L’objectiu és analitzar quina ha estat l’actuació de les administracions públiques competents en defensa dels drets de les persones consumidores afectades. La manca d’informació als viatgers, les llargues cues per presentar una reclamació o la manca de resposta a les sol·licituds de compensació o de devolució són alguns dels greuges detectats, que el Síndic anima a denunciar

El Síndic de Greuges de Catalunya s’ha adreçat a l’Agència Catalana del Consum, al Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, a la Delegació del Govern de l’Estat a Catalunya i a Vueling per demanar-los informació de sobre els nombroses problemes diversos, com ara incidències, retards i cancel·lacions de vols, que pateixen les persones usuàries d’aerolínies a l’aeroport de Barcelona-el Prat Josep Tarradellas.

En concret, el Síndic analitza la cancel·lació per part de Vueling de més de 100 vols previstos per a dissabte 27 i diumenge 28 a causa de la vaga del personal de terra d’Iberia a l’aeroport esmentat. A aquestes complicacions, s’hi va sumar la tempesta que el dissabte 27 va obligar a tancar l’aeroport al trànsit aeri aproximadament durant una hora. Així mateix, el comitè d’empresa de la companyia encarregada dels controls de seguretat de l’aeroport de Barcelona-el Prat Josep Tarradellas (Trablisa) va registrar dilluns 29 al Departament de Treball de la Generalitat de Catalunya una convocatòria de vaga indefinida a partir del 9 d’agost per la sobrecàrrega de treball de la plantilla.

Segons aquestes informacions, les cancel·lacions de vols, els retards i els canvis d’horaris se sumen a la manca d’informació als viatgers, les llargues cues per presentar una reclamació o la manca de resposta a les sol·licituds de compensació o de devolució de l’import del bitllet abonat. També es registren incidències relatives a la manca de garantia del dret d’assistència als passatgers (menjar, beguda, hotel, etc.) en uns dies de gran afluència de passatgers, per la sortida i l’arribada de les vacances.

El Codi de consum de Catalunya (Llei 22/2010, de 20 de juliol) considera que els transports són un servei bàsic, és a dir, uns serveis de caràcter essencial i necessaris per a la vida quotidiana o que tenen un ús generalitzat entre les persones consumidores. L’Agència Catalana del Consum té assignades legalment (Llei 9/2004, de 24 de desembre) les funcions següents, entre d’altres, d’orientar, informar i assessorar les persones consumidores i usuàries sobre els seus drets i la manera d’exercir-los; exercir les competències d’inspecció i de sanció en l’àmbit del consum; i impulsar la protecció legal efectiva de les persones consumidores i usuàries, iniciant les accions judicials pertinents i compareixent en les que es refereixen a assumptes que mereixen una atenció especial per raó de la transcendència dels drets que cal protegir o de l’alarma social que generen.

Així mateix, el Ministeri de Foment (per mitjà de l’Agència Estatal de Seguretat Aèria – AESA) té, entre d’altres, la competència de vetllar pel compliment de les normes relatives a la protecció de la persona usuària del transport aeri. Especialment, de vetllar pel compliment del Reglament (CE) núm. 261/2004 del Parlament Europeu i del Consell, d’11 de febrer de 2004, pel qual s’estableixen normes comunes sobre compensació i assistència als passatgers aeris en cas de denegació d’embarcament i de cancel·lació o gran retard de vols.

El Síndic ja va iniciar actuacions per problemes similars en anys anteriors al mateix aeroport de Barcelona-el Prat: el 2015, per problemes d’acumulació d’equipatges i de maletes; el 2016, per retards i cancel·lacions de Vueling; el 2017, per la situació dels passatgers d’un vol de Vueling que no va arribar a Madeira, i el 2018, sobre els retards i les cancel·lacions de Vueling i Ryanair. En aquest sentit, també recorda als viatgers i afectats la possibilitat d’adreçar les seves queixes i reclamacions a la institució, per poder-los orientar en la defensa dels seus drets.

Font: Sindicatura de Greuges

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here