Plataformes veïnals i polítics locals critiquen la manca de transparència i anuncien accions legals; nova convocatòria prevista per al 28 de juny
Aquest dissabte, 14 de juny de 2025, més de mil persones van recórrer el centre del Prat de Llobregat per expressar el seu rebuig al projecte d’ampliació de l’aeroport de Barcelona.
La protesta, convocada per la plataforma Ni un Pam de Terra, va comptar amb representants de la CUP, ERC i Comuns, així com amb els tres darrers alcaldes del municipi, units al crit d’ “això només és el principi”.
Missatges clau i incidències
El portaveu de la plataforma, Marcel Juan, va titllar el projecte de “criminal” i “al servei de les elits econòmiques”, amb un impacte directe sobre els espais naturals i agrícoles, com el Parc Agrari.
Per la seva banda, Alba Bou, alcaldessa del Prat, va qualificar el pla com una “agressió al territori” i va assegurar que s’estan preparant “accions legals i ambientals per frenar-lo”.
Les consignes més repetides —“El fum dels avions ens omple els pulmons”, “PSC criminal”, “Maurici Lucena, l’aeroport a casa teva”— van fer visible el malestar ciutadà, tot i que la manifestació va transcórrer sense incidents, amb vigilància policial destacada davant la seu del PSC.
Dirigents nacionals de la comarca, com Candela López (Comuns) i Jordi Albert (ERC), van advertir que l’ampliació fa malbé la relació entre el govern i els seus socis parlamentaris, i van demanar prioritzar millores a Rodalies.
Junts, contra AQUEST projecte però a favor de fer del Prat un HUB continental
La mobilització ha fet aflorar més dissidències dins dels partits que donen suport a l’ampliació. Junts pel Prat han expressat públicament el seu rebuig total al projecte, perquè segons expressen en un comunicat “posa en perill espais naturals protegits com la Ricarda i el Remolar, reconeguts per la Xarxa Natura 2000 per la seva importància ecològica, i vulnera els compromisos del Pla Delta, acordat l’any 1994 per protegir el territori del nostre municipi davant l’expansió desmesurada de les grans infraestructures”.
Les crítiques de Junts contrasten amb l’acord que el partit va assolir amb el Govern el passat mes de maig. Ambdues parts van coincidir, aleshores, en desenvolupar la connexió de l’AVE amb El Prat i enllaçar-la amb l’aeroport.
Isidre Gavin, diputat de Junts al Congrés, va afirmar que aquesta infraestructura permetrà que “El Prat sigui un hub amb més connexions intercontinentals, que connecti el país amb el món”, un objectiu que també garanteix el projecte d’ampliació de l’aeroport presentat pel Govern.
A més, en la mateixa línia reclamem el traspàs integral de la gestió de l’aeroport a Catalunya, ja que expliquen que “l’aeroport del Prat no esdevindrà mai un veritable HUB intercontinental mentre AENA continuï decidint des de Madrid i bloquejant qualsevol model que no passi per Barajas. Només amb gestió pròpia i visió de país podrem decidir com i per a què volem el nostre aeroport”.
El gran dubte que es planteja doncs, és: com convertir l’aeroport del Prat en un Hub intercontinental sense ampliar-ne la capacitat i sense impactar en l’entorn natural del delta?
Novetats de les últimes 24 h
Comunicat oficial de l’Ajuntament d’El Prat anunciant que emprendrà “accions legals i ambientals contra el projecte”, amb el suport de l’alcaldessa Bou.
Comissió de seguiment formada per plataformes veïnals i entitats ecologistes, que ja treballa en preparar el material jurídic per oposar-se en àmbits catalans, estatals i europeus.
Anunciada una nova manifestació per al pròxim 28 de juny a la Plaça Sant Jaume de Barcelona, amb l’objectiu de donar continuïtat a la mobilització i involucrar més actors en la lluita contra l’ampliació.
Sembla que en poc temps s’ha consolidat una reacció organitzada a El Prat, que es pot estendre pel Baix Llobregat. Les institucions locals encapçalades per l’Ajuntament pratenc, al costat de moviments veïnals i polítics, han aixecat un front comú contra el projecte. La tensió creix a mesura que s’acosta la pujada de la pressió pública, la via judicial i la manifestació convocada a Barcelona.
Seguiu pendents: la unitat del món local i comarcal, la força de la denúncia ambiental i el paper de la mobilització, seran decisives per definir el futur de la proposta d’ampliació de l’aeroport.
Font de la notícia: ACN