● Els centres educatius l’Escola Suris (Cornellà de Llobregat), l’Escola La Salut (Collbató), l’Escola Mare de Déu de Montserrat (Castellví de Rosanes) i Daina-Isard (Olesa de Montserrat) van ser premiats
● Alumnes i professors de 28 escoles de parla catalana van recollir el Premi Baldiri 24-25 aquest diumenge 1 de juny al Museu Terra (L’Espluga de Francolí) en un acte impulsat per la Fundació Carulla.
● L’Escola Municipal d’Educació Especial Can Vila de Mollet del Vallès va ser la guanyadora del premi Baldiri a l’Escola Transformadora de la Fundació Carulla
● La 47a edició dels premis ha reconegut els projectes educatius que utilitzen la cultura, les arts i la llengua per transformar i millorar la societat.
La darrera convocatòria dels premis Baldiri Reixac de la Fundació Carulla ha reconegut el treball de quatre escoles del Baix Llobregat per la seva tasca en el desenvolupament de projectes educatius amb l’art i la cultura com a mecanismes transformadors. Els centres educatius guardonats de la comarca van ser l’Escola Suris (Cornellà de Llobregat), l’Escola La Salut (Collbató), l’Escola Mare de Déu de Montserrat (Castellví de Rosanes) i Daina-Isard (Olesa de Montserrat).
Enguany es van premiar 28 centres educatius a les diferents categories (Premi Baldiri Arts i Llengua, Premi Baldiri Experiències, Premi Baldiri a l’Escola Transformadora) amb un total de 44.000 euros. Dels 160 projectes presentats, 136 procedien de Catalunya, 20 del País Valencià, 2 de les Illes Balears i 2 d’Andorra.
Marta Esteve, directora de la Fundació Carulla, va destacar durant l’entrega de premis, que “els projectes culturals tenen la capacitat de generar vincles, ampliar mirades i activar canvis reals a la societat. Des de la Fundació Carulla volem reconèixer i donar suport a aquelles iniciatives que, des de la creativitat i el compromís, contribueixen a construir una societat més cohesionada, crítica i arrelada culturalment.”
En l’edició 2024-2025, els guardons es van centrar específicament en impulsar iniciatives que fan de la llengua catalana un element de cohesió en tota la comunitat educativa i que a més, tenen la voluntat d’utilitzar la cultura i les arts per enfortir l’ús del català entre els infants i joves.
A la categoria de Premi Baldiri Arts i Llengua, dotat en 3.500€ cadascun, un dels 8 projectes guanyadors va ser S’ART de l’Escola Suris (Cornellà de Llobregat), projecte que integra l’art contemporani com a eix vertebrador de l’aprenentatge per fomentar el pensament crític i l’ús del català.
L’objectiu principal és fer de l’art una eina de reflexió i expressió, connectant-lo amb la realitat social de l’alumnat. Utilitza llenguatges artístics diversos com la dansa, el cinema, la fotografia, la literatura i les instal·lacions. El projecte involucra infants des d’I3 fins a 6è, el professorat, les famílies i artistes locals, fomentant una comunitat educativa activa i compromesa.
El jurat va valorar positivament “l’ús de llenguatges artístics contemporanis de manera integrada i treballada amb reflexió i profunditat amb l’alumnat, perquè siguin protagonistes actius i creadors artístics”. També es va valorar “la incorporació de detonants lingüístics que afavoreixen una immersió significativa dels infants en la llengua” i la capacitat del projecte de “crear una línia i cultura d’escola pel que fa a processos d’art contemporani, arrelada al seu entorn”.
En la categoria del Premi Baldiri Experiències es reconeixen iniciatives innovadores que responguin de manera creativa i a través de l’art i la cultura als diferents reptes dels centres educatius. En total, van ser 20 els centres premiats amb 600€.
Entre els guardonats de la comarca, Matins de bosc de l’Escola La Salut (Collbató), El català traspassa fronteres: cançons de nord a sud de l’Escola Mare de Déu de Montserrat (Castellví de Rosanes) i Projecte expositiu batxillerat artístic de Daina-Isard (Olesa de Montserrat).
L’entrega dels premis es va celebrar aquest diumenge 1 de juny al Museu Terra de L’Espluga de Francolí a la jornada de la “Festa de la llengua, la cultura i l’educació” que va comptar amb diverses activitats educatives per alumnat, professorat i famílies. A través de tallers, les persones assistents vam poder reflexionar sobre els elements de la naturalesa, la sostenibilitat i el món rural, fer una composició amb cianotipia a partir de plantes de l’hort del museu i conèixer la tècnica mil·lenària de la pedra seca, a partir de l’exposició “Dues pedres. Paisatges persistents”.
La jornada va acabar amb l’acte oficial de lliurament dels guardons als 28 centres educatius premiats.
Sobre la Fundació Carulla
La Fundació Carulla, amb més de 50 anys d’història, és una entitat privada que divulga i promou el poder transformador de la cultura com a motor de canvi social. La fundació impulsa projectes culturals innovadors que incorporen les arts en l’educació, fomenten la participació i els drets culturals i treballen perquè la llengua i la cultura catalana siguin espais reals de trobada i cohesió social.
La Fundació també gestiona el Museu Terra de l’Espluga de Francolí i l’Editorial Barcino. Cada any convoca diferents premis i beques d’impuls cultural i educatiu, com el reconegut Premi Lluís Carulla, ofereix tallers, jornades de reflexió i debat entorn del poder de la cultura com a agent de transformació social a través del programa Mutare.