El Ministeri de Transports haurà de resoldre l’incompliment ambiental al delta abans de tirar endavant el projecte, mentre actors socials i institucionals del Baix Llobregat insisteixen en el rebuig al model

El debat sobre l’ampliació de l’Aeroport del Prat torna a sacsejar el Baix Llobregat. La Comissió Europea ha advertit que no es podrà tramitar cap nova proposta d’ampliació fins que no es tanqui l’expedient per incompliment ambiental que manté obert contra l’Estat espanyol des de fa anys pel deteriorament dels espais naturals del delta del Llobregat, un àmbit protegit per la xarxa Natura 2000.

Segons fonts comunitàries recollides per l’ACN, les autoritats espanyoles tenen pendent d’implementar mesures de compensació efectives per frenar la pèrdua de biodiversitat a la zona, especialment en àrees com la Ricarda i els Espais Naturals del Remolar-Filipines, ja afectades per infraestructures anteriors.

Rebuig des del territori: ecologisme, pagesia i institucions locals

L’oposició a la nova proposta d’ampliació creix dins del mateix territori afectat. Unió de Pagesos (UP) ha rebutjat frontalment el projecte i ha advertit que posa en risc encara més l’activitat agrícola a la comarca. L’organització ha reclamat la redacció urgent d’un pla sectorial agrari específic per al Baix Llobregat, que asseguri la continuïtat del Parc Agrari i eviti més pressió sobre el sòl agrícola.

Imatge del Parc Agrari del Baix Llobregat. Font:ACN

El sindicat recorda que el Baix Llobregat no només pateix l’impacte de l’aeroport, sinó també la pressió urbanística i la degradació ambiental que fa dècades que denuncien. “No es pot parlar d’ampliació mentre no s’han solucionat els impactes ambientals acumulats”, han afirmat.

(Informació ampliada) També es va pronunciar el ministre de Cultura, Ernest Urtasun, qui ahir ja va mostrar la seva preocupació per l’impacte patrimonial del projecte. Urtasun va fer una petició de reunió urgent amb el ministre de Transports, Óscar Puente, i amb Aena, exigint una explicació detallada sobre l’afectació directa a la Casa Gomis (La Ricarda), un bé cultural protegit. Segons el ministre, l’ampliació prevista posa en perill un patrimoni que “forma part de la memòria arquitectònica i cultural del país”.

Postures a favor: economia i connectivitat

Tot i les crítiques, la proposta continua rebent suports des de l’àmbit econòmic i institucional. L’argument principal dels defensors del projecte és que l’ampliació permetria convertir El Prat en un hub internacional competitiu, amb connexions intercontinentals més eficients, cosa que —segons apunten— beneficiaria la creació de llocs de treball i el creixement econòmic.

La patronal Cecot i l’Ajuntament de Gavà ja s’hi han mostrat favorables, destacant que el nou pla incorpora millores per minimitzar l’impacte acústic i ambiental, tot i que no s’han detallat encara els mecanismes concrets.

Brussel·les, clau en el desenllaç

La intervenció de la Comissió Europea torna a posar l’enfocament ambiental al centre del debat. Si l’Estat vol seguir endavant amb el projecte, haurà de completar abans les obligacions pendents de restauració ecològica i protecció dels hàbitats, especialment en espais situats al cor del Baix Llobregat.

Amb un territori que ja ha aixecat la veu en múltiples ocasions —des de l’ecologisme fins al món agrari i cultural—, el futur de l’aeroport torna a enfrontar la necessitat de connectivitat amb la urgència de preservar un delta que fa temps que crida auxili.

Font: ACN i 3Cat.cat