El grup parlamentari ha insistit en abandonar el projecte d’ampliació de l’aeroport Josep Tarradellas, però la proposta ha caigut amb els vots en contra de PSC, Junts, PP, VOx i Aliança Catalana
Els Comuns han aconseguit impulsar el projecte de pacificació de la C-31 al seu pas pel Prat de Llobregat, Gavà i Castelldefels en el ple sobre la situació i la gestió de les infraestructures que ha tingut lloc aquesta setmana en el Parlament de Catalunya. L’objectiu és transformar aquesta via en una gran avinguda metropolitana capaç d’integrar de manera harmònica el transport privat i públic, carrils bici i espais per a vianants. Aquesta transformació ha de combinar millores tècniques com la renovació del ferm, la senyalització i la instal·lació de semàfors amb un disseny urbà integrat que prevegi carrils bici, itineraris per a vianants i el soterrament parcial en els trams més conflictius per reduir el soroll i millorar la qualitat ambiental.
Com s’està veient en les últimes setmanes -altes temperatures que superen records, incendis de sisena generació i inundacions sobrevingudes- l’emergència climàtica és una realitat que s’ha d’afrontar per evitar una crisi ecosocial i per tant, és necessari planificar i gestionar les infraestructures del país des d’aquesta perspectiva. El transport tant de passatgers com de mercaderies és una de les principals fonts d’emissions de gasos d’efecte hivernacle i altres contaminants, per això, els Comuns han defensat i proposat desenvolupar un Pla Ferroviari de Catalunya 2025-2050, que actualitzi el Pla de Rodalies i defineixi una estratègia a mig i llarg termini per a la mobilitat ferroviària de persones i mercaderies arreu del país, garantint una xarxa connectada, accessible i de qualitat que respongui a les necessitats dels ciutadans i compromès amb els objectius de descarbonització i transició ecològica.
El Pla preveu l’avaluació i adequació del Pla de Rodalies, el creixement de la xarxa ferroviària i l’eix transversal ferroviari, el que implica desenvolupar projectes com la connexió del tramvia per la Diagonal, l’ampliació de les línies de metro (L1 fins a Badalona, L3 fins a Esplugues de Llobregat, connexió L4 i L5 a La Sagrera i connexió entre Trinitat Vella i Trinitat Nova), l’extensió del Trambaix fins a Sant feliu de Llobregat i Molins de rei, així com el desenvolupament de trens-tram a zones estratègiques com el Tramvia del Camp de Tarragona (TRAMPCAMP), el Tren-tramvia de les Terres de l’Ebre, el Tren-tram del Bages fins al Berguedà, el Tren-tram Costa Brava i el Tren-tram de la Seu d’Urgell-Andorra.
L’impuls del Corredor Mediterranitambé ha estat una de les propostes del grup parlamentari, que a més, ha especificat que és necessari prioritzar la connexió ferroviària dels ports de Barcelona i Tarragona per al transport de mercaderies, minimitzant la dependència del transport per carretera.
Pel que fa al transport per carretera s’ha convalidat garantir que en el proper concurs de concessions del bus interurbà de 2028 integri les xarxes ferroviàries, coordini serveis i horaris, i estableixi nodes de connexió a les principals estacions de tren.
Els Comuns ha insistit en la necessitat d’abandonar projectes com l’ampliació de l’aeroport Josep Tarradellas, que comportarà un increment de la massificació turística, la destrucció d’un espai natural protegit i l’augment de les emissions contaminants. No obstant, la proposta s’ha descartat amb els vots en contra de PSC, Junts, PP, VOx i Aliança Catalana.