• La iniciativa, premiada pel Col·legi de Metges de Catalunya, va resoldre el problema de dèficit de metges que patia el CAP Gornal.

• La direcció del centre d’atenció primària va decidir oferir jornades laborals amb les hores assistencials concentrades en tres, quatre i cinc dies.

El CAP Gornal, a l’Hospitalet de Llobregat, ha aconseguit revertir el dèficit de personal gràcies a un nou model d’organització horària acordat entre la direcció i els professionals. El canvi, basat en un horari més flexible, ha ajudat a millorar tant l’ambient de feina com l’atenció a la població. De fet, un cop es va implantar el nou model, es va completar la plantilla al 100 % en tan sols quatre setmanes.

La reorganització dels horaris va ser idea de l’equip directiu del CAP davant del dèficit del 40 % de metges de família que el centre arrossegava des de feia mig any. Per aplicar els canvis es va tenir en compte que la jornada laboral d’un metge de l’ICS és de 37,5 hores setmanals, de les quals 25 estan destinades a l’atenció assistencial des del CAP, mentre que la resta d’hores es destinen a les reunions, la redacció d’informes, trucades a pacients, entre altres tasques. La direcció va proposar concentrar les 25 hores assistencials en què passen consulta perquè la resta de la jornada laboral els metges puguin escollir teletreballar, una opció que afavoreix la conciliació familiar.

Així doncs, el CAP El Gornal va començar a oferir als professionals la possibilitat de distribuir les hores assistencials en 5, 4 o 3 dies, en funció de les preferències de cadascú. Aquests horaris més conciliadors van permetre atraure ràpidament nou talent a l’equip i va beneficiar totes les categories professionals.

Abans de posar en marxa la iniciativa, la direcció del CAP va consultar a les associacions de veïns del barri, les quals van donar suport a la reorganització horària si això suposava augmentar els professionals especialitzats del centre. Cal tenir en compte que un dels reptes en aquest cas era aconseguir que tota la plantilla de metges tingués l’especialitat d’Atenció Familiar i Comunitària.

A banda de la bona acollida que va tenir la proposta per part dels treballadors, la població també va notar els canvis. Un 70 % dels usuaris va reconèixer que hi havia millores administratives i el 100 % va dir que notava millores en l’atenció rebuda.

La iniciativa de flexibilitat horària al CAP Gornal ha rebut el reconeixement del Consell del Col·legi de Metges de Catalunya en el marc dels premis a les millors pràctiques en conciliació al sector sanitari. El centre de l’Hospitalet va ser premiat en la categoria d’atenció primària per l’experiència ‘Flexibilitat horària, una forma de captar i fidelitzar professionals’, presentada pel metge Enric Gil Tubella i la metgessa Cristina San Fulgencio durant la cerimònia dels premis.

A l’acte es van presentar vuit iniciatives desenvolupades en diferents centres sanitaris de Catalunya que van ser premiades pel consell del CMC. Els guardonats van rebre un segell que acreditava les bones pràctiques en matèria de conciliació, un diploma i un xec pel valor de 400 euros. Aquests diners s’han destinat a activitats per reforçar la cohesió dels equips.

El cas de El Gornal, exemple de canvi transformador a l’APMS

Aquesta iniciativa forma part del canvi cultural que s’està intentant implantar en la manera d’actuar i de pensar a l’Atenció Primària Metropolitana Sud. De fet, el cas del CAP El Gornal és exemple de com generar dinàmiques positives per captar talent i com incrementar el benestar dels professionals, creant sentiment d’orgull i pertinença, un fet que acaba provocant canvis positius també en el dia a dia de l’atenció.

Aquest cas s’emmarca dins de l’experiència Uneix, una filosofia impulsada per l’APMS sota la qual s’aglutinen desenes d’iniciatives del territori que tenen el propòsit de transformar l’atenció primària. En el cas de El Gornal, la comunicació va ser un element clau per generar confiança, seguretat i eficiència a l’equip i és exemple de com la innovació de processos pot contribuir al creixement personal i professional.

L’Atenció Primària Metropolitana Sud

L’Atenció Primària Metropolitana Sud de l’ICS ofereix diagnòstic i atenció als principals problemes de salut aguts i crònics, assistència sanitària i social, i serveis de promoció de la salut, d’atenció preventiva, curativa i rehabilitadora, d’atenció a domicili, atenció urgent o continuada, comunitària i atenció a la salut sexual i reproductiva.

Son més de 5.000 professionals que treballen en els 63 equips d’atenció primària i 17 unitats assistencials de suport, situats en 68 municipis repartits en la zona de l’Hospitalet de Llobregat, el Baix Llobregat, l’Alt Penedès i el Garraf i Baix Llobregat Nord.

Treballen en xarxa amb l’Hospital Universitari de Bellvitge i l’Hospital de Viladecans. Aquest territori correspon a una població de més d’1,3 milions de persones.

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here