El transport públic metropolità continua recuperant passatge, amb més de 639 milions de viatgers el 2014. La tendència a l’alça en el nombre de passatgers es manté des del tercer quadrimestre del 2013, moment en què es va trencar amb el decrement dels últims anys. El nivell de satisfacció dels viatgers amb el transport metropolità ha seguit creixent, i ho fa sense parar des del 2006

Durant l’any 2014, 639,57 milions de viatgers han utilitzat el sistema de transport públic de metro i autobusos (gestió directa i indirecta) de l‘Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), el que suposa un augment de l’ 1,6%, superior al 0,1% del mateix període de l’any anterior.

El canvi de tendència va iniciar-se ja al 2013, i aquesta millora s’ha seguit consolidant fins entrar al 2015.

Segons Antoni Poveda, Vicepresident de transport i mobilitat de l’AMB, “el canvi d’any confirma una tendència que ja es va començar a marcar durant el tercer quadrimestre del 2013, i que mostra augments en el passatge de pràcticament totes les línies, trencant el descens continuat que es registrava des del 2011”. Per a Poveda, “el fet que la mobilitat en transport públic guanyi en usuaris és un factor positiu en molts aspectes; per una banda la mobilitat esdevé cada vegada més sostenible, un dels objectius principals de l’AMB com a organisme competent tant en mobilitat com en medi ambient. Durant el 2014, el transport públic de l’AMB ha incorporat 9.932.049 viatgers més que l’any anterior, viatges que gràcies a la bona oferta de què disposem no es fan en vehicle privat. Aquest fet significa un estalvi de 5.500 tones de CO2; 1,2 tones de partícules PM; i 17,2 tones de NOx, i per tant una contribució decisiva a l’estratègia del carboni i de millora de la qualitat de l’aire als nostres municipis. Per una altra, un augment de l’ús del transport públic és també un indicador fiable de la recuperació, tot i que lenta, de l’activitat econòmica de la Barcelona metropolitana”.

La següent taula mostra l’evolució del nombre de viatges entre el 2013 i el 2014, tant dels serveis de gestió indirecta, prestats a l’AMB per empreses privades, com de les xarxes de metro i autobusos operades per TMB.

Nombre de viatgers 2013 2014 Increment Increment %
Bus gestió indirecta 76.741.448 79.541.903 2.800.455 3,65%
Bus gestió directa 182.962.541 184.312.825 1.350.284 0,74%
Metro 369.936.756 375.717.616 5.780.860 1,6%
TOTAL 629.640.745 639.572.344 9.931.599 1,6%

Xarxa de Metro i autobús de Gestió directa (TMB)

Durant els mesos finals del 2013, les xarxes de metro i bus ja havien recuperat part dels passatgers perduts en el primer quadrimestre de l’any. Durant el 2014, la tendència ha seguit a l’alça.

La xarxa de metro experimenta un augment del passatge de l’1,6%, equivalent a 5,8 milions de validacions més respecte de l’any anterior. Pel que fa als autobusos regulars de TMB, han tancat el 2014 amb un creixement del 0,9%. Es tracta del segon any consecutiu d’increment de demanda de bus, ja que el 2013 van acabar amb un 1,6% positiu.

L’augment d’afluència continua percebent-se sobretot en la franja de 7 a 10 del matí, l’hora punta de la mobilitat obligada. En bus, les línies de la nova xarxa són les que més han contribuït a la captació de demanda. Actualment ja transporten un 35% dels passatgers dels serveis de gestió directa, és a dir, uns 220.000 cada dia feiner.

La satisfacció dels usuaris continua en nivells alts: el metro rep una nota global de 7,45 i el bus de 7,50, segons l’Estudi de percepció del client del novembre passat.

En conjunt els serveis integrats (metro i bus de TMB) han enregistrat un avenç de l’1,4%, mentre que els no integrats tarifàriament (transport de l’oci) experimenten una pèrdua del 4,6%, propiciada pel Barcelona Bus Turístic (descens d’uns 290.000 viatgers), ja que el Tramvia Blau reflecteix un lleuger augment (0,7%).

Serveis d’autobús de Gestió indirecta (empreses privades)

Malgrat les elevades taxes d’atur que encara es registren a l’entorn metropolità, en el marc d’una certa recuperació de l’activitat econòmica, els serveis de gestió indirecta de l’AMB han seguit amb la mateixa tendència de creixement general, i han registrat un important increment del 3,65% respecte l’any 2013. La xifra total de viatgers ha estat de 79,54 milions, el que suposa un rècord històric absolut.

