Els europeus viatgen principalment dins de la UE i ho fan sobretot durant els mesos de juliol i agost. Ara, ja no caldrà apagar les dades del mòbil per por a una factura desmesurada 

Per Comissió Europea / AMIC – AMIC – Redacció (12254 caracters)

El 85% de les estades turístiques que fan els ciutadans europeus les fan dins del territori de la UE i més de la meitat dels viatges són entre juny i setembre (un 33,3% es concentren en els mesos de juliol i agost), segons les darreres estadístiques sobre el turisme a la UE publicades per Eurostat.

La legislació de la Unió Europea regula aspectes importants durant el període de vacances com els drets dels passatgers, les compres transfrontereres o les tarifes que ens poden cobrar les companyies telefòniques quan fem servir el mòbil i d’altres dispositius dins de la UE. A més, els ciutadans disposen d’un seguit d’eines i recursos que ajuden a planificar el viatge i poden ser d’utilitat en cas d’incidències o imprevistos. La targeta sanitària europea, el telèfon gratuït d’emergències a la UE, aplicacions mòbils amb les normes de trànsit als diferents països, el contacte dels consolats europeus fora de la Unió o la informació sobre què s’ha de fer per viatjar amb mascotes, en són alguns exemples.

Primer estiu sense recàrrecs per ‘roaming’

Des del passat 15 de juny trucar, enviar missatges o consultar internet quan viatgem dins de la UE ja no suposa cap sobrecost en la tarifa habitual del nostre operador. Per tant, milers d’europeus podran activar l’opció d’itinerància del seu telèfon mòbil i fer-lo servir durant les seves vacances arreu de la UE i els països de l’Àrea Econòmica Europea com si estiguessin a casa, sense haver-se de preocupar per la factura que els arribarà a la tornada. La regulació del ‘roaming com a casa’ inclou excepcions en casos molt limitats, que no ens afectaran si fem una estada de menys de 4 mesos amb un consum regular de dades. 

Drets dels passatgers

La Unió Europea és la primera regió del món en comptar amb un conjunt regulat de drets que protegeixen els passatgers, independentment del mitjà de transport que utilitzin. La legislació europea protegeix els viatgers que es desplacen en avió, en vaixell, en tren i en bus, i preveu un seguit d’indemnitzacions en casos com els retards, la pèrdua d’equipatges o les cancel·lacions, així com les obligacions per a les companyies en matèria d’informació i assistència durant el viatge.

L’avió és el mitjà de transport col·lectiu més utilitzat per els europeus quan viatgen a l’estranger (es fa servir en el 53,3% dels casos, dades d’Eurostat). 

Drets dels passatgers d’avió

Situació, drets i compensació econòmica per
Denegació d’embarcament o cancel·lació del vol a menys de 14 dies de la sortida:

  • Retorn del preu complet del bitllet en 7 dies o reassignació en un altre vol de característiques similars
  • 125 – 600€ (depenent de la distància i del retard final si hem escollit ser assignats en un altre vol)
  • Assistència en cas que sigui necessària: trucades, refrescos, menjar, allotjament, etc.

Retards:

 A partir de 2 hores

Assistència: trucades, refrescos, menjar, allotjament i transport a l’allotjament

A partir de tres hores

  • Dins de la UE:

Fins a 1.500 km: 250 euros
Més de 1.500 km: 400 euros

  • Entre un aeroport de dins de la UE i un de fora:

Fins a 1.500 km: 250 euros
De 1.500 a 3.000km: 400 euros
Més de 3.000 km: 600 euros

A partir de 5 hores

  • Reemborsament del preu del bitllet si es decideix no continuar el viatge
  • Retorn a l’aeroport de sortida
  • Pèrdua o danys en l’equipatge
  • Fins a 1.200€

Aquests drets s’apliquen als passatgers de tots els vols que surtin des d’un aeroport de la UE i als vols operats per companyies de la UE independentment de l’aeroport de sortida. Les compensacions econòmiques hauran de ser satisfetes per les companyies aèries llevat que aquestes puguin demostrar que l’incident va ser degut a causes extraordinàries.

Com i a on s’ha de reclamar

Les persones afectades s’han d’adreçar en primer lloc a la companyia aèria responsable. Si la resposta no és satisfactòria, es pot fer una reclamació davant de l’organisme nacional competent en aviació civil. En el cas d’Espanya és l’Agència Estatal de Seguretat Aèria. 

Més informació a http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/index_en.htm

Viatgers amb discapacitat o mobilitat reduïda

Tant si viatgen amb avió, com amb transport ferroviari, vaixell o autobús, les persones amb mobilitat reduïda han de tenir garantit el mateix accés al transport que qualsevol altra persona, a no ser que sigui estrictament necessari impedir-ho per temes de salut, seguretat o perquè la infraestructura no garanteix un transport segur. A més en tots els casos tenen dret a assistència gratuïta per part de les companyies.

Més informació sobre els drets dels passatgers amb discapacitat o amb mobilitat reduïda

Coneix els teus drets

La Comissió Europea realitza cada any una campanya informativa per donar a conèixer els drets dels passatgers a la UE a través de pòsters i fulletons a les principals terminals de transport europees. També posa a disposició dels ciutadans una pàgina web que permet conèixer quines indemnitzacions corresponen a cada cas i on reclamar-les.

