Les instal·lacions de l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat han activat un sistema de controls addicionals per accedir a les terminals T1 i T2, en què el personal de seguretat pot requerir la presentació de la targeta d’embarcament o document equivalent per entrar a les àrees interiors de les terminals
La mesura, impulsada per Aena com a gestor de l’aeroport, s’emmarca en les noves normes internes d’ús dels aeroports d’interès general aprovades el 14 de maig de 2025, que permeten establir controls d’accés per garantir que només hi accedeixin persones vinculades a un vol, familiars o acompanyants amb motiu de viatge, així com
personal autoritzat.
Segons fonts de la companyia, l’objectiu principal d’aquests controls és reduir la presència de persones sense vinculació amb un vol, incloent-hi carteristes o persones sense llar, així com afavorir un entorn més segur per als viatgers.
Els controls poden ser aleatoris o fixes i es realitzen al llarg de tot el dia a les portes d’accés de les dues terminals. Aquells que no disposin de targeta d’embarcament, com per exemple, persones que només acompanyen o recullen viatgers; poden accedir a criteri del personal de seguretat, que també pot acceptar una captura de pantalla del bitllet o reserva per facilitar la comprovació.
Aena ha destacat que, malgrat l’enduriment de l’accés, no s’han generat cues ni problemes de congestió a les entrades, segons declaracions recollides per diversos mitjans de comunicació, sobre l’aplicació de les noves normes.
Reaccions i impacte social
Entitats socials com Arrels Fundació han criticat que aquesta política pot suposar una discriminació cap a persones sense llar, que fins ara trobaven a l’aeroport un lloc on buscar aixopluc. Aquestes organitzacions alerten que desincentivar l’accés podria empitjorar la situació d’aquelles persones que no tenen alternatives d’habitatge i aprofiten espais públics com a refugi.
Aquest canvi arriba al mateix temps que d’altres actuacions d’Aena per fer complir normes similars a diverso aeroports de l’estat, com el de Barajas, on ja s’han implantat restriccions per limitar l’accés de persones no relacionades amb vols.