La Generalitat, l’AMB i l’Ajuntament de Barcelona congelen, per tercer any consecutiu, les tarifes del transport públic de l’any 2017. Les tres administracions també proposen per a l’any vinent ampliar dels 15 als 16 anys l’edat per a beneficiar-se de la gratuïtat del transport públic, la creació d’un títol ambiental per als episodis de contaminació atmosfèrica i la millora de l’accés al títol bonificat per a aturats. També han reclamat a l’Estat que incrementi en 10 milions la seva aportació al finançament del transport públic de l’àmbit de l’Autoritat del Transport Metropolità

El president de la Generalitat de Catalunya, Carles Puigdemont, el conseller de Territori i Sostenibilitat i president de l’ATM, Josep Rull, l’alcaldessa de Barcelona i presidenta de l’AMB, Ada Colau, i el vicepresident de Mobilitat i Transport de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i alcalde de Sant Joan Despí, Antoni Poveda, s’han trobat avui dilluns, 12 de desembre, en la reunió de treball de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) per parlar sobre el finançament del transport públic i les tarifes del 2017.

Segons els acords de la sessió de treball, que ha tingut lloc al Palau de la Generalitat, les tres administracions –Generalitat de Catalunya, Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i Ajuntament de Barcelona– proposaran, per tercer any consecutiu, la congelació de les tarifes del transport públic de cara a l’any vinent.

Durant la trobada s’han acordat també diverses qüestions bàsiques per a la mobilitat obligada. Una d’elles fa referència a la T-12, que s’allarga un any més (actualment és fins els 15 anys) i passa a convertir-se en la T-16. Amb aquesta ampliació, el títol per a nens i joves cobrirà la gratuïtat del transport públic durant tota l’escolaritat obligatòria, fins els 16 anys.

També es preveu la creació d’un títol ambiental integrat, la T-Episodi Ambiental, per utilitzar els dies amb episodis de contaminació atmosfèrica. Aquest nou títol, de caràcter individual, inclourà dos viatges (anada/tornada) i tindrà un cost d’1,80 €.

Finalment, entre les propostes i compromisos acordats per les tres administracions, també s’ha previst la millora de l’accessibilitat de l’abonament bonificat per a aturats, el títol per a les persones en situació d’atur que cobren prestacions per sota del salari mínim interprofessional (SMI). Aquest títol tindrà el cost d’una T-10 i funcionarà i donarà el mateix servei que la T-Mes.

Aquestes mesures suposaran un dèficit de 20 milions d’euros en el finançament del sistema que no repercutirà en el ciutadà. Generalitat, Ajuntament de Barcelona i AMB han acordat assumir la meitat d’aquest dèficit previst per a l’any vinent (51%, 25% i 24%, respectivament). L’altre 50% quedaria cobert si l’Estat accepta l’increment de 10 milions que li reclamen les tres administracions catalanes.

Disminució de la inversió de l’Estat des del 2008 i reclamació d’una llei estatal

L’evolució del finançament del transport públic de la Regió Metropolitana de Barcelona evidencia una clara disminució dels recursos aportats per l’Estat des del 2008, en contraposició a la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona i l’AMB, que han incrementat la seva inversió any rere any. Concretament, l’Estat ha passat d’aportar 173,5 milions el 2008 a 98 milions el 2016.

Poveda, juntament amb els altres representants de les institucions catalanes, ha recordat aquesta disminució progressiva de les aportacions de l’Estat. “Reclamem a l’administració general de l’estat que recuperi les quantitats retallades en els darrers anys, que ens ha obligat a refinançar el transport públic. Demanem la seva implicació en el finançament i gestió del transport públic a l’àrea metropolitana de Barcelona”, ha exposat el vicepresident de Mobilitat i Transport de l’AMB. En aquest sentit, Poveda també ha recordat que és a la metròpolis on es produeixen més del 80% de desplaçaments de Catalunya.

Ha reclamat de nou al Govern Central una llei estatal de finançament del transport públic com tenen molts altres països d’Europa. Aquesta solució hauria de permetre blindar i estabilitzar les aportacions de l’Estat, pel desenvolupament social i econòmic. “El transport públic és un factor de cohesió social i és un dret bàsic de la ciutadania per desenvolupar les seves activitats”, ha afegit el vicepresident de Mobilitat i Transport de l’AMB. “Paral·lelament, el transport públic és clau per a la sostenibilitat mediambiental de la metròpolis i en els anys futurs s’han d’incrementar les inversions i les dotacions per a aquesta lluita contra la contaminació”, ha destacat Poveda.

Font: Àrea Metropolitana de Barcelona

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here