L’Ajuntament de Castelldefels continua amb l’aposta per abordar els conflictes a l’espai públic amb eines socioeducatives, amb l’objectiu de millorar i preservar la convivència ciutadana. El Servei municipal d’Intervenció per a la Convivència en l’Espai Públic (SIEP) posa en marxa un programa perquè l’alumnat de la Casa d’Oficis que es forma en atenció a les persones faci pràctiques dinamitzant entorns com el parc dels Xiprers

Un parc o una plaça públics els utilitzen gent de perfils molt diferents, per exemple, el jovent que s’hi reuneix, les persones grans que hi passegen, les famílies que hi porten la canalla a jugar, els propietaris d’animals… En alguns d’aquests casos, una intervenció socioeducativa pot contribuir a preservar la convivència entre aquests col·lectius i prevenir o resoldre conflictes.

L’Ajuntament de Castelldefels disposa d’un servei, que darrerament s’ha potenciat, que intervé des del vessant socioeducatiu per promoure la convivència veïnal i preservar la cohesió social, és a dir, per mantenir els elements que ens uneixen com a comunitat. Es tracta del Servei d’Intervenció per a la Convivència en l’Espai Públic(SIEP), que té com a finalitat principal vetllar per una bona convivència al medi obert.

Aquest 2020, el SIEP ha establert una col·laboració amb la Casa d’Oficis de Vista Alegre, en la línia de cooperació entre diferents serveis municipals. Un dels mòduls formatius de la Casa d’Oficis està dedicat a l’atenció a les persones, que a més de les sessions de formació teòrica inclou un període de pràctiques remunerades. I aquesta conjunció d’interessos entre la Casa d’Oficis i el SIEP, ha desembocat en un pla que es posa en marxa al parc dels Xiprers, una elecció en què també ha intervingut el criteri de la Policia Local.

D’aquesta manera, el personal educador de carrer del SIEP coordinarà les properes setmanes el desplegament al parc dels Xiprers, per part de l’alumnat de la Casa d’Oficis, de tasques de sensibilització i recollida d’informació de les dinàmiques convivencials a l’espai públic. Tasques similars es desenvoluparan també a altres espais públics de Castelldefels, com l’illa d’equipaments de Vista Alegre, la plaça de l’Amistat, la plaça Frederica Montseny i l’espai conegut com a plaça de colors (pl. Colom-av. Constitució).

El tinent d’alcalde d’Educació i Participació Ciutadana, Jordi Maresma, entén que «el conflicte és una cosa perfectament natural, perquè les persones compartim espais des de visions i amb interessos diferents. No ens ha d’espantar el conflicte si l’abordem amb voluntat de diàleg i fent un esforç per a conèixer a l’altre. Aleshores és possible arribar a acords i assegurar una bona convivència, i més en aquests moments, cosa que ens ha portat a reforçar el SIEP».

Com és signe dels temps de pandèmia actuals, aquestes intervencions incorporen elements de sensibilització al voltant de la prevenció de la Covid-19, per donar suport als protocols existents de seguretat i higiene i fer dels espais públics on es desenvolupa espais segurs.

Convivència a l’espai públic

El principi que guia el SIEP és el de la responsabilització dels diferents actors. En el cas dels grups de joves que es reuneixen a l’espai públic, el SIEP detecta que aquest col·lectiu pateix mancances que es poden traduir en actituds incíviques, com el soroll, l’abandó de brossa o d’ampolles de vidre als espais públics, actituds que generen molèsties veÏnals. El jovent necessita espais de trobada, d’intimitat, i, segons els educadors del SIEP, sovint els comportaments poc cívics, que desperten queixes veïnals, són crides d’atenció que obeeixen a aquestes mancances laborals, formatives, econòmiques, familiars…

Per aquest motiu, aquestes intervencions per la convivència a l’espai públic no es limiten a proposar espais alternatius al que ocupen els joves, que també, sinó que han de conèixer els recursos i serveis municipals, principalment de caràcter formatiu i laboral, per poder oferir-los i fomentar-ne l’ús. Parlem de la Casa d’Oficis, de La Guaita, del Kasal de Joves, dels centres educatius de secundària, del centre de formació de persones adultes… recursos que potser aquest jovent desconeix i que podrien despertar el seu interès.

Entre les actuacions recents inspirades pel SIEP figuren el condicionament d’un mirador a Cal Ganxo on es va desplaçar voluntàriament, després de la intervenció socioeducativa, un grup de joves que freqüentava un parc infantil del centre, i el projecte d’ampliació del skate park de darrera de l’Ànec Blau, en què col·lectius d’usuaris molt diversos han cooperat en el disseny i la definició dels usos d’aquest espai comunitari.

Prevenció, gestió del conflicte i difusió d’eines convivencials

L’actuació del SIEP es desenvolupa en tres àmbits: el preventiu, la gestió del conflicte i la difusió i comunicació del servei. En l’àmbit preventiu s’activen la sensibilització envers el conflicte i la importància de compartir l’espai públic, que té usos diferents per a col·lectius i persones diferents. En aquest àmbit es desenvolupen tallers de sensibilització que s’ofereixen als centres educatius de secundària i a altres entorns formatius, com la Casa d’Oficis, però també, d’una manera menys formal, a les entitats veïnals.

En l’àmbit de la gestió del conflicte s’utilitzen eines com la mediació comunitària i els cercles de diàleg, en què col·lectius diferents posen en comú les seves diferències i es responsabilitzen d’una resolució dialogada. I en l’àmbit de difusió i comunicació del servei es busca un treball en xarxa i l’ús de programes municipals transversals.

En l’actualitat, el SIEP el formen dues parelles educatives, una dedicada al poble i una altra, que s’ha activat més recentment, als barris de la platja. Aquests efectius dibuixen una diagnosi de l’espai públic allà on es detecten problemes de convivència, en atenció a la recepció de queixes veïnals, sigui a través dels mecanismes de disconformitats ciutadanes, sigui pel boca-orella sobre el terreny, sigui per una derivació de la Policia Local. En aquests casos, el SIEP i la Policia es coordinen per determinar quins espais són susceptibles d’una intervenció socioeducativa per mirar de resoldre el conflicte.

Font: Aj. Castelldefels

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here