Ø  Les reduccions en la tarifa acumulades des de l’any 2015 en aquest àmbit de subministrament sumen un 9%

Ø  S’han rebaixat diferents partides del servei, com ara l’energia elèctrica, les assessories i els treballs de manteniment per a tercers.

L’AMB portarà a votació al Ple del Consell Metropolità del mes d’octubre l’aprovació definitiva de l’Ordenança fiscal per regular les tarifes  de subministrament d’aigua potable als trenta sis municipis que conformen l’AMB, així com també els altres drets econòmics per la prestació d’activitats connexes. Aquesta ordenança regula els aspectes bàsics per garantir els processos de determinació de les tarifes i del seu cobrament.

El vicepresident d’Ecologia de l’AMB, Eloi Badia, ha anunciat que les tarifes del subministrament d’aigua dels municipis abastits per Aigües de Barcelona Empresa Metropolitana de gestió del Cicle Integral de l’Aigua, S.A., contemplen la congelació del preu de les tarifes per l’any 2019, i una reducció de preus del 4,95% de cara al proper any 2020. Això suposarà un total de 16 milions d’€ d’estalvi per a la ciutadania.

Els municipis beneficiats per aquesta mesura i amb gestió de l’aigua per part de l’empresa concessionària, Aigües de Barcelona, Empresa Metropolitana del Cicle Integral de l’Aigua (ABEMCIA) són Badalona, Barcelona, Begues, Castelldefels, Cerdanyola del Vallès, Cornellà, Esplugues, Gavà, l’Hospitalet, Montcada i Reixac, Montgat, Pallejà, el Papiol, Sant Adrià de Besòs, Sant Boi, Sant Climent, Sant Feliu, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Santa Coloma de Cervelló, Santa Coloma de Gramenet, Torrelles i Viladecans.

Com ha declarat Badia durant la presentació de la mesura, “l’AMB aconsegueix així no tant sols aturar i revertir els augments de tarifes proposats en els darrers anys per Aigües de Barcelona, sinó garantir que la ciutadania pagui un preu més just per un servei bàsic com l’aigua”. Badia ha afegit també que “aquesta mesura, que s’aprova a molt poc temps de conèixer la sentència definitiva que el TSJC, ha de dictar sobre el servei metropolità d’aigües. Demostra que una gestió responsable de l’aigua sempre es fa millor des de l’administració pública”.

Badia ha exposat que les reduccions en la tarifa acumulades des de l’any 2015 sumen un 9%, i s’emmarquen en la línia de successives rebaixes dels darrers anys:

  • El desembre del 2016, la tarifa va baixar un 2,4%, tot i que l’empresa concessionària, Aigües de Barcelona, Empresa Metropolitana del Cicle Integral de l’Aigua (ABEMCIA), havia proposat un augment de l’1,6%.
  • El febrer del 2018, l’AMB, juntament amb el consorci Besòs-Tordera i la Federació de Municipis de Catalunya, va oposar-se a l’acord del consell d’administració de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA), que proposava un 11,8% d’increment en la tarifa en alta de l’aigua subministrada per Aigües Ter-Llobregat. Finalment, aquesta mesura no va entrar en vigor.
  • El març del 2018, l’AMB va rebaixar la tarifa a la metròpoli per segona vegada en dos anys, rebutjant la proposta d’augment d’Aigües de Barcelona (3,7%) i aprovant una rebaixa de l’ 1,65%.
  • El novembre del 2018, Aigües de Barcelona va proposar, per tercera vegada, un augment, en aquest cas del 4,1%. L’AMB, després de detectar en els comptes de l’empresa de l’ordre de 31 milions d’€ d’ingressos superiors als previstos, va rebutjar de nou aquest augment, i va prendre el compromís de revisar l’Acord Marc del contracte, per determinar l’origen del desequilibri.
  • El gener del 2019, l’empresa va presentar, de cara al 2020, una nova tarifa amb un decrement del 3,9%, així com la congelació tarifària durant el 2019

Com ha explicat Badia, l’AMB ha determinat finalment que la rebaixa de la tarifa pel 1 de gener de 2020 havia de ser del  4.95%. A efectes pràctics la ciutadania pagarà el 2020 aproximadament quasi 32 M€ menys del que haurien de pagar si no s’haguessin corregit els excessos tarifaris des del 2015, i si tenim en compte l’IPC acumulat des de 2015 l’estalvi ciutadà serà de 51,5 M€ l’any 2020.

L’AMB ha rebaixat la els preus proposats per l’empresa en diferents partides del servei, com ara l’energia elèctrica, les assessories, els treballs de manteniment per a tercers i les partides de publicitat.

També s’afegeixen un seguit de condicions fins ara inexistents sobre determinades partides de despesa. Per exemple, com que les accions de publicitat que l’empresa operadora emprengui han de estar lligades necessàriament amb el propòsit i objecte competencial de l’AMB, necessitaran l’aval de l’Administració abans de tirar endavant. El mateix tràmit d’aprovació regirà per les despeses en recerca i desenvolupament que hauran d’estar lligades amb el desenvolupament dels serveis operats, i en benefici exclusiu dels usuaris de l’àmbit metropolità.

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here