Els municipis del Baix Llobregat denuncien l’impacte acústic i mediambiental i exigeixen més informació i alternatives; les veus favorables apunten a compensacions i benefici econòmic
Rebuig contundent al projecte
El Ple de Castelldefels aprova una moció unànime (excepte PSC), expressant preocupacions sobre l’augment de vols –fins a 90 per hora– i l’impacte mediambiental i en la salut pública, i exigeix alternatives que trenquin amb el model David contra Goliat davant les institucions.
El Prat sol·licita accés a tota la informació tècnica sobre l’ampliació per construir arguments fonamentats de rebuig i contrarestar el discurs oficial. També rebutja el projecte, exigint mesures concretes per a la Casa Gomis/Ricarda i apuntant a l’incompliment de les aportacions ambientals del 2002.
Unió de Pagesos i ecologistes, com Zeroport i Depana, alerten de la irreversibilitat dels efectes sobre el delta i l’agricultura del Parc Agrari del Baix Llobregat, i anuncien mobilitzacions per al 28 de juny.
Per la seva banda, el Centre d’Estudis Comarcals del Baix Llobregat (CECBLL), ha fet un comunicat explicant que el Centre participa des de fa 50 anys en tots aquells aspectes que incideixen de manera significativa en la comarca contribuint-hi des del coneixement.
El CECBLL vol, en primer terme, analitzar la informació sobre el projecte en els documents que generi aquesta proposta, sobre la qual té inquietuds per com pot afectar el territori i el medi; expressar després del debat intern un posicionament com a entitat; i, si s’escau, asseguren que es comprometen a presentar-se com a entitat interessada en el projecte en els períodes d’informació pública i propiciar la veu de la comarca concertant reunions amb els diversos agents i administracions amb presència en el territori.
A favor de l’ampliació
Generalitat, Aena i Estat han tancat un acord de més de 3.000 M €, incloent l’allargament de 500 m de la tercera pista, nova terminal satèl·lit i compensacions ambientals sobre 250–300 ha del Parc Agrari.
El Govern defensa que aquest és un acord equilibrat per ordenar el trànsit de passatgers —el Prat va arribar els 55 M el 2024— i reforçar la competitivitat internacional.
“Pau acústica garantida” per a Gavà i apariència de compensacions però amb supervisió rigorosa, segons es defensa des de l’Ajuntament.
Foment del Treball i Cecot donen suport al projecte perquè el consideren una oportunitat per impulsar l’economia catalana.
El repte europeu i territorial
Brussel·les ha anunciat que no permetrà avançar amb la tramitació de la nova ampliació fins que s’archivi l’expedient per incompliment ambiental sobre el delta del Llobregat, obert des del 2021: exigeix una restauració efectiva i mesures de protecció de zones com la Ricarda i el Remolar.
Context al Baix Llobregat
El 2021, la mobilització comarcal va aturar un primer projecte d’ampliació, i aquesta nova ofensiva torna a posar en joc sectors clau de la comarca: l’agricultura (Unió de Pagesos), la biodiversitat (entitats ecologistes) i el teixit veïnal.
Ara es planteja si les compensacions seran reals i suficients o només una distracció mediambiental.
Què esperar?
El Parlament es prepara per discutir una moció dels Comuns la setmana vinent, amb un posicionament crític envers l’aeroport i la situació del parc agrari i ambiental. Mentrestant, plataformes com Zeroport criden a concentracions a Barcelona (28 de juny) i la d’avui al Prat.
El debat sobre l’ampliació torna a posar el Baix Llobregat al centre d’un conflicte que té com a eix la doble aposta per l’accessibilitat i el respecte al patrimoni natural i agrícola. Segur que en les pròximes setmanes veurem si les compensacions i discursos tècnics són capaços de calmar les preocupacions de la comarca.
Font: ACN i informació complementària