Segons l’Enquesta de Mobilitat en Dia Feiner (EMEF) 2024, l’ús del transport públic i de la mobilitat activa augmenta a l’àrea metropolitana, però al Baix Llobregat encara predomina el cotxe privat en els desplaçaments quotidians.

L’ús del transport públic ha assolit rècords històrics a l’àrea metropolitana de Barcelona l’any 2024, segons l’Enquesta de Mobilitat en Dia Feiner (EMEF), promoguda per l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i l’Institut Metròpoli. L’estudi revela que més de 3 milions de persones (un 61% de la població major de 16 anys) es declaren usuàries habituals del transport públic, un milió més que fa només dos anys.

Al Baix Llobregat, integrat dins la Regió Metropolitana de Barcelona (RMB), l’informe destaca un patró diferenciat: tot i que augmenta l’ús del transport públic i de la mobilitat activa, el vehicle privat continua sent el mitjà de transport predominant. Mentre que a Barcelona ciutat i als municipis més centrals de l’àrea metropolitana la quota modal del transport públic i els desplaçaments a peu o en bicicleta són majoritaris, a la perifèria —on s’ubica el Baix Llobregat— el cotxe manté un pes molt important en la mobilitat diària.

Aquesta tendència preocupa en clau de sostenibilitat i planificació territorial, ja que l’ús del vehicle privat representa el 33,5% dels desplaçaments a l’àmbit general, però és superior a la perifèria metropolitana. L’informe apunta que els desplaçaments sostenibles (transport públic i mobilitat activa) ja són majoria globalment, amb un 66,5% del total, però es detecten desigualtats segons la zona de residència.

Altres dades destacades inclouen un augment del 8,6% en l’ús del transport públic respecte a 2023, i la valoració molt positiva de la T-mobilitat (8,3 sobre 10), amb un ús que ha passat del 17% al 51% en només un any.

Finalment, la mobilitat diària a la demarcació de Barcelona es manté elevada, amb gairebé 20 milions de desplaçaments en dia feiner, i només el 6,3% de la població declara no haver sortit de casa el dia anterior, la xifra més baixa des de 2019.

Font: Enquesta de Mobilitat en Dia Feiner 2024 (EMEF). Institut Metròpoli – ATM de Barcelona