El primer semestre de 2025 ha estat marcat per un context complex per a SEAT S.A., segons els resultats econòmics presentats per l’empresa
Factors com els canvis en el mix de vendes, els aranzels de la Unió Europea sobre el CUPRA Tavascan (fabricat a la Xina), l’augment dels costos de producte i l’increment de la competència als principals mercats han impactat directament en el seu rendiment. A més, la reducció temporal i planificada de la producció a la planta de Martorell, en el marc del procés de transformació per a l’arribada de la nova gamma de vehicles elèctrics urbans del Grup Volkswagen l’any 2026, també ha tingut una incidència directa en els resultats.
Durant el primer semestre de 2025, SEAT S.A. ha registrat uns ingressos de 7.600 milions d’euros, un 2,0% menys respecte al mateix període de l’any anterior. El resultat operatiu ha estat de 38 milions d’euros, fet que suposa una caiguda del 90,6%, amb una rendibilitat sobre vendes del 0,5% (4,7 punts percentuals menys). Tot i això, els lliuraments totals han augmentat un 1,7%, arribant a les 302.600 unitats. Per marques, CUPRA ha incrementat els seus lliuraments un 33,4% fins a les 167.600 unitats, mentre que la marca SEAT ha registrat una caiguda del 21,4%, amb 135.000 unitats venudes.
“La primera meitat de 2025 confirma l’entorn desafiant que ja havíem anticipat, amb un augment de la competència al mercat i els aranzels d’importació de la UE sobre el CUPRA Tavascan impactant en el rendiment de SEAT S.A.”, ha declarat Markus Haupt, CEO interí de SEAT i CUPRA. “Continuem mantenint un diàleg constructiu amb la Comissió Europea per abordar aquesta situació i confiem a assolir una solució positiva properament”.
Tot i els obstacles, SEAT S.A. ha mostrat signes de recuperació durant el segon trimestre de l’any. El resultat operatiu ha passat de 5 milions d’euros en el primer trimestre a 38 milions en el segon, una millora significativa que marca una tendència positiva.
“Aquests desafiaments reflecteixen els grans reptes que afronta tota la indústria de l’automòbil”, ha afegit Patrik Andreas Mayer, vicepresident executiu de Finances i IT de SEAT S.A. “Malgrat l’impacte inicial, seguim enfocats en la nostra estratègia a llarg termini, basada en l’electrificació, la transformació i el creixement de CUPRA”.
Martorell es prepara per al futur elèctric
La reducció planificada de producció a Martorell ha suposat una disminució temporal en les unitats produïdes (244.700 enfront de 291.600 el primer semestre de 2024). No obstant això, es preveu que els nivells es recuperin durant la segona meitat del 2025, acostant-se als volums totals de l’any anterior. Aquesta adaptació reflecteix la capacitat d’ajust i fortalesa operativa de la companyia davant d’un escenari de transformació industrial.
“Confiem plenament en la nostra capacitat per afrontar els reptes que tenim per davant”, ha insistit Haupt. “Amb un portfoli sòlid i divers, que inclou els set models de CUPRA, disposem d’una base ferma per continuar creixent. Estem plenament compromesos amb l’electrificació i liderem el projecte de vehicle elèctric urbà del Grup Volkswagen, que culminarà amb l’inici de producció del CUPRA Raval el 2026, un model clau per democratitzar la mobilitat elèctrica a Europa”.
SEAT S.A. ha incrementat els lliuraments totals un 1,7%, amb 302.600 unitats entre gener i juny de 2025. Les vendes de vehicles electrificats (PHEV i 100% elèctrics) han experimentat un creixement destacat del 76,1%, i els vehicles totalment elèctrics han duplicat les seves xifres (+105,3%) respecte al primer semestre de 2024, amb el CUPRA Born i el Tavascan com a protagonistes. El CUPRA Formentor es manté com el model més venut de la companyia, amb 54.700 unitats lliurades en aquest període.
CUPRA: creixement global i aposta pel futur
CUPRA segueix consolidant-se com a marca global amb caràcter propi. Durant el primer semestre del 2025 ha assolit el seu millor resultat històric amb 167.600 vehicles lliurats, un increment del 33,4% respecte a l’any anterior. Des de la seva creació el 2018, la marca ha venut més de 900.000 unitats i està a punt de superar el milió de vehicles a nivell mundial. Tot i això, CUPRA ha decidit posposar l’entrada al mercat dels Estats Units, prevista inicialment per al 2030.
“No estem cancel·lant, només posposant el nostre llançament als Estats Units”, ha explicat Sven Schuwirth, vicepresident executiu de Vendes, Màrqueting i Postvenda de SEAT S.A. “Continuarem analitzant l’evolució del mercat per determinar el millor moment i enfocament, alineats amb la visió a llarg termini de la marca. Mentrestant, aprofitarem l’impuls als mercats clau actuals i aviat ens expandirem a nous territoris d’alt potencial”.
Perspectiva per a la segona meitat de l’any
Amb un entorn global que es preveu encara complex durant la segona meitat del 2025, SEAT S.A. manté el seu enfocament en la qualitat dels marges, el control de costos i l’optimització de la seva gamma de productes. Els resultats positius del segon trimestre reforcen la confiança en la direcció estratègica de la companyia.
“La millora dels resultats ens demostra que anem pel bon camí i confiem en la nostra capacitat per mantenir aquesta evolució positiva”, ha conclòs Patrik Andreas Mayer.
Font: Ajuntament de Martorell (Martorell Digital)