Transportistes i comercialitzadors demanen incentius per renovar el parc de vehicles davant l’inici de les restriccions

Transportistes i comercialitzadors demanen incentius per renovar el parc de vehicles davant l’inici de les restriccions

L’AGTC lamenta que la mesura ha caigut “com un gerro d’aigua freda” en el sector i preveu conseqüències “greus” a partir de 2020

Els transportistes i els comercialitzadors de vehicles reclamen incentius econòmics a les administracions per renovar el parc de vehicles més contaminants davant de l’entrada en vigor aquest divendres 1 de desembre de les restriccions de mobilitat en cas d’episodis de pol·lució ambiental.

El secretari general de l’Associació General de Transportistes de Catalunya (AGTC), Adolfo Martínez, ha declarat a l’ACN que la mesura ha caigut “com un gerro d’aigua freda” en el sector i previst conseqüències “greus” a partir de 2020, quan les restriccions a la mobilitat seran permanents per als vehicles més contaminants.

Per la seva banda, el director de continguts de Coches.net, Joan Dalmau, ha recordat que calen incentius econòmics “estables” per part de les administracions per renovar un parc de vehicles que és “un dels més envellits d’Europa”.

“Calen incentius estables, no ajudes puntuals que creen pics de demanda i que no van bé ni pels concessionaris, ni per les marques, ni pels compradors. Que tothom sàpiga que haurà de pagar més per cotxes contaminants i que rebrà una ajuda pública per un cotxe menys contaminant”, ha afegit Dalmau.

“El legislador pot influir en el mercat. A Noruega, les vendes de cotxes elèctrics ja representen un 35% del total i el parc elèctric és un 25% del país. Això ha passat perquè el govern ha decidit que val la pena aquesta tecnologia i ha subvencionat aquest motors, alhora que penalitzava la resta”, ha assenyalat com a exemple.

Martínez ha coincidit amb l’estudi del RACC i l’AMB en estimar que “hi ha un 20% de vehicles afectats per aquestes restriccions, que tindran una renovació molt complicada”. “Les administracions haurien de plantejar algun tipus d’ajudes per renovar els vehicles més antics. La pressió que es trasllada als transportistes s’hauria d’afluixar, ja que hi ha altres activitats contaminants que no s’estan perseguint, com la del Port de Barcelona, que és possiblement superior”, ha indicat.

Dalmau ha coincidit que la contaminació a la zona metropolitana té “moltes causes”, que van des de l’activitat del Port de Barcelona a les calefaccions de les llars, passant pel trànsit de vehicles, especialment pels més antics.Per la seva banda, Martínez ha afirmat que “no ens agraden aquestes restriccions ni cap altra de les que afecta el sector Les queixes per part dels associats ha estat continua, especialment els últims dies. Entenem que s’aprovin algun tipus de mesures. Ara, com que només s’activaran les restriccions temporalment i durant episodis de contaminació, l’afectació serà menor, també perquè s’han exclòs els vehicles industrials. Quan les restriccions siguin permanents, tindrem greus problemes. Una part del sector es veurà molt afectat”.

Un parc envellit per la crisi”Després d’una dècada de crisi, renovar els vehicles per part de les empreses o dels autònoms és molt complicat. Ara que estàvem aixecant el cap, ens cau això i el 2020 encara serà pitjor. Hi ha una part del parc molt envellida a causa de la crisi”, lamenta Martínez.

“Quan un vehicle de transports surt al carrer no ho fa per fer turisme o per anar de passeig, sinó per anar a treballar i és necessari que ho faci perquè mercaderies com el menjar han d’arribar a la societat”, ha sentenciat el representant del sector.”Per desgràcia, és una mesura imprescindible. No ens podem continuar permetent tenir aquests pics de contaminació que tenim a la ciutat. Tard o d’hora havia d’haver arribat. El problema és que afecta el ciutadà particular, que està indefens davant d’això. Normalment, quan aquestes mesures afecten un col·lectiu i es produeix una negociació, però els ciutadans no estem organitzats ni formem un lobby. Hi hauria d’haver hagut més discussió ciutadana”, ha apuntat el responsable de Coches.net.

A Espanya la mitjana d’edat dels vehicles és de 12 anys, el que deixa un parc d’uns onze milions de motors que superen els estàndards fixats a Barcelona. “El que cal en aquest context és un pla de renovació del parc, però el que hem tingut han estat mesures concretes en alguns períodes amb alguna petita rebaixa.

La diferència entre un cotxe de deu anys i un modern és tant gran que val la pena fer l’esforç de renovar”, comenta Dalmau. Els compradors cerquen vehicles cada cop menys contaminants.

Sobre canvis en la demanda a causa de les restriccions, “en l’apartat de cotxe nou, es nota una tendència clara de retorn a la benzina, perquè es percep el dièsel com a més contaminant, tot i que això no es exacte tenint en compte els motors actuals”, afirma Dalmau. Els motors de benzina emeten més CO2 que NOX i els dièsel a l’inrevés, però les proporcions d’aquests gasos contaminants s’han equilibrat molt durant els darrers anys entre els dos tipus de motors, explica.

Amb tot, “el preu mitjà no para de pujar, el que representa que el cotxe mitjà és una mica més car i, per tant, una mica més nou. Això representa que la demanda cerca vehicles menys contaminants”.”També caldria reinterpretar la idea del transport públic. No es tracta només d’afegir un vagó més al metro. Cal veure quins són els fluxos de moviment de la gent, perquè les persones que treballen en polígons del Baix Llobregat o del Maresme no tenen alternativa de transport públic en molts casos”, comenta el responsable de Coches.net.

Dalmau també s’ha referit a la “transformació” que representarà el vehicle elèctric, “que acabarà arribant i que també s’hauria d’impulsar”, tot i que ha admès que el país encara no està preparat a nivell d’infraestructures.

Font: ACN

Deixa un comentari

© 2012 - elBaix.cat  |  Un projecte de Social Mirror i desenvolupat per Cabans

Tornar adalt