Aquest 2 d’agost de 2025, el transport públic ha fet un salt endavant històric: ha entrat en funcionament el carril bus a la B-23, una infraestructura llargament esperada que ha trigat 24 anys a fer-se realitat. La proposta va néixer el 20 de juny de 2001 amb el Manifest d’Esparreguera, impulsat per la PTP i diversos ajuntaments afectats, i encapçalat per l’alcalde d’Esparreguera, Xavier Sitjà. Aquest document va suposar la primera proposta política formal per donar prioritat al bus en una autopista catalana.

La importància del projecte és majúscula: afecta directament més de 700 autobusos de línies regulars i més de 200 autocars de serveis discrecionals —entre ells, autocars escolars, autobusos d’empresa i serveis turístics o puntuals—. En total, es calcula que més de 4 milions de passatgers anuals es veuen beneficiats per aquesta mesura.

Executat amb una inversió de 20,8 milions d’euros i finançament europeu (NextGenerationEU), el carril bus habilita 7,2 km de plataforma reservada entre Molins de Rei i la Diagonal, en una autopista per on circulen uns 98.000 vehicles diaris. Aquesta mesura permetrà estalviar fins a 15 minuts en hora punta, millorar la regularitat del servei, fomentar el canvi modal i reduir més de 1.000 tones de CO₂ anuals.

Una resposta a l’emergència climàtica i sanitària

El Baix Llobregat és una de les zones amb major densitat de trànsit i concentració de contaminants atmosfèrics de Catalunya. Per això ha estat declarat com a Zona de Baixes Emissions (ZBE), amb restriccions d’accés per a vehicles contaminants. En aquest context, el carril bus suposa una mesura estructural i transformadora per reduir la contaminació de l’aire, disminuir l’exposició als òxids de nitrogen (NOx) i les partícules en suspensió (PM10 i PM2.5), i millorar la salut pública de centenars de milers de persones.

Diversos estudis indiquen que el transport públic per carretera és un dels instruments més eficients per lluitar contra el canvi climàtic i reduir emissions de gasos d’efecte hivernacle. A més, una mobilitat col·lectiva prioritzada contribueix a disminuir les malalties respiratòries i cardiovasculars relacionades amb la contaminació, especialment entre infants, gent gran i persones vulnerables. El carril bus és, doncs, una inversió en salut, qualitat de vida i justícia ambiental.

Una lluita sostinguda i exemplar

El 2002, el Parlament de Catalunya ja va aprovar una resolució instant el Ministeri de Foment a estudiar la proposta. Però la gran fita es va produir el 23 de setembre de 2007, quan la PTP i la FECAV van organitzar una acció conjunta amb concentració ciutadana i demostració real amb autobusos interurbans. Per primer cop, es visualitzava públicament la viabilitat tècnica i social del carril bus sobre una autopista interurbana.

La cronologia és clara:

  • 2001 · Manifest d’Esparreguera
  • 2002 · Resolució parlamentària
  • 2007 · Concentració i demostració pública amb autobusos reals (fotografia)
  • 2008 · El Ministeri redacta un primer projecte
  • 2011 · La PTP presenta una alternativa tècnicament més eficient
  • 2017 · S’inclou al Pla Director d’Infraestructures
  • 2018 · Nova pressió institucional i ciutadana
  • 2019–2022 · Discrepàncies sobre el traspàs de l’autopista tornen a frenar l’execució
  • Març 2023 · Inici de les obres
  • 2 d’agost de 2025 · Entra en funcionament el carril bus a la B-23

Beneficis per al territori i reptes pendents

Aquest carril bus representa 30.000 hores anuals d’estalvi, un valor econòmic de 450.000 €, i una millora generalitzada de la fiabilitat, l’eficiència i la capacitat del sistema. És una resposta concreta a les exigències ambientals i socials de la Zona de Baixes Emissions, i una mesura coherent amb els objectius climàtics i de salut pública.

Ara bé, la PTP adverteix que cal abordar dues actuacions urgents:

  • Crear una gran estació intermodal d’autobusos a la Diagonal, amb connexió amb metro, tramvia i bus urbà.
  • Resoldre les cues de camions al tram entre Molins de Rei i Sant Feliu, que encara afecten la velocitat i la puntualitat dels autobusos. Cal explorar mesures de baix cost com la reorganització logística, promovent que els camions circulin preferentment en horari nocturn o hores vall, per reduir la pressió sobre l’autopista en hores punta, millorar la fluïdesa del transport públic i reduir els llargs episodis de contaminació generats per l’arrencada i aturada constant de centenars de camions dièsel.

Una victòria cívica i un agraïment col·lectiu

La posada en marxa del carril bus a la B-23 és una victòria col·lectiva, assolida gràcies a la constància de la societat civil, els ajuntaments i les entitats compromeses amb la mobilitat sostenible. És la demostració que la pressió ciutadana, amb rigor tècnic i visió estratègica, pot transformar la realitat.

Des de la PTP volem expressar la nostra profunda satisfacció per l’assoliment d’aquesta fita i agrair sincerament a totes les persones, organitzacions i institucions que hi han contribuït al llarg de més de dues dècades. Des dels primers signants del Manifest d’Esparreguera fins a les tècniques i tècnics, càrrecs públics, activistes, ciutadans i ciutadanes que han fet possible que avui el bus tingui el seu espai a l’autopista.

Avui, el bus té el seu lloc a la B-23.   Demà, ha de tenir prioritat arreu.

La lluita per millorar el transport públic continua.

 

Lluís Carrasco Martínez .Membre de l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP). Molins de Rei

Fotografia: PTP

 

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here