barcelona han signat aquest dilluns 25 de juliol un manifest conjunt per reclamar millores en la xarxa de Rodalies, en un acte que ha tingut lloc a Barcelona

A l’acte hi han assistit com a representants de l’Ajuntament de Sant Feliu, Lídia Muñoz, alcaldessa accidental; així com els regidors Lourdes Borrell, Manel Martínez, Xavier Alegre, Rosa M. Martí i Elisabet Ortega, els quals amb la seva presència han volgut donar especial suport a la iniciativa amb l’objectiu d’evidenciar la necessitat del soterrament de les vies del tren a la ciutat. De fet, el manifest que s’ha signat avui se sotmetrà a votació en un ple municipal per tal que l’Ajuntament el subscrigui, igual que faran la resta de municipis catalans.
En el marc de la signatura del manifest han intervingut Rosa Maria Perelló, vicepresidenta de l’Associació Catalana de Municipis i alcaldessa de Tàrrega; així com Laura Campos, vicepresidenta de la Federació de Municipis de Catalunya i alcaldessa de Montcada i Reixac, així com Janet Sanz, tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona. En aquest sentit, Rosa Maria Perelló, ha titllat “d’injustícia total” l’actual estat de Rodalies i ha assegurat “que el país ha de poder garantir la igualtat de serveis per a tothom del territori” i que no es poden tolerar més els perjudicis. 

Per la seva banda, Laura Campos, ha expressat a través de xifres la manca d’inversions de l’Estat en la xarxa de Rodalies, la qual ha dit té 48 milions d’usuaris, enfront els 2 milions i escaig de persones que fan servir els trens de llarga distància. Així, Campos ha dit que “ha arribat el moment de posar la mobilitat al servei de la ciutadania” i “exigir una xarxa ferroviària de primer ordre i digne del segle XXI”. També ha fet esment a la campanya Ara Rodalies, iniciada pels ajuntaments de Montcada i Reixac, l’Hospitalet de Llobregat i Sant Feliu de Llobregat, en què es reclama el soterrament de les vies. 

Janet Sanz ha remarcat la urgència d’intervenir i la necessitat de “gestionar des de la proximitat aquest sistema de transport públic”, el qual, ha destacat caldria abordar-lo també tenint en compte el punt de vista de millora de la salut i del medi ambient.

Davant les dificultats de negociació amb Adif, el conseller ha explicat que les parts que signen el manifest han decidit presentar un requeriment previ a Adif perquè es comprometi a fer les inversions necessàries per posar la infraestructura en les condicions adequades. Aquest requeriment, presentat a mitjans de juny i pel qual l’Adif té un termini de resposta de tres mesos, és el pas previ a la interposició d’un recurs contenciós-administratiu davant de l’Audiència Nacional per inactivitat de l’Administració. 

 Alhora, Rull ha assegurat que al setembre es farà un acte públic de les diferents institucions que signen el manifest amb l’objectiu de “dir prou” a la situació actual de la xarxa de trens a Catalunya.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, s’ha mostrat rotund en els arguments que expliquen la unió del Govern català amb les diferents entitats municipalistes per posar fi a la situació “inacceptable” de la xarxa de Rodalies, sobretot pel que fa a l’increment d’incidents i a la impuntualitat dels trens. En aquest sentit, Rull ha dit que es necessita “una inversió en majúscules” i “el compromís que es faran les inversions” que Adif tenia previstes des que al 2010 es va pactar el traspàs a la Generalitat de certes competències i es va acordar fer una inversió de 4.000 milions d’euros en la xarxa de Rodalies, de la qual, segons el conseller “només s’ha executat el 10%”. Rull també ha assegurat que a més dels recursos, es reclama “el traspàs i la capacitat real de decisió” per tal de “poder decidir nosaltres i tenir el control sobre les vies, les estacions, les catenàries i els serveis”.

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here