Iniciem una nova subsecció que tindrà una periodicitat mensual, gràcies a la col·laboració del Soci del Grup Excursionista Santfeliuenc (GEPS) i de la Federació d’Entitats Excursionistes de Catalunya (FEEC), Jordi Bosch; de la mà de qui descobrirem excursions a les muntanyes de la nostra comarca

Ascensió al Puig de l’Hospici (518) des del balneari de la Puda de Montserrat. El trajecte permet visitar l’emblemàtic cim de Sant Salvador de les Espases (413). El Puig de l’Hospici és el cim culminant de la serra situada entre els massissos de Montserrat a l’oest i de Sant Llorenç del Munt i la Serra de l’Obac a l’est, i es troba en el límit de les comarques del Baix Llobregat i del Vallès Occidental.

Aproximació: anant per la A-2 de Barcelona a Lleida, a l’alçada d’Abrera cal agafar la carretera C-55 cap a Monistrol de Montserrat i Manresa. Al km 7 cal prendre una pista a la dreta en direcció a l’abandonat balneari de la Puda de Montserrat. La pista està en mal estat i és preferible aparcar el cotxe a l’inici de la mateixa.

Itinerari (sobre el mapa de l’Institut Català de Cartografia)

0.00 Aparcament (92): seguim la pista en direcció a la Puda i als 5 minuts veiem un pal indicador que ens assenyala, a la dreta, l’inici del sender a Sant Salvador de les Espases. El sender passa per sobre d’una via de tren i es dirigeix cap al nord.

0.15 Cruïlla de camins: deixem a la dreta unes escales i seguim recte cap al ja visible cim de Sant Salvador de les Espases. Seguim pujant pel marge dret del torrent de l’Afrau.

afrau

En un moment donat, el sender gira a l’esquerra (246) i més endavant cap a la dreta (297), abans de començar l’últim tram que puja en ziga-zaga.

1.05 Sant Salvador de les Espases (413). Al cim del hi ha una ermita (tancada) i un refugi (obert) amb taules, bancs i una llar de foc. Al fons del refugi hi ha una porta que dóna un sender que puja a dalt de la penya, amb excel•lents vistes al massís de Montserrat. Parem 25 minuts i aprofitem per esmorzar al refugi.

1.30 Seguim cap al est per un sender que baixa fins a un coll (380) i després puja per la vessant esquerra del Turó dels Ducs i les Roques de l’Afrau. El sender va a parar al final d’una pista de terra (436).

1.45 La pista es dirigeix cap a la dreta, al Coll de Bram, però nosaltres hem de seguir un sender (amb diverses senyals de pintura) que puja per les roques cap al nord. El tortuós sender es va acostant al visible cim del Puig de l’Hospici fins arribar finalment a una altra pista de terra (507). Des d’aquí només cal virar a la dreta fins al proper cim.

2.05 Puig de l’Hospici (518): cim senyalitzat amb un vèrtex geodèsic. Vistes al nord-est de la Serra de l’Obac i del massís de Sant Llorenç del Munt, i a l’oest de Montserrat. Iniciem el descens pel mateix camí.

2.45 Sant Salvador de les Espases (413). El camí de retorn ens permet gaudir de la vista del cim des d’un altra perspectiva. Parem 30 minuts a dinar al refugi i després reprenem el descens.

4.20 Aparcament a l’inici de la pista de la Puda de Montserrat.

Dificultat tècnica: molt fàcil. El desnivell és de 321 m fins a Sant Salvador de les Espases i una altres 138 m fins al Puig de l’Hospici, 459 m en total.

El refugi i l’ermita de Sant Salvador de les Espases daten del segle XIV, i estan assentats sobre les restes d’un castell del segle X.

Jordi Bosch, Soci del Grup Excursionista Santfeliuenc (GEPS) i de la F.E.E.C.

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here