El ple ignora les demandes dels grups ecologistes i dels municipis afectats del Baix Llobregat i evita reclamar el traspàs amb governança catalana
El Parlament de Catalunya ha rebutjat les propostes presentades per ERC, Comuns i la CUP per aturar l’ampliació de l’Aeroport del Prat. Les formacions que s’hi oposen es van quedar soles defensant una infraestructura sostenible i compatible amb la protecció ambiental del delta del Llobregat. La resta de grups parlamentaris van tombar les seves iniciatives, evidenciant la manca de consens sobre el futur de l’aeroport i obviant, un cop més, la veu del territori.
Des del Baix Llobregat, on se situen els principals municipis afectats per l’impacte ambiental, urbanístic i acústic de qualsevol ampliació de l’Aeroport Josep Tarradellas – El Prat, la votació es va viure amb preocupació i decepció. Ajuntaments com el del Prat de Llobregat, i col.lectius diversos de Viladecans o Gavà han expressat reiteradament el seu rebuig a un projecte que posaria en risc espais naturals protegits, com la Ricarda o el Remolar-Filipines, i afectaria la qualitat de vida de milers de veïns i veïnes.
Els Comuns van denunciar que el rebuig a les seves propostes demostra que “l’ecologisme d’estat” és encara una assignatura pendent en la política catalana, i van insistir en la necessitat de repensar el model aeroportuari des d’un enfocament descentralitzat i sostenible. Per la seva banda, ERC va defensar que l’aeroport ha de gestionar-se des de Catalunya amb una governança plenament catalana i sota criteris ambientals clars. La CUP, al seu torn, va ser contundent: “El que està en joc és el futur del delta del Llobregat i un model de país incompatible amb la crisi climàtica”.
Tot i això, la majoria del ple va evitar instar el Govern a negociar amb l’Estat un traspàs de l’aeroport que inclogui aquesta governança catalana. Un element clau que, segons els grups propositors, permetria fugir del model centralitzat d’AENA i adaptar la gestió a les necessitats del territori.
Diverses entitats socials, ambientals i veïnals del Baix Llobregat ja han expressat la seva voluntat de continuar mobilitzades per evitar l’ampliació. Des de la Plataforma Zeroport fins a SOS Baix Llobregat i L’Hospitalet, es reclama un futur per a l’aeroport que no impliqui més ciment ni més avions, sinó més respecte pel territori i una aposta clara per la mobilitat sostenible i el tren.
L’oposició frontal de part del Baix Llobregat a l’ampliació xoca amb els interessos econòmics que defensen alguns sectors polítics i empresarials. Tanmateix, els moviments socials i una part creixent del municipalisme insisteixen: no es pot seguir parlant de creixement sense parlar de límits.
Font: Agències