El consistori olesà ha demanat a la Diputació de Barcelona suport tècnic i econòmic per tirar endavant un procés de millora dels mecanismes de vehiculació de la participació de la ciutadania en els afers municipals.

L’objectiu és “repensar” els mecanismes de participació de que disposa Olesa de Montserrat per tal de potenciar-los i adaptar-los a les múltiples possibilitats que donen les noves tecnologies, en un procés per al qual també es vol comptar amb la participació ciutadana. Així ho han destacat l’Alcalde d’Olesa, Miquel Riera, i la tècnica de Participació, Montse Muñoz, que han  explicat que s’ha triat el guiatge de la Diputació de Barcelona per la gran experiència que té l’ens provincial en tot allò referent a processos participatius.

L’alcalde d’Olesa, Miquel Riera, ha incidit en el fet que, per a la millora de la participació a Olesa, primer és cabdal “reflexionar sobre què n’esperem de la participació ciutadana”, de cara a poder introduir millors en els molts recursos i mecanismes que ja té en marxa l’ajuntament per dinamitzar aquesta participació. I aquesta reflexió no només l’ha de fer l’ajuntament, sinó sobretot la ciutadania, a través d’un procés participatiu. Tot plegat, ha remarcat l’alcalde, guiat per la Diputació de Barcelona, amb un gran bagatge en temes de participació.

L’Ajuntament espera que aquest procés de reflexió i “repensar” la participació ciutadana a Olesa compti amb la col·laboració de la ciutadania i en concret de les persones que formen part dels diferents consells de participació creats fa anys. De fet, ha dit l’alcalde, ja al mes de setembre es va anunciar als consells aquesta intenció de millorar la participació ciutadana al municipi. Miquel Riera ha admès que “la participació costa molt a tots els nivells” i per aquesta raó creu important que la primera pregunta que es faci sigui “què n’esperem de la participació ciutadana” i també què n’espera la ciutadania de l’ajuntament en aquest sentit.

Les noves tecnologies, cabdals per fomentar la participació

L’Ajuntament d’Olesa compta amb un extens i variat catàleg de recursos per fomentar i captar la participació ciutadania, molts dels quals s’han introduït aprofitant les noves tecnologies. Seria el cas de les xarxes socials de l’Ajuntament, el web municipal -tant en l’apartat de queixes i suggeriments o amb les Cartes de Serveis- i especialment la plataforma “A Olesa de Montserrat Decidim”, des de la  qual es realitzen tots els processos participatius de l’Ajuntament.

A banda dels espais digitals de participació, l’Ajuntament també compta amb sistemes de participació “tradicionals” i presencials, com són principalment els consells sectorials. L’Ajuntament d’Olesa té creats i reglamentats quatre consells sectorials: Cultura, Benestar, Esports i Barris, en els quals es poden crear també comissions de treball. Segons la tècnica de Participació Ciutadana, Montse Muñoz, les noves tecnologies “han de servir per millorar els processos i per tant hi haurà aspectes que s’hauran de modificar dels canals de participació tradicionals”.

L’alcalde ha destacat que la participació ciutadana és una qüestió transversal que afecta tots els departaments de l’ajuntament, i per aquesta raó és present en molts dels projectes i iniciatives que es tiren endavant des de diferents àmbits.  Per exemple, s’han fet tallers de participació ciutadana en projectes urbanístics, en la priorització d’inversions o en l’elaboració de plans locals. Ara, en el procés de millora de la participació ciutadana a Olesa, també es vol implantar un procés participatiu “que serveixi per fer una diagnosi de la situació per després construir”. Miquel Riera també té clar que les noves tecnologies “han de jugar un paper important”

Font: Aj. Olesa

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here