Des d’aquest dilluns a les 8 h, l’R4 de Rodalies entre Vilafranca del Penedès i Martorell ofereix només un tren per hora i sentit en lloc dels dos serveis habituals

Els combois que normalment tenen origen a la capital penedesenca quan falten vuit minuts per l’hora en punt ara són substituïts per un servei de busos alternatius habilitat per Renfe. Aquests, però, surten des de l’estació d’autobusos i ho fan cada hora a partir de les 8.30 h.

La descoordinació d’horaris entre el servei suprimit i la proposta alternativa, i la falta de cartelleria i personal informador ha deixat els primers busos buits. Entre els usuaris consultats, la resignació ha estat el sentiment majoritari: “La falta de trens i les incidències són el nostre pa de cada dia”.

El tall parcial derivat d’obres a la infraestructura està previst que s’allargui fins a finals de setembre. Segons Renfe, la previsió era habilitar cada setmana 277 expedicions de busos alternatius per cobrir el trajecte Vilafranca-Martorell en ambdós sentits amb freqüències cada 15 minuts.

Durant la major part del dia, els busos alternatius previstos uneixen sense interrupcions les estacions de Vilafranca i Martorell Central, si bé de 18 h a 21 h el transport per carretera sí que farà parada a les estacions de la Granada, Lavern, Sant Sadurní i Gelida.

La proposta de transport alternatiu, però, ha estat poc utilitzada aquest dilluns al matí des de Vilafranca. Dels tres primers autocars que han sortit des de la capital de l’Alt Penedès, a l’expedició inicial hi han viatjat cinc persones. Els altres dos busos han marxat completament buits.

Entre les usuàries consultades, la majoria desconeixien de l’existència d’aquests autocars per arribar a Martorell i poder seguir fins a Barcelona. “Jo no he vist cap cartell ni he sentit cap informació sobre la possibilitat d’anar amb bus”, ha explicat a l’ACN la Judith, que ha assegurat que el servei de tren “sempre és un caos a  partir de les 5.20 h”.

Altres usuàries han relatat que els informadors només li han indicat que se suprimeixen els trens que habitualment circulen a les hores i 52 minuts, instant-la directament a esperar-se als combois que es mantenen, els quals passen a les hores i 20 minuts. Ningú li ha indicat que podia agafar un bus alternatiu a i 30.

També hi ha hagut persones consultades que han interpretat que la possibilitat d’anar amb bus a Barcelona era a través de l’habitual línia per carretera de bus exprés, ja que no els han especificat que es tractava d’un servei habilitat expressament per Renfe de forma gratuïta.

Entre els pocs usuaris que coneixien la possibilitat d’anar de Vilafranca a Martorell en bus alternatiu per després continuar el trajecte a Barcelona amb tren, han manifestat que aquesta opció és “una murga” i que preferien esperar a l’andana fins que arribés un Rodalies.

La resignació i el conformisme han estat les sensacions majoritàries entre tots els passatgers que esperaven a l’estació fins que aparegués un tren.

El Sergio, amb bitllet per agafar un vol al Prat per anar a Lisboa, lamentava que siguin habituals els retards, “motiu pel qual sempre cal tenir preparada alguna aplicació tipus Uber per si al final s’ha de córrer”. A poca distància seva, la Magda assegurava que el tall parcial que ha comença avui, és “una incidència més” d’un reguitzell de retards que tenen ja interioritzats, “com el tren de les 8.22 h, que no passa absolutament mai a aquesta hora”.

“Als talls i problemes al servei hi estem tots molt acostumats, ja”, afegia la Danae, que quan ha arribat a l’estació de tren ha assumit que havia d’esperar una hora fins al següent comboi. Ha relatat que havia d’anar al metge a Barcelona, on donava per fet que arribaria tard “malgrat haver anat a l’estació amb una hora més de marge del què necessitaria si els trens anessin puntuals”.

Tot plegat, en un matí en què a l’estació de tren de Vilafranca s’han vist pocs cartells informatius sobre el tall parcial. On no hi havia absolutament cap indicació és en el recorregut de poc més de 500 metres que hi ha entre l’estació de tren i la de busos, ni tampoc a la mateixa parada on s’aturaven els autocars habilitats per Renfe. Segons la companyia ferroviària, està previst reforçar la cartelleria durant les pròximes hores.

Pel que fa a les persones que han utilitzat els autocars entre Martorell i Vilafranca -bé fos per quedar-se al Penedès o per continuar en direcció sud cap a Sant Vicenç de Calders-, les primeres tres expedicions han traslladat una mitjana de deu passatgers cadascuna.

Font: ACN