• El cap de l’Executiu assegura que el Govern està “compromès amb el model d’escola catalana, un model d’èxit que cal preservar” i trasllada als mestres el seu suport
  • El president i el conseller d’Educació han visitat, aquest matí, el CEIP Torre de la Miranda, a Cornellà
  • El conseller subratlla “el treball conjunt de l’escola, els ajuntament i la Generalitat serveix per aconseguir l’equitat i l’èxit educatiu
  • El nou curs comença amb 1.581.534 alumnes de diferents ensenyaments, 72.535 docents i 25 nous instituts escola

El president de la Generalitat, Quim Torra, ha subratllat avui la “normalitat”en el primer dia del nou curs escolar, que enguany comença amb 1.581.534 alumnes de diferents ensenyaments, 72.535 docents i 25 nous instituts escola.

Durant la visita que ha fet, acompanyat del conseller d’Educació, Josep Bargalló, al CEIP Torre de la Miranda, a Cornellà, el cap de l’Executiu ha subratllat també que el curs comença amb 670 nous mestres i que aquest estiu s’han executat 413 obres en diferents centres del país.

El president ha aprofitat la seva intervenció davant els mitjans per reiterar que “el Govern de la Generalitat està compromès amb el model d’escola catalana”i ha assegurat que es tracta d’un “model d’èxit”, que cal “preservar”. Torra ha traslladat als mestres el suport del seu Executiu, perquè, els ha dit, “pugueu fer la vostra feina, que és ensenyar els nostres infants, educar-los i amb totes les possibilitats que puguem”.

Per la seva banda, el conseller Bargalló ha explicat que als nous professors que enguany comencen s’hi afegeix una seixantena de professionals no docents d’atenció educativa per a l’escola inclusiva.  Ha afegit que el curs s’inicia amb 8 instituts nous, per acollir la demanda de secundària, i 25 nous instituts escola repartits arreu del territori. També ha coincidit amb el president a subratllar la normalitat en l’inici de curs i ha destacat “la voluntat del Govern, que malgrat tenir pressupost prorrogat, ha posat més professorat i també més personal d’atenció a l’escola inclusiva”. “L’important no és el nombre d’alumnes sinó el nombre de personal docent i aquí hem de posar l’èmfasi en augmentar el nombre de personal de suport i d’atenció a l’escola inclusiva”, ha afirmat.

El conseller explicat que l’escola que han visitat avui amb el president al barri de Sant Ildefons de Cornellà “és exemplar en molts sentits”. Ha subratllat que es tracta d’un “centre d’èxit educatiu”, que demostra que “un bon treball de l’escola amb el suport dels ajuntaments, serveix per aconseguir l’equitat i l’èxit educatiu”, tot i la complexitat, per la realitat de l’entorn socioeconòmic de les famílies.

Xifres del nou curs escolar 2019-2020

Les xifres d’alumnat del curs respecte l’any anterior es mantenen estables, amb una previsió de creixement de tan sols 536 alumnes. L’increment més important es dona a l’ESO, amb 6.961 més; també creix el batxillerat i els cicles formatius –amb poc més de 1.000 alumnes més cadascun-, i per contra disminueix la primària amb 9.287 alumnes menys.

Una de les novetats del nou curs és la posada en marxa de 25 nous instituts escola repartits arreu del territori, i que escolaritzaran a 9.857 alumnes. L’increment de població escolar a la secundària també ha generat noves construccions, amb 8 instituts nous, majoritàriament d’ESO (El Prat de Llobregat, Sarrià de Ter, Lloret de Mar, Sabadell, Barcelona) i també específics d’FP (Castellar del Vallès i Sant Cugat del Vallès).

Destaca també la inversió d’Educació per a obres en centres per valor de 67.304.000 euros. Durant aquest 2019, s’hauran dut a terme obres en 413 centres, incloent centres de nova construcció (4), grans ampliacions i grans adequacions (23), i actuacions de millora (386). Del total, 208 obres són de necessitat d’escolarització per acollir més alumnes, i la resta corresponen a alguna millora al centre. Les noves 4 construccions són:

      Institut Maria Espinalt (Barcelona)

      Institut El Prat de Llobregat

      Secció d’institut Can Record (Sant Esteve de Palautordera)

      Escola de Sant Iscle (Vidreres).

Enguany, tots els centres educatius –tant públics com concertats- implantaran el servei comunitari a 3r o 4t d’ESO. Això suposa que prop de 80.000 alumnes, dins del currículum, faran accions obligatòries de servei comunitari, per tal que adquireixin els valors de la competència social i ciutadana, fet que implica alhora un exercici actiu de la ciutadania i un arrelament al territori.

També és aquest el curs on es posen en marxa els plans educatius d’entorn 0-20, en 54 centres de 5 municipis (Esplugues de Llobregat, L’Hospitalet de Llobregat, Ripoll, Sant Vicenç dels Horts i Tàrrega). És un nou model que fomenta la visió comunitària com a part del sistema educatiu i que, per tant, posa l’accent en la xarxa.

Aquest curs es posa en marxa un nou programa per promoure i millorar l’expressió oral de l’alumnat, tot incrementant les activitats orals, tant les acadèmiques com les escolars i d’entorn. També s’inclourà formació per al professorat i a través de les xarxes de centres es promourà la transferència d’experiències.

Enguany s’iniciarà el batxillerat en 3 anys, que combina el batxillerat amb un cicle formatiu artístic de grau mitjà o un títol de tècnic esportiu. El pla pilot es durà a terme en 7 centres, i permetrà a l’alumne obtenir el títol de batxillerat i el del cicle formatiu:

    • Institut Ferran Tallada (Barcelona)
    • Institut de Vic
    • Institut Jaume I de Salou
    • Escola d’Arts d’Olot
    • Escola d’Art Ondara (Tàrrega)
    • Escola d’Arts de Móra la Nova i Institut Julio Antonio de Móra d’Ebre
    • Institut Joanot Martorell d’Espluques de Llobregat

Pel que fa a la formació professional, s’engegarà un pla pilot d’oferta formativa compartida entre els Departaments d’Educació i de Treball, Afers Socials i Famílies en 4 centres de l’Alt Empordà, la Selva, la Garrotxa i la Ribera d’Ebre. En FP dual, s’impulsarà una visió integrada a partir del desplegament del model català de formació dual, amb un acord de concertació entre agents socioeconòmics i la Generalitat. Aquest curs es preveu que prop d’un 21% de l’alumnat de segon curs d’FP dual participin en aquesta formació (9.000 alumnes, enfront dels 7.737 alumnes de segon curs de l’any anterior).

Finalment, en l’àmbit d’innovació, el Departament d’Educació, conjuntament amb la Secretaria d’Universitats i Recerca, crea un programa per tal que una seixantena d’instituts siguin referents en la formació del professorat. Els estudiants del màster de professorat de secundària podran fer les pràctiques en centres especialitzats en la formació.

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here