L’augment s’ha donat tant en els serveis no integrats tarifàriament (Aerobús i Barcelona City Tour, que han incrementat els viatgers en un 8,4%) com en els integrats, que han crescut en un 3,1% (3,4% en termes homogeneïtzats).

Evolució de viatgers per territoris (gestió indirecta)

Pel que fa als serveis integrats podem destacar:

  • Els serveis diürns en l’àmbit del Baix Llobregat han tingut, en conjunt, un comportament força positiu, amb serveis que presenten increments entre el 2,1 i el 3,9% com el servei de l’àmbit de St. Boi i St. Joan Despí (3,9%), el del servei de Castelldefels (3,3%), el servei de l’Hospitalet i el Prat (2,6%), el servei de l’àmbit de Gavà i Viladecans (2,3%) o les línies urbanes d’Esplugues i St. Just (2,1%).
  • El servei diürn del Barcelonès Nord ha experimentat un increment de viatgers del 2,8%, una mica superior al de l’exercici precedent.
  • Els serveis diürns prestats a la ciutat de Barcelona han tingut també resultats positius.
  • En els serveis nocturns s’observa un creixement per sobre de la mitjana dels serveis integrats: el del Baix Llobregat (5,0%) més que dobla el creixement de 2013, i el de Barcelona i el Barcelonès Nord (3,2%) torna a taxes positives després de dos exercicis.

Quant als serveis no integrats,

El servei Aerobús manté un any més la línia de creixement, millorant en un 9,5% els resultats de l’any anterior.

Cal destacar que aquest increment, per cinquè any consecutiu, és superior al del propi Aeroport, que enguany ha experimentat un increment del 6,7%, passant de 35,21 a 37,56 milions de viatgers.

Això comporta que la quota de mercat de l’Aerobús en el conjunt dels modes de transport a l’Aeroport continua millorant, situant-se ara en el 13,88%, quan estava en el 13,52 % el 2013 i, retrocedint una mica més encara, en el 12,26% el 2010.

El servei de bus turístic Barcelona City Tour manté també la línia ascendent, havent experimentat un important creixement del 6,9%, que supera l’enregistrat l’any anterior.

Un altre fet d’importància és que l’AMB ha iniciat el Pla de Renovació de Material Mòbil 2013-2015, que té com a objectiu incorporar vehicles cada vegada més avançats tecnològicament, amb un funcionament més sostenible tot mantenint els alts estàndards de qualitat en el servei de transport de passatgers. En total, 107 unitats noves, que representen el 15% de la flota (una part amb tecnologia híbrida, que permet estalviar un 30% de les emissions) entraran en servei a tot el territori, fet que suposarà una inversió de 23,4 milions d’euros (IVA no inclòs), finançats entre l’AMB i les diferents empreses operadores.

Cal mencionar, també, que el Bicibox, el servei de l’AMB d’aparcaments segurs per a bicicletes privades, ha tingut un comportament excel·lent el 2014, registrant gairebé 125.000 bicicletes estacionades (un 50,5% més que el 2013) i 3.518 usuaris registrats, el què suposa un 70% més que fa un any. Més informació sobre el Bicibox al document annex.

Els passatgers valoren amb un notable el bus metropolità de gestió indirecta

Els usuaris de l’autobús públic metropolità es mostren cada vegada més satisfets amb el servei. Així ho demostren les enquestes que l’AMB elabora cada sis mesos a bord dels vehicles per tal de conèixer les mancances del sistema i poder solucionar-les.

Tenint en compte totes les línies de gestió indirecta, es demana als passatgers que puntuïn una sèrie d’aspectes sobre el servei concret, i també se’ls dóna la oportunitat de fer queixes i suggeriments a partir de preguntes obertes.

Així, els usuaris han atorgat el 2014 a les línies diürnes d’autobús de gestió indirecta una nota global de 7,73, una de les millors dels últims anys. L’aspecte del transport metropolità més ben valorat pels usuaris és la sensació de seguretat (agressions o molèsties), amb una nota de 8,35, seguit de la seguretat en relació a accidents i la facilitat d’accés als vehicles, amb unes valoracions de 8,34 i 8,26 respectivament.

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here