La nova infraestructura entre Sant Feliu i la Diagonal, llargament reivindicada per la comarca, beneficiarà milions d’usuaris i reduirà emissions
El Baix Llobregat veurà fet realitat aquest juliol un projecte que ha estat reclamant durant més de dues dècades: el carril bus de la B-23 en sentit Barcelona. Amb una inversió superior als 20 milions d’euros i finançat amb fons europeus Next Generation, aquest nou carril de 7 quilòmetres entre Sant Feliu de Llobregat i l’avinguda Diagonal permetrà agilitzar el transport públic des del cor de la comarca cap a la capital catalana.
Es preveu que més de 4 milions de passatgers l’any se’n beneficiïn, especialment aquells que viatgen des de municipis com Molins de Rei, Sant Feliu, Sant Joan Despí o Sant Just Desvern, que pateixen cada dia les retencions habituals d’aquest accés saturat. Segons dades del Departament de Mobilitat, la mesura pot reduir fins a 15 minuts el trajecte dels autobusos interurbans, millorant-ne l’eficiència i l’atractiu.
La B-23 registra prop de 100.000 vehicles diaris, amb més de 600 expedicions de bus que connecten el Baix Llobregat amb Barcelona. El nou carril bus, de 3,5 metres d’amplada, serà d’ús exclusiu per als autobusos i aprofitarà part de la mitjana de la via. La seva configuració permetrà als busos incorporar-s’hi en qualsevol punt del recorregut.
Una reivindicació històrica del territori
Aquest projecte dona resposta a una demanda històrica del territori, formalitzada l’any 2001 amb el Manifest d’Esparreguera, impulsat per diversos ajuntaments del Baix Llobregat i la PTP (Associació per a la Promoció del Transport Públic), que ja aleshores reclamaven un carril bus-VAO entre Molins de Rei i la Diagonal.
Després de molts anys de retard i d’obres ajornades, les màquines es van posar en marxa el març del 2023. Ara, amb el tram a punt per entrar en funcionament, la comarca veu com una part essencial de la seva mobilitat metropolitana es transforma. El carril també millorarà la connexió amb altres mitjans com el tramvia, el metro i les xarxes de bus urbanes, i contribuirà a un estalvi de 34 tones anuals de CO₂.
Durant la visita a les obres, el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Manel Nadal i Farreras, va estar acompanyat d’alcaldes i representants municipals del Baix Llobregat, així com de la delegada del govern espanyol a Barcelona, Pilar Díaz Romero. Nadal va destacar que aquest projecte “marca un abans i un després per a la mobilitat sostenible de la comarca”.
El traspàs definitiu de la B-23 a la Generalitat està previst per a aquesta tardor. Mentrestant, el Baix Llobregat ja es prepara per un canvi que busca fer del transport públic una autèntica alternativa.
Font: ACN, Generalitat i PTP