El Parc Rural del Montserrat ha fet una aposta per la implicació de tots els agents del territori amb la realització dels tallers participatius que s’han fet aquest primer semestre d’any en tres punts del territori: Olesa de Montserrat, El  Bruc i Castellgalí i en els quals hi han participat 128 persones provinents d’empreses del sector primari, com ara agricultors, ramaders i forestals, així com productors i elaboradors agroalimentaris i empreses de serveis com restauració, agroturisme, turisme actiu i de natura, a més de personal tècnic vinculat al desenvolupament local i al sector primari, i entitats i agents vinculats al territori.

En aquestes trobades, es va plantejar a les persones assistents quins objectius hauria de tenir el Parc Rural i quines accions concretes caldria fer per aconseguir-los, donant com a resultat cinc línies estratègiques, amb 15 objectius i 46 accions. En aquesta línia, el  vicepresident primer de la Diputació de Barcelona i responsable també de l’Àrea de Territori i Sostenibilitat, Dionís Guiteras, ha expressat la seva satisfacció pels resultats aconseguits, remarcant que “el Parc Rural és transversal i per això aquest procés participatiu ha comptat amb tots els agents del territori implicats en l’àmbit agrari”

L’alcaldessa d’Olesa de Montserrat, Pilar Puimedon, també s’ha mostrat molt satisfeta pels resultats d’aquests tallers, i pel fet que fos el d’Olesa el que va comptar amb més participació. Al taller, realitzat a Cal Rapissa, sobretot es va parlar de la necessitat d’afavorir el relleu generacional en el sector agrari, i també es va apostar per crear producte amb denominació d’origen. Per Puimedon, el projecte del Parc Rural, a més, representa una oportunitat de protecció del territori així com una via per promocionar turísticament aquests municipis.

Les cinc línies estratègiques definides en aquestes trobades són les següents:

1 Impuls a la nova pagesia i emprenedoria,

2 Promoció dels productes i serveis del parc rural

3 Tenir un territori endreçat,

4 Diversificació econòmica i creació de xarxa.

En l’impuls a la nova pagesia i emprenedoria, l’objectiu és garantir el relleu generacional en el sector agrari, oferir suport tècnic i garantir uns bons serveis i infraestructures per a tot el sector primari. Així mateix, es vol potenciar un model d’agricultura que preservi la diversitat agrícola i ramadera i les tradicions culturals. La línia de promoció de productes i serveis del Parc Rural, l’objectiu és identificar i promocionar productes agroalimentaris, forestals i els serveis que s’elaboren en aquest àmbit i sensibilitzar sobre els valors associats a la producció i el consum dels productes agroalimentaris locals.

Per tenir un territori endreçat, la proposta és treballar per prevenir els incendis forestals mitjançant la potenciació de la ramaderia com a eina de gestió dels boscos, ordenar els impactes i els danys ocasionats per la fauna salvatge, especialment senglars i cabirols, a més d’ordenar el trànsit rodat en camins rurals de vehicles com motos i quads, i augmentar la seguretat.

Pel que fa a la línia d’apostar per la diversificació econòmica, les empreses i agents del territori volen promocionar un turisme de qualitat que posi en valor els valors intrínsecs del Parc Rural aprofitant el flux turístic que genera el massís de Montserrat. L’aposta és oferir suport a nous projectes econòmics i posar en valor els actuals, i promocionar el Parc Rural com un espai idoni pel desenvolupament d’activitats vinculades a l’educació ambiental.

Finalment, per crear xarxa, es plateja promoure la cooperació i el treball en xarxa entre els agents del sector agrari per assolir objectius comuns i també crear recursos comuns que puguin ser utilitzats per diferents usuaris; i s’impulsarà el coneixement, la posada en valor i la creació de xarxa entre les empreses i els agents socials del territori.

Font: Ajuntament d’Olesa de Montserrat

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here