Per millorar la qualitat de l’aire i reduir les emissions contaminants, l’1 de gener de 2020 entrarà en vigor la Zona de Baixes Emissions Rondes de Barcelona, que engloba els municipis limítrofs amb les rondes com Cornellà de Llobregat

La mesura afectarà els vehicles més antics i sense etiqueta ambiental que no podran circular durant els dies feiners, de dilluns a divendres, de set del matí a vuit del vespre, i penalitzarà als infractors amb sancions fins a 500 euros

L’Ajuntament de Cornellà ha aprovat inicialmentl’ordenança municipal que regularà la restricció de la circulació i les sancions als vehicles contaminants sense etiqueta ambiental de la Direcció General de Trànsit (DGT), en el passat ple municipal amb els vots a favor del PSC i En Comú.Movem Cornellà, l’abstenció d’ERC i Ciutadans i els vots en contra de Podem. Aquesta mesura es duu a terme arran de l’entrada en vigor l’1 de gener de 2020 de la Zona de Baixes Emissions Rondes de Barcelona (ZBE) acordada per l’ Ajuntament de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), i que engloba així Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat i parts d’altres municipis limítrofs amb les rondes, com Esplugues de Llobregat, Cornellà de Llobregat i Sant Adrià de Besòs.

Amb aquesta mesura s’espera reduir en un 15% els nivells de contaminació, però encara estem lluny de complir amb la normativa europea i els valors que estableix l Organització Mundial de la Salut, que serien d’un 30 i un 50% respectivament. Seran necessàries altres actuacions complementàries com les que porta a terme des de fa temps l’Ajuntament de Cornellà per complir aquests objectius, a través del projecte estratègic Cornellà Natura: promoció de l’ús del  transport públic i de la bicicleta, aparcaments Park&ride a les estacions de trens, creació de zones de pacificació del trànsit com a la carretera del Prat, conversió en zona de vianants de carrers i trams tallats al trànsit els ‘Diumenges sense cotxe’, entre d’altres.

Vehicles afectats per les restriccions

Segons l’ordenança, no podran circular per la ZBE els turismes de gasolina anteriors a Euro 3, matriculats abans del gener del 2000, dièsels anteriors a Euro 4, matriculats abans del gener del 2006, i furgonetes anteriors a Euro 1,matriculades abans de l’1 d’octubre del 1994. També les motocicletes i els ciclomotors matriculats abans del gener del 2003 (anteriors a la normativa Euro 2). S’estableix una moratòria d’un any per a autocars, furgonetes i camions d’ús professional (N1, N2, N3, M2 i M3).

Aquests vehicles més antics i contaminants no rebran cap distintiu ambiental per part de la DGT, ja que l’objectiu ésdiscriminar positivament els vehicles més respectuosos amb el medi ambient. Estan exempts d’aquesta normativa els vehicles dedicats al transport de persones amb mobilitat reduïda (VPMR) i vehicles d’emergències i serveis essencials (metges, bombers, cotxes de morts, policia, etc.). Tots aquests vehicles hauran d’estar donats d’alta en un registre metropolità, la tramitació del qual serà gratuïta.

Funcionament i sancions previstes

La mesura entrarà en funcionament amb caràcter permanent a partir de l’1 de gener del 2020 durant tots els dies feiners, de dilluns a divendres, de set del matí a vuit del vespre. Fora d’aquest horari i durant el cap de setmana es podrà circular amb els vehicles més contaminants. La Ronda de Dalt i la del Litoral no entren dins de la zona de baixes emissions, per tant es podrà circular sense restriccions.

La Guàrdia Urbana controlarà la circulació llegint les matrícules dels vehicles mitjançant un cotxe amb lector de matrícules i a través de càmeres instal•lades a les entrades de la Zona de Baixes Emissions, concretament aCornellà hi hauran instal•lades cinc de càmeres. Les sancions per les infraccions podran ser de 100 a 500 euros (augmentaran un 30% en cas de reincidència).

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here