Aquest dijous, 8 de febrer, l’AMB ha presentat, durant el IV Consell de Mobilitat, que aglutina tots els agents socials de la metròpolis implicats en la mobilitat, les noves mesures estrella que començaran a funcionar aquest 2018. Tot, amb el ferm objectiu de seguir millorant la qualitat de l’aire i seguir impulsant un canvi d’hàbits cap a una mobilitat molt més sostenible a nivell metropolità

Concretament, l’AMB ha presentant durant aquesta jornada, en què hi participen més de 150 experts, la implantació del sistema del control de matrícules per càmera, per a l’àmbit de la Zona de Baixes Emissions Rondes de Barcelona, que ha coordinat amb l’Ajuntament de Barcelona; i els nous serveis de Bus Exprés i Metrobus, que es posaran en marxa a partir de la primavera d’aquest mateix any.

“La setmana passada el comissari europeu de medi ambient, Karmenu Vella, amenaçava amb denuncies al Tribunal de Justícia de la UE si Espanya no actua per complir els terminis per respectar i complir amb els límits màxims d’emissions de diòxid de nitrogeno i de partícules PM10 que fixa la legislació europea”, ha exposat Antoni Poveda, vicepresident de Mobilitat i Transport de l’AMB, que ha recordat que ara fa un any, el gener de 2017, l’AMB va aprovar el Programa de Mesures contra la Contaminació Atmosfèrica. D’aquest mateix, ja està activat, per exemple, la ZBE Rondes de Barcelona i la Targeta Verda Metropolitana, entre d’altres. D’aquesta última, ja s’han superat les 830 sol·licituds, entre octubre de 2017 i gener de 2018.

“Aquí es demostra que l’AMB està compromesa, ja ho hem demostrat liderant diferents iniciatives, i no ens falten ni ganes ni arguments, però fan falta més compromisos i més implicació per part de les altres administracions públiques. Davant d’aquesta situació, el govern d’Espanya i el de la Generalitat hauria de presentar un pla d’actuacions per combatre la contaminació atmosfèrica, de forma decidida, a les grans àrees metropolitanes”, ha tornat a reclamar Poveda. “Cal també una nova agenda de prioritats de les infraestructures de transport, que s’orientin a reforçar la mobilitat sostenible, i per això és clau el desplegament de la Llei de Finançament del Transport”, ha afegit.

El desplegament del control tecnològic amb càmeres, un pas més per a la ZBE Rondes de Barcelona
Durant el 2018 l’AMB implantarà, en coordinació amb l’Ajuntament de Barcelona i de la mà de la resta d’ajuntaments de la Zona de Baixes Emissions Rondes de Barcelona (L’Hospitalet, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Sant Adrià de Besòs), el nou sistema de control tecnològic de lector de matrícules per càmeres. Actualment, l’AMB està desenvolupant, en coordinació amb el consistori de la capital catalana aquest sistema tecnològic, que facilitarà i sistematitzarà el control dels vehicles contaminants que circulin perla ZBE Rondes de Barcelona.

Aquest nou sistema de control tecnològic, a banda de les càmeres (fixes i mòbils, embarcats), compta també amb panells de missatges d’informació variables, que poden informar a l’usuari, per exemple, identificant la matrícula del seu cotxe, l’etiqueta ambiental de la DGT que li correspon, i si pot o no circular en cas d’episodi de contaminació.  A més, també s’està creant una plataforma metropolitana de control, gestió i explotació de les dades (mediambientals i de mobilitat), en col·laboració amb l’Ajuntament de Barcelona.

La implantació  de les càmeres, i la creació de la plataforma de gestió, servirà per conèixer millor les característiques del parc circulant, fet que permetrà articular polítiques de gestió de circulació més acurades.

“L’objectiu d’aquestes mesures és avançar els compromisos adquirits en el desplegament dels sistemes automàtics de control i gestió, i informar paral·lelament a la ciutadania sobre les emissions dels seus vehicles i possibles restriccions als vehicles més contaminats”, explica Poveda.

