Aquest cap de setmana, més de cent persones, van celebrar una festa “rave” a l’antic balneari de La Puda de Montserrat, al municipi d’Esparreguera. La festa il·legal va començar divendres i diumenge els últims grups van abandonar l’edifici en presència dels Mossos d’esquadra. L’obertura de discoteques no ha evitat aquest tipus d’activitats. La festa va provocar les queixes de diversos veïns.

Els joves no deposaven de cap permís ni van respectar l’ús de mascareta  a l’interior, una mesura contra la pandèmia que continua en vigor. Quan han marxat cap els seus vehicles els assistents a la festa es van trobar multes als cotxes per estacionament incorrecte al costat de la carretera o dels camins. Els Mossos també van fer controls de drogues i d’alcoholèmia ; els que van donar positiu no van poder agafar el seu cotxe.

La situació del cap de setmana ha servit de recordatori de l’estat d’abandonament en que es troben les antigues instal·lacions del balneari de La Puda.

El Balneari, ubicat al terme municipal d’Esparreguera, a tocar del riu Llobregat, passat el congost del Cairat, i ben a prop de la muntanya de Montserrat, va ser construït l’any 1870 i va tenir el seu moment de màxima activitat entre finals del segle XIX i la Guerra Civil. La professora Gemma Estrada ho va estudiar i explicar en el seu llibre “Un balneari als peus de Montserrat”. ( Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1989)

La Puda va quedar abandonada la dècada dels 70. A partir d’aquell moment s’han viscut diversos anuncis per part dels successius propietaris de voler tornar a posar en funcionament el balneari. Un intents es va produir abans dels Jocs Olímpics de Barcelona de 1992, i més recentment, l’any 2018, la nova propietària, Olga Farre va manifestar la seva intenció de convertir-ho en un centre obert al turisme i amb algun tipus de funció de clínica. En aquells moments l’alcalde d’Esparreguera va manifestar la voluntat de l’Ajuntament de col·laborar en un projecte de recuperació del recinte.

Però la degradació del conjunt no s’atura. La festa del cap de setmana és només un dels molts episodis que estan contribuint a malmetre encara més l’edifici. Aquell mateix any 2018, es va produir un robatori de gran quantitat de material de ferro, com reixes i portes, a més d’un ascensor que datava de 1924, i una pèrgola. Segons va denunciar  la propietària als Mossos d’esquadra el valor del material robat seria d’uns 80.000.

L’Ajuntament d’Esparreguera va organitzar l’any 2020 una exposició titulada “El balneari de La Puda de Montserrat”, que va tenir lloc a la Biblioteca Municipal l’Ateneu, per tal de posar en valor el record del conjunt monumenta.

 

Mentre que la Colònia industrial Sedó, també a Esparreguera, ha començat un procés de recuperació i ja és visitable els caps de setmana, La Puda continua pendent de solució.  Només resta recordar els Goigs de de la Verge de La Puda de l’any 1901:

  • Als malalts que os han pregat
  • Prompta y certa heu fet la cura
  • Verge Santa de La Puda
  • La Puda de Montserrat

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here