El Centre d’Estudis Comarcals del Baix Llobregat (CECBLL) va organitzar la 4a Escola d’Estiu de Baix Llobregat, que es va celebrar a principis de mes a Sant Boi; per posar sobre la taula com ens movem i com aquesta movilitat afecta el medi ambient i al nostre entorn

Els dies 1 i 2 de juliol de 2025, el Museu de Sant Boi de Llobregat va acollir la 4a Escola d’Estiu del Baix Llobregat, organitzada pel CECBLL. L’edició d’enguany es va centrar en la mobilitat en relació a la transició energètica, una temàtica d’actualitat i d’especial rellevància per a la comarca.

A causa de la seva proximitat a Barcelona, el Baix Llobregat concentra un gran nombre d’infraestructures que prioritzen els desplaçaments cap a la capital catalana, fet que impacta negativament en la mobilitat interna del territori. Des d’aquesta premissa, doncs, es troben enfrontats el transport públic i el transport privat, sent un dels principals punts a tractar en matèries de transició energètica.

Per parlar de tot plegat, el Centre d’Estudis Comarcals del Baix Llobregat, va comptar amb dues jornades plenes d’intervencions d’experts en la matèria. L’Escola d’Estiu va començar amb la benvinguda al municipi de Javier López, tinent d’alcalde de l’Àrea de Ciutat Sostenible i Resilient de l’Ajuntament de Sant Boi i amb la presentació de Jordi Sicart, president del Centre d’Estudis Comarcals del Baix Llobregat. Montse Lligadas i Genoveva Català, ambdues membres de Junta del CECBLL, que van presentar els ponents i conduir les dues jornades de l’Escola d’Estiu.

La primera ponència va ser “El Baix Llobregat: Una comarca eix i una comarca cruïlla. Del territori al transport” de la mà de Carme Miralles, catedràtica de Geografia Urbana de la UAB; després Carles Riba, president del CMES (Col·lectiu per a un Nou Model Energètic i social sostenible) va parlar sobre “Transició energètica i transport”; i per acabar, Lluís Carrasco, membre del grup GITE Baix Llobregat (Grup Impulsor de la Transició Energètica del Baix Llobregat) i de la PTP (Associació per a la Promoció del Transport Públic) va intervenir per parlar d’”El futur del transport intracomarcal”.

Durant el segon dia, va intervenir Eduard J. Alvarez Palau, doctor en Enginyeria de Camins, Canals i Ports de la UPC i professor de logística i transport a la UOC i va fer la ponència “La distribució urbana de mercaderies (DUM) i el món del comerç en l’actualitat”. A continuació, Montserrat García Blasco, membre de la Junta directiva de la PTP (Associació per a la Promoció del Transport Públic) i la CONFAVC (Confederació d’Associacions veïnals de Catalunya) va intervenir posant la mobilitat reduïda al centre del discurs, amb la seva ponència “La mobilitat personal, com resolem les barreres?”.

Taula rodona. D’esquerra a dreta: José Manuel Jurado, Juan Alfaro Hinarejos, Neus Olea, Joan Soler, David Guerrero (moderador), Òscar Miquel, Víctor Luna i Mercedes Vidal. Font: CECBLL

Per acabar la jornada, el David Guerrero, periodista i soci del CECBLL, va moderar la taula rodona “Perspectives de futur en matèria de mobilitat i transició energètica”, que va comptar amb José Manuel Jurado, membre de la direcció i responsable de Mobilitat de CCOO BLLAPAG; Juan Alfaro Hinarejos, secretari general de la Secció Sindical d’UGT a Aigües de Barcelona; Neus Olea, directora general adjunta AEBALL-UPMBALL (Associació Empresarial de l’Hospitalet i Baix Llobregat – Unió Patronal Metal·lúrgica de l’Hospitalet i el Baix Llobregat); Joan Soler Moll, membre de l’òrgan de govern de PIMEC Baix Llobregat i conseller delegat de l’empresa Soler i Sauret; Mercedes Vidal, vicepresidenta de la PTP (Associació per a la Promoció del Transport Públic); Òscar Miquel, tècnic superior de l’Oficina Comarcal de Transició Energètica del Consell Comarcal del Baix Llobregat i vocal de la Junta de CMES (Col·lectiu per a un nou model Energètic i Social Sostenible); i Víctor Luna, president de Som Mobilitat.

El diagnòstic compartit de la taula assenyala una forta dependència del vehicle privat, especialment per accedir als polígons industrials, la meitat dels quals no tenen oferta de transport públic. Aquesta situació genera problemes de congestió, emissions, sinistralitat laboral (un 20-25% dels accidents mortals són initinere) i desigualtat social, ja que dificulta l’accés a la feina per a qui no disposa de cotxe.

Les propostes es van centrar en diverses línies d’actuació: l’aplicació efectiva de la normativa existent, com els Plans de Desplaçament d’Empresa (PDE), que actualment tenen un compliment molt baix; la necessitat d’inversions urgents en infraestructures clau (carril bus a la B-23, extensió de l’R1, connexió del tramvia); i l’enfortiment del transport públic, especialment l’autobús, que es considera la solució més ràpida i flexible per millorar la connectivitat.

També es va destacar el potencial de la mobilitat activa (bicicleta) i compartida (amb cotxes elèctrics) per reduir el parc de vehicles, sempre que es garanteixi una infraestructura segura i atractiva. La conclusió principal és la urgència d’actuar de manera coordinada entre administracions, empreses i ciutadania per construir un model de mobilitat més sostenible, eficient i just.

L’Escola d’Estiu va tenir una assistència en sala de 50 persones inscrites que van contribuir,  amb les seves aportacions i preguntes, a enriquir els debats i reflexions finals de l’activitat.