Durant el primer semestre del 2018, es realitzaran proves pilot d’aquest nou sistema de control automàtic a les rondes de Barcelona. Paral·lelament, entre gener i juny s’està duent a terme un anàlisis per determinar l’emplaçament de les càmeres i la definició de la plataforma metropolitana de gestió de la ZBE, en coordinació amb l’Ajuntament de Barcelona

Des de l’AMB es recorda que des de l’1 de desembre del 2017,en situació d’episodi de contaminació, no poden circular, de 7-20h, en dies laborables, els turismes que no disposin d’etiqueta ambiental de la DGT. A partir de 1 de gener del 2020, aquestes condicions seran permanents, de dilluns a divendres, de 7-20h, i s’estendran a la resta de vehicles.

“Madrid, que feia servir el sistema de matricules parell i senars, esta proposant ara passar a les etiquetes, com estem fent nosaltres”, ha detallat el vicepresident de Mobilitat i Transport de l’AMB.

Arriben els nous serveis de bus “AMB Exprés” i “AMB Metrobús”
L’AMB també crearà aquest 2018 dos nous serveis d’autobusos, en el marc de la Nova Xarxa de Bus Metropolità: el bus metropolità Exprés (AMB Exprés) i  el servei AMB Metrobus.

Pel que respecta a les línies metropolitanes AMB Exprés (E), el servei s’implantarà als municipis metropolitans més allunyats de Barcelona, per connectar la capital catalana. La primera línia serà la E95, que connectarà Castelldefels a Barcelona i es preveu la seva posada en marxa durant la primavera 2018. Més endavant es preveuen altres línies exprés que connectin amb Gavà, Viladecans, Sant Boi de Llobregat, etc.

L’objectiu del bus AMB Exprés, que farà recorreguts més directes i amb poques parades, a diferència de la xarxa de bus convencional, és millorar la velocitat comercial i arribar més ràpid al punt de destí. “La seva creació no eliminarà les línies convencionals, serà un servei complementari, dins de l’oferta global de transport de l’AMB”, assenyalen des de l’AMB.

D’altra banda, el nou servei AMB Metrobus, que s’implantarà a municipis que limiten amb Barcelona, es basa en línies metropolitanes d’alta freqüència, amb un interval de pas màxim de 10 minuts, que es pot assimilar més amb la freqüència del metro que no pas de bus interurbà. En aquests casos, també es contempla incloure, en determinats serveis, autobusos articulats de més capacitat. Aquest servei de Metrobus també es posarà en marxa durant la primavera, i la primera línia serà la M28, que farà la ruta Can Ruti, Badalona, Santa Coloma i Sant Andreu Comtal. La previsió és estendre aquests serveis d’alta freqüència als principals eixos de mobilitat de l’àrea metropolitana.

Les xarxes de AMB Exprés i AMB Metrobus tenen la vocació d’ampliar i millorar l’oferta de transport públic existent, oferint nous serveis més directes, ràpids i amb més freqüència i capacitat.  Les línies estan dissenyades per buscar l’efecte xarxa amb punts d’intercanvi que tindran un tractament especial pel que fa la senyalització, posant especial atenció a la coordinació i el transbordament amb la nova xarxa de bus que s’està implantant a la ciutat de Barcelona.

Implicació del teixit associatiu i veïnal, les empreses i el món universitari
El Consell de Mobilitat va néixer al juliol del 2016 amb la voluntat d’aglutinar tots els agents socials de la metròpolis implicats en la mobilitat i assentar les bases per dibuixar i fer realitat, entre tots, una mobilitat metropolitana molt més neta i sostenible.

El Consell de Mobilitat de l’AMB compta amb un total de 208 representants permanents i es reuneix de manera ordinària dos cops l’any. Entre les més de dues-centes persones que el componen, hi ha un representant de cada municipi metropolità, un representant de cada grup polític metropolità i desenes d’associacions, federacions i organitzacions empresarials.

Font: AMB

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here