Multar a les treballadores sexuals a les carreteres catalanes serveix d’alguna cosa? per Clara Bosch

Multar a les treballadores sexuals a les carreteres catalanes serveix d’alguna cosa? per Clara Bosch

Felip Puig ha anunciat que es multarà a les persones que presumptament exerceixen la prostitució al voltant de les carreteres de la Generalitat, en aplicació de la modificació de la Llei de Carreteres

Segons el Departament d’Interior es destinaran agents de trànsit dedicats en exclusiva a aquesta tasca. Aquest fet ha estat criticat per sindicats de mossos que han destacat la contradicció que suposa dedicar mossos a aquesta funció quan falten policies per a moltes altres tasques. També contrasta aquesta decisió amb la manca d’efectius de mossos de trànsit en un moments en que les dades de morts i ferits greus en accidents de transit són molt negatives. Les sancions seran emmagatzemades en un fitxer del Servei Català de Trànsit.

Aquesta manera d’abordar el fenomen de la prostitució contrasta amb la manca de cap tipus d’acció social del Govern de la Generalitat que vagi a les arrels socioeconòmiques de la qüestió. La normativa tan sols pretén apartar a les persones que ofereixen serveis sexuals, la majoria dones, de la vista de la gent que circula per les carreteres. Una actitud hipòcrita.

Donat que no existeix un marc legal per abordar i regular la prostitució, mesures com l’anunciada per Interior no tenen més objectiu que buscar popularitat i no pas eficiència. No es pot perseguir la prostitució sense donar alternativa ni recursos a les dones que l’exerceixen. El que s’ha de garantir son els drets de les treballadores sexuals i perseguir les xarxes d’explotació i qualsevol tipus de vulneració de drets.

Abordar la problemàtica com un fenomen de seguretat pública, mitjançant polítiques de persecució, és mostra d’una doble moral davant de la prostitució. Per avançar en la seguretat de les dones treballadores sexuals, el que cal és posar les bases amb un marc legislatiu que protegeixi els drets i que doti de recursos per a poder decidir amb llibertat a les dones que l’exerceixen.

Perseguir la prostitució a partir del codi de circulació és totalment equivocat  i l’únic que pretén, és amagar de les vies públiques un fenomen que existeix. L’objectiu no és abordar el problema sinó amagar-lo.  A més, donat que la norma és estrictament catalana, aquestes mesures només es podran aplicar a les carreteres de titularitat de la Generalitat, donant-se el fet absurd de que serà delicte tan sols exercir la prostitució en aquestes, i no a les de titularitat de l’Estat.

Pel que fa a la nostra comarca, Puig s’ha reunit amb l’alcalde de Gavà, Joaquim Balsera, que ha volgut compartir amb Interior l’experiència del seu municipi que fa temps que amb les seves ordenances intenta combatre la prostitució a l’espai públic. Gavà, a més, és una de les zones que més aviat podria notar els efectes de la iniciativa de Puig, ja que la C-31 acostuma a aglutinar força presència de treballadores sexuals.

L’actitud de prohibir a cop d’ordenança, és la mateixa línia errònia que la de prohibir a cop de multa, un fenòmen que a l’Estat espanyol no és il·legal i que no s’ha regularitzat malgrat les demandes constants tant d’abolicionistes com de persones a favor de la legalització d’aquesta pràctica.

Penalitzar el treball sexual a la via pública i no preocupar-se de quina és la situació de manca de drets socials, laborals, de salut, etc. de les dones que exerceixen la prostitució en l’espai privat, és una mostra de cinisme i de doble moral. El Conseller d’Interior ha instat novament l’executiu espanyol a penalitzar l’exercici de la prostitució a l’espai públic perquè l’Estat comença a ser una singularitat europea “per la seva permissivitat”.

 Sr Puig, així vostè té una doble vara de medir, segons si algú es prostitueix a un espai públic o a un espai privat? Quin és l’argument, l'”estètica”?

Puig, ha anunciat que els agents de trànsit dels Mossos d’Esquadra ja han inclòs dins els seus protocols d’actuació, des d’aquest dilluns, multar les prostitutes que ofereixen serveis sexuals a les carreteres i als clients que els contractin, en aplicació de la modificació de la llei de carreteres. Suposo que si finalment Eurovegas ve al Baix Llobregat, hauran de dedicar una secció sencera dels mossos a cobrir aquesta zona per controlar el treball sexual que s’hi concentrarà, malgrat és CiU la que aposta clarament per la construcció del macrocomplex a Catalunya…. quina barra Sr. Puig!

 

Clara Bosch, llicenciada en Ciències Polítiques i de l’Administració




Deixa un comentari

© 2012 - elBaix.cat  |  Un projecte de Social Mirror i desenvolupat per Cabans

Tornar adalt