Mercabarna ha llançat aquest gener, ‘De Proximitat Mercabarna’, una campanya que busca principalment continuar posant en valor la tasca dels agricultors de proximitat i les fruites i hortalisses que venen a través d’aquest gran mercat. També vol  reconèixer la tasca del petit i mitjà comerç local de barri com a principal prescriptor d’aquests productes

Aquesta campanya és només la punta del iceberg de tot un seguint d’actuacions que Mercabarna ha estat realitzant des de fa anys, i que s’han accentuat en els darrers amb el seu ‘Pla Estratègic 2021-2026’, on es va marcar l’objectiu, entre d’altres, d’esdevenir punt de connexió entre el món rural i l’urbà, i promoure l’agricultor i el producte de proximitat.

Pla per promoure l’agricultor i el producte de proximitat

Per promoure encara més l’agricultor català i el seu producte, en els últims 3 anys, Mercabarna ha posat en marxa tot un seguit d’iniciatives. Entre les més importants destaquen les següents:

•Ha promogut l’Associació de la Pagesia de Mercabarna (APAM), amb l’objectiu de vincular i articular els productors locals que operen en aquest gran mercat, perquè tinguin una veu pròpia, i per millorar la viabilitat d’aquest sector.

•Incentius per a la incorporació de nous pagesos a un espai exclusiu (Situat de Productors), amb descomptes i beneficis els primers 6 mesos.

•Jornades de networking periòdiques B2B entre majoristes de fruites i hortalisses de Mercabarna i productors de proximitat d’arreu de Catalunya, en col·laboració amb l’Associació de Majoristes del Mercat (AGEM) i el departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació de la Generalitat de Catalunya. L’objectiu és enfortir i augmentar les relacions entre les diferents empreses d’ambdós sectors.

•Reforma del Situat de Productors, amb l’objectiu d’actualitzar les infraestructures i ressaltar més aquesta zona dins del Mercat Central de Fruites i Hortalisses.

•Creació de l’Àrea d’Atenció a la Pagesia, la Guia de la Pagesia i l’apartat del web de Mercabarna ‘Pagesia de Proximitat’, que ofereixen informació al productor de proximitat sobre quina és la millor forma de vendre els seus productes a Mercabarna, els horaris de càrrega i descàrrega, avantatges, etc.

La campanya ‘De Proximitat Mercabarna’

Per posar en marxa aquesta campanya s’ha creat la marca ‘De Proximitat Mercabarna’, per potenciar i distingir els llocs on es poden trobar les fruites i hortalisses de proximitat dins de Mercabarna i poder realitzar accions de comunicació que promoguin la pagesia i el producte de proximitat que es comercialitza al gran mercat.

S’han senyalitzat les zones de venda de producte de proximitat comunes -el Situat de Productors, on hi ha 25 petits agricultors, i la Zona de Cooperatives Agràries, amb 9 cooperatives i una més situada al Biomarket-, les 11 empreses majoristes que també són productors de proximitat (el 10% de les 123 empreses del Mercat); i 12 majoristes especialitzats, que venen com a mínim un 30% o més de 4 milions de quilograms de fruites i hortalisses catalanes.

Mupis i cartelleria. Des del mes de desembre i fins a finals de març, les 7 naus del Mercat Central de Fruites i Hortalisses i les zones on es concentra la població de Mercabarna (zona comercial i de restauració) compten amb mupis i cartelleria per donar a conèixer la campanya i ressaltar els valors dels productors de proximitat i els seus productes.

S’han creat 5 videopòdcasts titulats ‘Converses de Proximitat’, en els quals el cuiner i presentador del programa Cuines de TV3, Marc Ribas, entrevista a persones vinculades a la proximitat: pagesos de Mercabarna , experts en salut pública, nutrició i restauració, majoristes i detallistes, que expliquen des de diferents vessants els valors dels productors i els aliments de proximitat, la necessitat de recolzar-los, així com de millorar la manera d’alimentar-nos. Aquests pòdcasts seran difosos entre tota la població de Mercabarna (majoristes i compradors) i entre institucions, entitats relacionades amb l’alimentació fresca, restauradors, periodistes i influencers, per potenciar la seva màxima audiència.

El primer pòdcast, ‘El producte de proximitat’ ja s’ha difós:

• Youtube www.youtube.com/watch?v=TU3VYs8C6gc

• Spotify open.spotify.com/episode/7Lff07dB81Dc4lTbXbR6AI

La resta, ‘Salut i producte de proximitat’, ‘Innovació i sostenibilitat’, ‘Família Mercabarna’ i ‘Amics de la gastronomia’ s’aniran publicant cada dues setmanes.

Mercabarna ven un terç de la fruita i hortalissa catalana destinada al mercat intern

Catalunya produeix al voltant d’1.200.000 tones de fruites i hortalisses a l’any i n’exporta aproximadament un 50%* d’aquests productes. De manera que queden per al consum intern unes 600.000 tones.

Al 2023, les empreses del Mercat Central de Fruites i Hortalisses i les de la Zona d’Activitats Complementàries de Mercabarna van comercialitzar un total de 2.125.593 tones. D’aquest total, la producció catalana va representar un 14,7% (312.387 tones). D’altra banda, d’aquesta comercialització global, les empreses hortofructícoles de Mercabarna van exportar un 30% (93.716 tones) i el 70% restant (218.671 tones) el van vendre al mercat intern.  Per tant, a Mercabarna es ven un terç de la producció total catalana de fruites i hortalisses destinada al mercat intern.

*Dada calculada i estimada a partir de les fonts PRODECA (Promotora d’Exportacions Catalanes) i IDESCAT (Institut d’Estadística de Catalunya)

I a partir de 2025

Aquest any, Mercabarna acabarà les obres de modernització de la Zona de les Cooperatives Agrícoles que, tal com s’ha fet amb el Situat de Productors, s’està rehabilitant per adaptar-la a les necessitats actuals dels pagesos que porten gènere cada dia i dels compradors detallistes que venen a proveir-s’hi. Així mateix, durant aquest any es reforçaran les accions dirigides al comprador detallista que acudeix a Mercabarna diàriament.

Quan acabi la campanya s’analitzaran els resultats i es decidiran les accions que s’han de fer de cara al futur.