Els temes més candents son la gestió de l’aeroport del Prat, la connexió de l’A-2 i l’AP-7, el soterrament de la via de tren a Sant Feliu, la variant de la N340 a Vallirana i el metro
[dropcap color=”#336600″ font=”arial”]L[/dropcap]es jornades de Mobilitat organitzades pel Consell Comarcal del Baix Llobregat es van centrar ahir en en el futur d’aquestes infraestructures. El secretari de Territori i Mobilitat de la Generalitat, Damià Calvet, va admetre que el Ministeri de Foment no ha concretat les seves previsions sobre aquestes obres.
El president del Consell Comarcal, el socialista Joaquim Balsera, per la seva banda, va recordar que el Baix Llobregat “està patint les conseqüències de la crisi d’una manera molt especial però té una capacitat de sortir-ne”, tot subratllant que en aquesta zona es genera, segons ell, el 10% del PIB de Catalunya.
Per això, va dir Balsera poques setmanes després que s’hagi sabut que Eurovegas no vindrà al Delta del Llobregat, “reivindiquem la indústria i la capacitat de fer activitats econòmiques més enllà del turisme i la logístic. “En aquest sentit per a la indústria és fonamental la finalització dels accessos al port i d’altres inversions que estan aturades des de fa anys”, va concloure el polític.
L’aeroport del Prat
El “comitè de coordinació aeroportuària autonòmic” llançat pel govern del PP va “en contra del que reclama la Generalitat, que és una gestió individualitzada de l’aeroport” del Prat, va recordar Calvet ahir al migdia.
Aquest òrgan, segons la interpretació del Govern, “vol dir bàsicament res, que et consultin per no tenir capacitat de decisió en res”. Per això, va afegir Calvet, “si el que es planteja és un comitè de coordinació que serveixi bàsicament per escoltar i no per decidir, el Govern de la Generalitat no s’asseurà en aquest comitè de coordinació aeroportuària”.
La connexió de l’A-2 i l’AP-7
L’enllestiment de la connexió entre l’AP-7 i l’A-2 a l’alçada de Castellbisbal i el Papiol, a cavall entre el Baix Llobregat i el Vallès Occidental, és una de les altres infraestructures prioritàries sobre les que es va parlar ahir. Ers una de les obres paralitzades l’estiu del 2010 per l’exministre de Foment, José Blanco, però es va reprendre després de la protesta sonora dels alcaldes de la zona. Ara, però, la construcció segueix avançant a ritme molt lent, quan avança.
Aquesta obra viària està “empantanegada” com la resta de grans inversions en carreteres de l’Estat a Catalunya, va indicar Calvet, que va assegurar que té poques notícies del govern espanyol sobre elles. “Totes les obres estan empantanegades” i pendents de la “repriorització” del govern espanyol, va declarar Calvet.
Soterrament de la via a Sant Feliu
Tots els governs municipals a Sant Feliu de Llobregat des de la restauració de la democràcia han reclamat el soterrament de les vies de tren que, encara ara, divideixen el nucli urbà. La darrera dècada el consistori va presentar un projecte per fer l’obra que, amb l’arribada de la crisi, ha quedat aturat.
Des de llavors l’Ajuntament redobla els seus esforços per aconseguir desencallar la inversió cada cop que arriba la tardor i l’Estat ha de plasmar en els seus comptes les seves prioritats per a l’exercici vinent. Enguany els representants dels diferents grups municipals (ICV-EUiA, PSC, CiU i ERC) ja han acordat anar a reunir-se amb representants del Congrés dels Diputats el proper 24 d’octubre i aprovar una moció en el proper ple, de setembre, reclamant un cop més el finançament de l’obra.
Aquesta tardor, però, l’Ajuntament no es limitarà a l’acció institucional. També prepara els ‘Dissabtes pel soterrament’. Els darrers dissabtes d’octubre i de novembre tallarà la via per la qual circulen els trens de Rodalies en direcció a Martorell, Vilafranca i Sant Vicenç de Calders per reclamar el seu soterrament, L’acció durarà mitja hora, s’ha triat no fer-la en dies l’aborables, i es desenvoluparà “amb el coneixement i la informació dels responsables d’Adif, del Departament, de l’ATM…”, va destacar l’alcalde de la ciutat, Jordi San José (ICV).
Durant el primer d’aquests ‘Dissabtes pel soterrament’ els castellers de la ciutat, una colla recentment rejuvenida, faran un castell. En el segon, joves grups de la ciutat oferiran un concert, ha avançat San José.
La variant de Vallirana
El soterrament de Sant Feliu és una de les grans obres que la crisi ha deixat pendents al Baix Llobregat. Un altre és l’enllestiment de la variant de la N-340 a Vallirana: la carretera que ha de ser l’única alternativa gratuïta a les corbes de Garraf per transitar entre l’àrea metropolitana i Tarragona, està pendent de la finalització d’un túnel.
Al costat de San José, ahir al matí es va asseure l’alcaldessa de Vallirana, Eva Martínez (PSC), per reclamar que els pressupostos de l’Estat també tinguin en compte aquesta inversió.
El metro
Pel que fa a les obres de metro al Baix Llobregat, que sí depenen de la Generalitat, Calvet va mantenir el compromís d’obrir el ramal de la línia 9 a l’aeroport del 2014, i, sobre la línia 3 a Sant Joan Despí, es va limitar a recordar que està prevista en el pla director d’infraestructures.
[…] de les peticions en infraestructures per millorar la mobilitat al Baix Llobregat, consulteu aquest enllaç ‹ […]