L’alcaldessa del Prat, Alba Bou, i regidors i regidores tant del Prat com de Viladecans -ciutats directament afectades-, han format part de la protesta; així com diputats al Parlament de Catalunya d’ERC i Comuns
Aquest dissabte, centenars de persones s’han concentrat a la plaça de Sant Jaume de Barcelona en una manifestació promoguda per diverses plataformes com Zeroport, amb l’objectiu de frenar el projecte d’ampliació de l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona‑El Prat.
Ha estat la primera mobilització a Barcelona, -després de la que es va realitzar al Prat-, d’un cicle que vol fer escoltar la veu del Baix Llobregat en el debat metropolità.
La mobilització ha aplegat més de mil persones que han creat un mural humà amb el lema “No a l’ampliació”. Les assistents han protestat llençant avions de paper i corejant consignes de crítica contundent al model d’infraestructures prioritzat per la Generalitat.
L’oposició activa dels consistoris del Baix Llobregat
L’alcaldessa del Prat de Llobregat, Alba Bou, ha estat a la mobilització, amb una comitiva de Comuns -partit que ha expressat arreu el seu rebuig frontal a l’ampliació-, que ha agrupat regidors i regidores de diverses localitats del Delta del Llobregat, i també de Barcelona, com Janet Sanz.
Bou defineix el projecte com una “aberració” que amenaça el Delta i prioritza interessos econòmics per sobre del medi ambient i la mobilitat ferroviària. Un rebuig que al Prat s’ha refermat de manera institucional, ja que el Ple del Prat ha aprovat una moció contra l’ampliació, amb els vots de Comuns, ERC, i sorprenentment -divergint del posicionament nacional dels seus partits-, de PP i Junts . També hi ha estat present l’ex alcalde pratenc i actualment diputat al Parlament, Lluís Mijoler.
Per part de Viladecans, ciutat afectada directament en el nou projecte presentat pel Govern; diversos regidors dels Comuns han acompanyat Bou -Encarni García i Ramon Espejo-, reforçant així la veu comarcal, i repartint uns materials que denuncien els riscos de l’ampliació per a la salut pública, els ecosistemes del Delta i l’impacte en el Parc Agrari, entre d’altres. A Vildecans, es va perdre al darrer Ple una moció contra l’ampliació, que només va comptar amb el suport d’ERC i Comuns.
Els representants dels Comuns —inclòs en David Cid, al Parlament— han reclamat posar prioritat a la millora del servei de Rodalies abans que a noves infraestructures aeroportuàries, que no responen a les necessitats reals de la gent.
ERC també ha tingut una nodrida delegació a la manifestació, desplegant una pancarta amb el lema “No a l’ampliació de l’aeroport, sí a un aeroport sostenible”; i de la que ha format part el diputat de Sant Andreu de la Barca, Jordi Albert.
El portaveu adjunt d’ERC al Parlament, ja va exigir des del Prat en la primera mobilització convocada, una “nova governança” de l’Aeroport de Barcelona i una major capacitat de la Generalitat de Catalunya en la presa de decisions sobre la seva ampliació. També va criticar que, sense aquesta nova governança, “serà impossible” trobar solucions òptimes per millorar i rendibilitzar molt millor la xarxa aeroportuària de Catalunya.
Una mirada comarcal amb perspectiva de futur
A més, s’ha alertat sobre l’agreujament del problema de l’habitatge al Baix Llobregat i de la precarietat associada a l’expansió turística d’un aeroport amb capacitat per a milions de passatgers més, sense garanties sobre les compensacions ambientals.
El Baix Llobregat diu prou
El missatge del Baix Llobregat ha estat clar: no només cal alertar, sinó articular accions legals, polítiques i europees per aturar el projecte. Des del Prat, s’assenyala que, si cal, el cas es traslladarà als tribunals i a institucions comunitàries.
Amb aquesta manifestació, part de la ciutadania del Baix Llobregat s’ha posat al capdavant d’una lluita que busca frenar un projecte que defensen, impactaria directament al territori, tant pel que fa al medi ambient com en la qualitat de vida de la comarca.

