El Centre Cívic Mas Lluí, de Sant Feliu de Llobregat, va acollir aquest dimecres, 27 de setembre, un debat en profunditat sobre la situació del transport públic a la comarca. Estava organitzat per la Plataforma Volem el Tram al Pla, amb el suport del Centre d’Estudis Comarcals del Baix Llobregat (a la fotografia).

Després d’una presentació a càrrec de la directora del CECBLL, Esther Hachuel, el periodista David Guerrero va donar pas a les intervencions de quatre ponents de gran qualitat i experiència  contrastada.

Manel Ferri: l’aposta pel ferrocarril

Manel Ferri, de la Fundació Mobilitat Sostenible i Segura, va reclamar una moratòria per a les vies d’alta capacitat per a cotxes i va apostar pel ferrocarril com a opció de present i de futur.

Ferri va recordar la situació d’emergència climàtica que patim i que una bona part de la contaminació es produïda pels vehicles privats. Va exigir que el Trambaix permeti millorar la mobilitat laboral, carrils específics pel transport públic i va considerar un greu error la supressió de peatges, que actuaven com a element regulador del trànsit en vies com la AP-7.

Joan Soler: 54 polígons sense transport públic

Joan Soler va començar la seva intervenció recordant que parlava amb un doble barret: el de president de PIMEC del Baix Llobregat i l’Hospitalet i el de directiu de l’empresa d’autobusos Soler i Sauret.

Va posar èmfasi en la necessitat que es pugui arribar a tots els centres de treball en transport públic, explicant que dels 127 polígons industrials que hi ha a la comarca, en 54 no és possible accedir-hi en transport públic.

Va apostar per un transport públic segur, econòmic, sostenible, de qualitat i eficient, i va denunciar la situació actual basada en el temps dels desplaçaments llargs, amb necessitat de transbordaments i que van molt plens. Va reivindicar  que el  transport públic funcioni com un sistema, cosa que encara no passa, en qüestions com les tarifes o la informació.

Pere Macias: El Pla de Rodalies

Pere Macias, coordinador de l’Oficina de Rodalies de RENFE, va explicar els punts del Pla de Rodalies que s’estan executant o que ja estan previstos: les obres al tram Martorell-Castellbisbal, pel túnel de Costablanca, el soterrament de les vies a Sant Feliu de Llobregat en el marc d’una inversió d’integració urbana i d’intermodalitat ( que inclourà el pas del Trambaix per la ciutat), les remodelacions de les estacions de Castelldefels i Molins de Rei, el nou edicle de Cornellà, reivindicat ,tal com va recordar, durant anys per la PTP i CCOO, o l’accés a l’aeroport del Part

Macias va explicar que de les 202 estacions de RENFE de Rodalies i Regionals a Catalunya s’està actuant en 50. També va parlar d’opcions  de futur com l’extensió de la R-1 fins la UAB, que permetrà a la ciutadania del Baix Llobregat un accés ràpid a la Universitat o, més enllà, del possible Enllaç -Sud amb l’aeroport des de Viladecans i Gavà

Lluís Carrasco: Cal una xarxa comarcal de tramvies.

Lluis Carrasco, delegat de la l’Associació per a la Promoció del Transport Públic al Baix Llobregat, va començar recordant la recent declaració dels Ministres de Transports de la UE, instant totes les administracions a actuar de forma concertada a favor del transport públic.

Carrasco, va denunciar que el transport públic al Baix Llobregat encara pateix una estructura radial pensada per entrar i sortir de Barcelona i no per resoldre les necessitats  de comunicació entre els municipis de la comarca. Va lamentar el retard en la implantació del bus-vao a la B-23, reclamat des del 2001, va recordar la discriminació que pateixen els municipis del Baix Llobregat Nord, va reclamar una xarxa comarcal de tramvies que arribi fins Quatre Camins, i més enllà fins Vallirana, com alternativa a la situació actual, i va exigir una tarifació social justa, unificada i integrada.

Fotografia: PTP

 

 

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here