● Del 20 al 27 d’octubre se celebraran més de 100 actes a tot Catalunya adreçats a joves, famílies, professionals i responsables polítics, amb l’objectiu de demostrar que és possible reduir l’abandonament escolar prematur.
● Al Baix Llobregat se celebraran actes a Cornellà, Viladecans, El Prat, Castelldefels i Sant Joan Despí.
● La Setmana és una iniciativa de la Fundació Bofill i més de 60 entitats i ajuntaments. Culminarà amb una entrega de cartes al Parlament, en què centenars de joves escriuran als 135 diputats els seus impediments per continuar estudiant.
La comarca del Baix Llobregat s’ha sumat a la Setmana Zero Abandonament Escolar, que tindrà lloc arreu de Catalunya entre el 20 i el 27 d’octubre, amb una quinzena d’actes que van des de tallers per tal que els joves puguin parlar en primera persona de les seves trajectòries, dificultats i expectatives educatives fins a visites a centres de noves oportunitats, passant per xerrades sobre orientació o jornades sobre coordinació entre serveis municipals. Totes les activitats i els detalls sobre el lloc i l’horari on es duen a terme es poden consultar al web de la Plataforma Zero Abandonament.
Sota el lema “Per un país que no abandona”, la Setmana Zero Abandonament Escolar demostrarà el compromís i el lideratge del món local en la lluita contra l’abandonament escolar prematur (AEP), una xacra que a Catalunya continua trencant els futurs de molts joves i es manté als nivells alts de la Unió Europea (13’7%).
La Setmana és una iniciativa de la Fundació Bofill, que compta amb la implicació de més de seixanta ajuntaments i entitats socials i educatives de Catalunya. Totes elles s’han encarregat d’impulsar tallers, seminaris, xerrades, visites i activitats formatives, adaptades a les seves realitats i necessitats municipals.
Les activitats assenyalen sis grans traves que impedeixen continuar estudiant a Catalunya: Les barreres econòmiques (l’alumnat de llars amb menys renda abandonen 6 vegades més), la descoordinació entre serveis, la desorientació (després de l’ESO, triar per desconeixement o prejudicis comporta més abandonament), les dificultats d’aprenentatge (l’alumnat amb baix nivell abandona més del doble), els impediments al retorn (l’alumnat que ha interromput els estudis abandona entre 3 i 10 vegades més) i la invisibilitat (obviar que aquest no és un problema de tot el país).
Per la responsable de la Setmana Rosalina Alcalde, directora de la Plataforma Zero Abandonament, “els centenars d’iniciatives i d’històries de la setmana evidencien el lideratge del món local i demostren que és possible aconseguir el zero abandonament escolar”.
Alcalde té clar que “un país que no abandona és un país que no gira l’esquena als seus infants i joves, que no accepta que l’educació depengui del codi postal, la renda o l’origen i es compromet a garantir el dret de tothom a continuar aprenent”.
De les aules al Parlament: Els joves del país enviaran una carta als diputats
L’abandonament escolar no és només un percentatge o un número abstracte. A la Setmana Zero Abandonament els i les joves catalanes alçaran la veu per explicar com viuen els obstacles per continuar estudiant i demanar compromisos concrets perquè ningú no hagi de renunciar al seu futur. Ho faran en diverses activitats que, entre d’altres, els portaran a escriure cartes personalitzades adreçades a tots els diputats i diputades del país, que es faran arribar al Parlament de Catalunya al final de la setmana.
L’objectiu és deixar clar que l’absència d’una política transversal, seriosa i coordinada impacta en múltiples històries vitals que condicionen el seu futur i el de tota la societat, així com demanar un compromís explícit dels representants públics per fer possible una estratègia de país contra l’abandonament escolar prematur.
Catalunya té un dels abandonaments escolars més alts d’Europa
L’Abandonament Escolar Prematur (AEP) assenyala el nombre de joves d’entre 18 i 24 anys que no tenen cap titulació més enllà de l’ESO ni estan estudiant. A Catalunya, més de 70.000 joves s’han vist empesos a deixar els estudis abans d’hora l’últim any. Deixar d’estudiar abans d’hora limita el futur dels joves i empobreix el conjunt de la societat.
Tot i la reducció de les últimes dècades, continua sent un dels països europeus amb una taxa més alta d’Abandonament Escolar Prematur (un 13,7% l’any 2024, quan l’objectiu europeu està al 9%). Darrere l’abandonament escolar hi ha, a més a més, fortes desigualtats, per gènere, origen i sobretot renda, que impedeixen trencar amb la reproducció del cercle de pobresa (que, en el cas de la pobresa infantil, és especialment alta a Catalunya, d’un 35%).
El món local pren el lideratge contra l’abandonament escolar a Catalunya
Si bé és cert que la reducció de l’abandonament escolar de les darrers dècades s’explica, en bona part, per l’augment de places de formació professional (la qual cosa ha reduït un dels dèficits estructurals de Catalunya), és el món local qui lidera actualment el desplegament d’iniciatives explícites per fer front a l’Abandonament Escolar Prematur.
En són un exemple els 130 municipis i les 54 entitats d’arreu del país que formen part de la Plataforma Zero Abandonament. Ho fan amb programes de mentoria, fires d’orientació, la coordinació entre educació, serveis socials o ocupació, comissions locals de seguiment o programes d’acompanyament als instituts, entre moltes d’altres.
La Plataforma Zero Abandonament de la Fundació Bofill
La Plataforma Zero Abandonament l’impulsa des de fa dos anys la Fundació Bofill i aplega 130 municipis i 54 entitats d’arreu del país. Treballa per reduir l’abandonament escolar prematur a Catalunya reunint ajuntaments, centres educatius, famílies i entitats socials per establir una estratègia integral a nivell local i comunitari.
L’objectiu principal de la plataforma és crear un sistema educatiu inclusiu, col·laboratiu i coordinat, que garanteixi oportunitats per a tothom, combatent factors com la manca de suport, les barreres econòmiques i la desorientació en la transició educativa i laboral.
Foto titular cedida per Fundació Marianao (Podcast Parlem d’abandonament escolar prematur amb joves)