L’àrea metropolitana de Barcelona està integrada per 36 municipis, una bona part dels quals del Baix Llobregat, on hi viuen més de 3’2 milions de persones. L’entitat administrativa , l’AMB, que els agrupa, va ser creada el 2010 pel Parlament de Catalunya: fou una de les darreres lleis impulsades pel govern catalanista i d’esquerres encapçalat pel president baixllobregatí José Montilla. L’AMB no incorpora tots els municipis del Baix Llobregat i forma part de la Regió metropolitana de Barcelona, més amplia però sense competències reals.
Diverses iniciatives estan analitzant aquest estiu el present i el futur d’aquesta conurbació urbana.
La Fundació Catalunya Europa, que dirigeix l’exdiputada Dolors Camats, en col·laboració amb l’AMB i la Diputació de Barcelona, ha organitzat aquest dimecres, 8 d juliol, a la sala de plens de l’AMB, la jornada “Metròpolis en transformació 2026. Adaptació climàtica en el Mediterrani” (a la fotografia).
S’hi hn tractat qüestions com “Gestió forestal i canvi climàtic”, “Espais fluvials a les metròpolis del Mediterrani” i “Mirada mediterrània: Resiliència més enllà de l’efecte climàtic”. Una seixantena de professionals, investigadors i representants institucionals han participat en aquesta segona edició de “Metròpolis en transformació”, i han apostat per impulsar una gestió mes activa del territori per augmentar la resiliència davant els riscos climàtics, mentre diversos incendis afectaven la regió metropolitana.
Per la seva banda, la mateixa setmana, l’AMB presentava la publicació elaborada per l’Institut Metròpoli, que dirigeix el professor de Ciència Política de la UAB, Ricard Gomà, que recull 100 indicadors que ajuden a entendre l’evolució i la situació actual de l’àrea metropolitana de Barcelona. Expliquen com evoluciona la metròpolis i mostren avanços i reptes en mobilitat, sostenibilitat, seguretat, ocupació o cohesió social: la davallada de la contaminació atmosfèrica, la reducció del consum d’aigua, l’ús del transport públic o l’increment de l’ocupació.
I encara una altra possibilitat de seguir de prop la situació de la metròpolis de la que forma part el Baix Llobregat: l’Antiga Terminal de Drassanes de Barcelona acull fins el 25 d’octubre l’exposició “Futur immediat: transformar l’espai públic metropolità”, emmarcada en la Capitalitat Mundial de l’Arquitectura 2026. Els horaris de visita són de dimarts a diumenge, d’11 del matí a les 7 de la tarda.
Aquesta exposició planteja una mirada sobre els reptes que avui defineixen la transformació del territori. No es tracta d’una exposició retrospectiva, sinó d’una exploració del present: dels criteris, les eines, els projectes i les maneres de treballar amb quès’estan pensant i desenvolupant noves solucions . Organitzada en tres àmbits ( Qui som, Què fem, Com ho fem) vol ser una invitació a reflexionar sobre com podem continuar construint un territori més resilient i adaptat a les necessitats presents i futures.
Redacció
Fonts: AMB, Institut Metròpoli i Fundació Catalunya Europa
Fotografia: Fundació Catalunya Europa

