Tot just estem celebrant encara la Setmana de la Mobilitat sostenible en un entorn de limitacions marcat per la pandèmia que segueix dificultant la realització d’actes públics dirigits a tota la ciutadania. Crec que ara és un bon moment per aturar-se un miqueta i repensar en quin moment estem i quin ha de ser el futur de la Mobilitat  Sostenible i del Transport Públic a la nostra comarca.

Sens dubte la pandèmia ha estat un factor important que ha fet palès més que mai la necessitat d’un transport públic potent, eficient i de qualitat.  La recuperació de l’espai per a les persones ha estat una constant, però cal conservar-la i no caure en el retorn de la “normal” anormalitat anterior on els vehicles privats eren els absoluts protagonistes de l’espai públic en detriment de la salut i de la convivència cívica i ciutadana.

Aquest dies de pandèmia a la majoria de municipis, amb major o menor encert i valentia, hem pogut veure com s’han ocupat les calçades per convertir-les en espais per als vianants, de convivència, de jocs per a infants, utilitzant l’anomenat urbanisme tàctic.  Caminar i desplaçar-se en bicicleta han experimentat un creixement espectacular en la majoria de municipis. Hem vist com les terrasses dels bars ocupaven espais d’aparcament  i hem pogut copsar la importància de tenir un comerç de proximitat per poder anar a comprar caminant i sense cotxe.   El més important de la lliçó apressa és que hem pogut comprovar que no passa res… que es pot viure racionalment en les ciutats i pobles sense l’ocupació permanent i abusiva de l’espai per part dels vehicles.

Cal tenir present que en aquest context ha crescut amb molta força (especialment entre els joves), el desplaçament mitjançant VMP (patinets i altres enginys moguts per un petit motor elèctric): aquest fenomen provoca que resulti  del tot imprescindible garantir la seguretat dels vianants i dels mateixos usuaris, desplaçant aquests enginys als carrils bici, moltes vegades inexistents en la majoria de municipis de la comarca. És evident que toca regular el seu ús i afavorir la seguretat en espais reservats conjuntament amb les bicicletes; en aquest àmbit hi ha molta feina per fer a nivell municipal.

Pel que fa a la superfície conquerida a l’asfalt, és vital que aquests espais de convivència i relació ciutadana, la majoria de vegades improvisats i provisionals, es consolidin definitivament i esdevinguin  permanents i urbanitzats en un futur proper.  Els espais amples de convivència i joc conquerits en les cantonades i cruïlles, les noves zones de vianants , les voreres amples on poder passejar,  s’han demostrat indispensables per gaudir d’unes vides en plenitud de salut i per revitalitzar els nostre pobles i ciutats.

Ara, quan comença a remetre la pandèmia,  toca estar molt amatents per a evitar que els nostres governants municipals, per pressió i por, tirin enrere les accions de millora de l’espai ciutadà realitzades. La normalitat anterior no era tal normalitat i hem pogut comprovar que era la dictadura del cotxe i la contaminació ; no hauríem de cap manera de tornar a la situació anterior.

Cal recordar també els plans de resiliència i adaptació al canvi climàtic que molts municipis han aprovat i la lluita contra la contaminació atmosfèrica en el nostre entorn metropolità, com elements importants de l’emergència climàtica que estem vivint, que ens indiquen clarament la necessitat de fer els nostres municipis més verds, més saludables, més humans i realment sostenibles.

La nostra salut i l’emergència climàtica son raons més que suficients per a no fer cap pas enrere en l’ocupació de l’espai públic dels carrers recuperats i per seguir avançant decididament per tal de garantir noves superfícies per a les persones i infants.  Tanmateix cal seguir treballant en la millora i potenciació del Transport Públic, crear espais per la bicicleta i els vehicles sostenibles i fer un ús raonable del vehicle privat quan sigui necessari.

 

Lluis Carrasco Martínez

Membre de la Junta de l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP)

Coordinador del Baix Llobregat

 

Fotografia: Tot Catalunya

 

 

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here