El grup metropolità denuncia que la Modificació del Pla General per a noves activitats econòmiques al Delta, posa en risc el futur de l’últim pulmó verd de l’àrea metropolitana

El grup metropolità d’En Comú Podem ha presentat les seves al·legacions a la Modificació puntual del Pla General Metropolità (MPPGM) per a nous àmbits d’activitat econòmica al Delta del Llobregat, un tràmit aprovat inicialment el passat 17 de juny pel Consell Metropolità i que afecta els municipis de Gavà, Viladecans i Sant Boi de LLobregat.

En el període d’al·legacions, que va concloure el passat 1 d’octubre, els Comuns han formalitzat el seu rebuig a una proposta que, segons defensen, “posa en risc el futur d’un espai natural clau per a la lluita contra l’emergència climàtica i per a la preservació del patrimoni natural metropolità”.

Des d’En Comú Podem, s’adverteix que la modificació reprodueix mimèticament el PDU d’Activitats Econòmiques, anul·lat pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya el 2020, sense incorporar els nous marcs legals i ambientals derivats de la crisi climàtica i de l’ampliació de la Xarxa Natura 2000 i la ZEPA del Delta, aprovada l’any 2024.

“El Delta del Llobregat és un dels espais més valuosos i més fràgils del nostre territori. No pot ser moneda de canvi per a més especulació urbanística o logística. Cal garantir-ne la protecció i restauració com a pulmó verd i corredor biològic de referènciainternacional”, ha defensat la portaveu del grup metropolità Ascen Ratia.

Entre les principals al·legacions presentades, els Comuns subratllen que la modificació “no respon a l’interès general, ja que substitueix sòls agrícoles i d’equipaments per usos logístics i turístics”; “incompleix les obligacions europees de protecció ambiental i restauració del Delta, sense contemplar la nova delimitació d’espais ZEPA del Delta” i podria generar “impactes indirectes molt greus sobre ecosistemes i connectors ecològics, especialment a la Riera dels Canyars i a la Riera de Sant Climent”.

S’ignora l’amenaça de l’ampliació de l’aeroport

En les seves al·legacions el grup metropolità d’En Comú Podem també alerta que la proposta de modificació “no integra les obligacions de restauració i protecció ambiental recollides en sentències i declaracions d’impacte ambiental vinculades a l’aeroport del Prat i altres infraestructures”. En aquest sentit afirmen que aquesta operació urbanística podria derivar en sancions europees i recorden que encara no s’han complert les compensacions ambientals pendents de la Declaració d’Impacte Ambiental de l’ampliació de l’aeroport del 2002.

“El nostre compromís és clar: el Delta no es toca. Cal protegir-lo, ampliar-ne els espais naturals, garantir la viabilitat del Parc Agrari i complir amb les directives europees de biodiversitat i de lluita contra el canvi climàtic”, insisteixen des dels Comuns.

AL·LEGACIONS DELS COMUNS A LA MODIFICACIÓ PUNTUAL DEL PLA GENERAL METROPOLITÀ A L’ÀMBIT DE LES ACTIVITATS ECONÒMIQUES DEL DELTA DEL LLOBREGAT (MPPGM AE)

1.- Heterogeneïtat dels àmbits i manca de visió conjunta

La MPPGM AE agrupa àmbits urbanísticament i ambientalment molt diferents que haurien d’haver estat tramitats com a modificacions independents. Es constata la manca d’una veritable visió territorial integrada.

2.- Insuficient justificació de l’interès general

La modificació suposa la pèrdua de sòl d’equipaments d’interèsmetropolità sense una argumentació sòlida que justifiqui l’interès públic general, a favor bàsicament de sòls destinats a activitats turístiques i logístiques.

3.- Reproducció mimètica del PDU AE anul·lat judicialment

Es copia pràcticament el contingut del Pla Director Urbanístic dels àmbits d’activitat econòmica del Delta del Llobregat, declarat nul pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, sense incorporar els canvis normatius i ambientals produïts des del 2016, especialment els derivats de l’emergència climàtica.

4.- Es desvirtua el Pla Director Urbanístic Metropolità (PDUM)

La MPPGM AE ignora el procés d’elaboració del PDUM i podria buidar-lo de contingut si es consoliden transformacions transcendents abans de la seva aprovació definitiva.

5.- Oblit de la Xarxa Natura 2000 i les ZEPA/LIC2

L’encaix amb els espais de la Xarxa Natura 2000 ampliada el 2024 no es contempla adequadament ni es recullen les obligacions derivades de les directives europees recollides a l’Acord de Govern 165/2024 per a l’ampliació de les zones protegides, la recuperació de la biodiversitat, la millora de la qualitat de les masses d’aigua i l’obertura de l’espai deltaic a la ciutadania amb una ordenació respectuosa entès com un sol sistema d’espais oberts.

6.- Impactes indirectes no avaluats

La proposta no analitza els efectes indirectes de la nova edificació (logística, turística, residencial…) sobre espais naturals i hàbitats protegits, contravenint la Directiva Hàbitats i la Llei d’avaluació ambiental.

7.- Contradiccions amb el Pla Territorial Metropolità de Barcelona (PTMB)

Es vulneren les estratègies del PTMB que proposen l’extinció o reducció dels sòls urbanitzables a Marinada, Remolar-Filipines i Joncs.

8.- Desprotecció dels connectors ecològics i necessària atenció als sòls inundables

No es garanteix la funció de connectivitat ecològica de la Riera de Canyars i la Riera de Sant Climent, ni es preveuen mesures contra la fragmentació causada per infraestructures que no es van sotmetre a avaluació d’impacte ambiental. El planejament ha de respectar les limitacions d’usos del sòl a les zones de fluxe preferent i a les zones inundables segons la normativa d’aigües.

9.- Manca de tramitació simultània dels plans especials

Caldria revisar el Pla Especial del Parc Agrari del Baix Llobregat i aprovar el Pla Especial del Medi Natural dels Aiguamolls del Delta del Llobregat en paral·lel a la MPPGM AE.3

10.- Absència d’una qualificació urbanística específica per a ZEPA/LIC

Els espais integrats a la Xarxa Natura 2000 han de ser classificats com a sòl no urbanitzable d’especial protecció (clau 29 o clau 24 modificada), tal com exigeix la jurisprudència del Tribunal Suprem i del Constitucional.

11.- La MPPGM ha de recollir les compensacions ambientals pendents de la Declaració d’Impacte Ambiental de l’ampliació de l’aeroport de l’any 2002.