L’Energètica ha licitat a través d’Infraestructures de Catalunya la instal·lació de 1.312 plaques solars fotovoltaiques a la coberta del Centre Operatiu de Rubí (COR) per 807.000 euros. Es tracta de la instal·lació més important d’un conjunt de mitja dotzena nous parcs, amb un projecte global d’1,57 milions i una potència estimada de 1.680 kWp.

L’objectiu és generar energia de proximitat per facilitar l’autoconsum energètic. Les altres instal·lacions es troben ubicades a Martorell (al Centre Operatiu, a l’Espai de la Via Mètrica, a l’estació de Martorell Central), a Volpelleres i en una nau d’instal·lacions fixes de Rubí. Sumant-hi el futur parc fotovoltaic del COR, tots sis parcs tindran una potència conjunta estimada de 1.680,53 kWp.

Concretament, el Centre Operatiu de Martorell disposarà de 655 plaques solars i una superfície de 3.121 metres quadrats; l’Espai de la Via Mètrica de Martorell de 382 plaques i una àrea de 2.136 metres quadrats, l’estació de Volpelleres de 195 plaques i una superfície de 885 metres quadrats; l’estació de Martorell Central de 155 plaques i una superfície de 770 metres quadrats i en una nau d’instal·lacions fixes de Rubí de 156 plaques i una superfície de 1.051 metres quadrats.

El parc fotovoltaic del COR de Rubí serà el més gran de la companyia, ocuparà una gran part de la coberta de l’edifici (més d’una hectàrea en total) i l’energia generada abastirà el mateix COR i abastirà la xarxa elèctrica interna d’FGC per ser consumida en altres infraestructures de la companyia, com les estacions de tren i la catenària.

Les 1.300 plaques tindran una potència total de 754,400 kWp i l’objectiu és que faci reduir la despesa de la factura elèctrica i aprofitar el màxim d’energia generada sense abocar els excedents a la xarxa. Un cop adjudicades, les obres tindran un termini d’execució de 31 setmanes.

Actualment, Ferrocarrils ja té sis camps solars a l’edifici corporatiu de Barcelona, al mateix Centre Operatiu de Martorell, a les estacions ferroviàries de Sant Boi i Universitat Autònoma, a l’edifici de manteniment de Sant Boi i a l’edifici annex del COR de Rubí. A més, des del 2021, tota l’energia elèctrica que consumeixen els trens i la que es fa servir a les estacions de muntanya de Ferrocarrils és d’origen renovable.

Font: ACN