Per viatjar en cotxe: aplicació sobre normes de trànsit a tota la UE

Quin és el límit de velocitat a les autopistes franceses? Necessito portar casc quan vaig amb moto per Suècia? Quin equipament de seguretat haig de dur sempre dins del cotxe quan condueixo per Eslovàquia? Les persones que viatgen amb cotxe o moto per la Unió Europea poden trobar tota aquesta informació a l’aplicació Going Abroad desenvolupada per la Comissió Europea.

L’aplicació és disponible per a iPhone i iPad, Google Android i Microsoft Windows en 22 llengües i cobreix informació sobre tots els temes que poden comportar risc d’accidents, incloent-hi la velocitat, els límits d’alcoholèmia o els dispositius de seguretat obligatoris als vehicles.

App pels estudiants Erasmus

Molts dels estudiants que marxaran a fer un Erasmus el curs vinent aprofiten l’estiu per a preparar-se, estudiar idiomes i conèixer el seu país de destí. Compartir consells amb altres estudiants, millorar les competències lingüístiques o fer un seguiment dels tràmits administratius són algunes de les funcions que inclou la nova aplicació que la Comissió Europea ha dissenyat per millorar l’experiència dels estudiants Erasmus i que coincideix amb el 30è aniversari del programa. L’app està disponible per a iOS i Android.

Números d’emergència de la UE: 112 i 116000

Els ciutadans de la Unió Europea disposen d’un número d’emergència únic i gratuït per a tota la UE. Es pot trucar al 112 des de qualsevol telèfon fixe o mòbil i l’afectat serà atès per un especialista que transferirà directament la trucada al servei d’emergència corresponent (policia, bombers, etc).

A la UE també hi ha un número d’ajuda comú (116 000) al qual es pot trucar per denunciar la desaparició d’un menor. En cas que un ciutadà hagi perdut el seu fill o si es té notícia d’un menor desaparegut, es pot trucar a aquest número on un equip de professionals respondrà les preguntes jurídiques o administratives i donarà suport psicològic.

Targeta Sanitària Europea

La Targeta Sanitària Europea (TSE) és un document que permet als ciutadans de la UE rebre el tractament mèdic necessari durant una estança temporal en qualsevol Estat membre de la UE en les mateixes condicions que els nacionals d’aquell estat.

La TSE és gratuïta i la pot demanar qualsevol ciutadà que estigui assegurat o cobert per un sistema de seguretat social Estatal en qualsevol Estat membre de la UE, Islàndia, Liechtenstein, Noruega o Suïssa.

A on s’ha de sol·licitar?

A les oficines de la Seguretat Social (amb cita prèvia).
Per telèfon al número 901166565
Per internet a l’adreça: https://w6.seg-social.es/solTse/jsp/Entrada.jsp

Protecció dels consumidors

Si hem realitzat una compra en un altre país de la UE i quan tornem detectem que el producte és defectuós o que l’hem de canviar per qualsevol altre motiu, hi tenim dret independentment del país on l’hàgim comprat. Per tal de facilitar les reclamacions en aquests casos, existeix un procediment europeu de reclamacions de petites quantitats (fins a 2.000 euros). Hi ha una xarxa de Centres Europeus del Consumidor que ofereix assessorament i ajut en cas d’incidències en les compres a l’estranger o en les compres on-line a empreses que no tinguin seu al nostre país. 

La pàgina web del Centre Europeu del Consumidor a Espanya ofereix la informació sobre què cal fer per reclamar els nostres drets com a consumidors i facilita un formulari en línia per tramitar les queixes.

Viatjar amb mascotes

Els ciutadans de la UE poden viatjar lliurement amb el seu gos, gat o fura si disposen d’un passaport europeu per a animals de companyia. Aquest passaport l’expedeix qualsevol veterinari autoritzat i hi han de constar les dades de la vacunació antiràbica. La mascota ha d’estar identificada amb un microxip electrònic amb el mateix codi que figura al passaport.

Si es vol viatjar amb mascotes que no siguin gossos, gats i fures (conills, canaris, etc) cal consultar la legislació del país de destí, disponible en aquesta adreça: http://ec.europa.eu/food/animal/liveanimals/pets/nat_rules_dogscatferret_en.htm

Protecció consolar fora de la UE

En cas de trobar-se en un país on no hi hagi ambaixada o consolat del seu Estat membre, un ciutadà de la UE pot demanar protecció consolar a les autoritats diplomàtiques de qualsevol altre Estat de la Unió en les mateixes condicions que els nacionals d’aquell Estat.

Alguns exemples de situacions en les quals els ciutadans poden necessitar i reclamar protecció consolar són:

  • pèrdua o robatori de passaport
  • accident o malaltia greu
  • delicte violent
  • arrest o detenció
  • ajuda d’urgència i repatriament (en casos com catàstrofes naturals, conflicte civil o militar o d’altres situacions d’emergència)
  • mort a l’estranger

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here