Tres enginyers aeronàutics de la Universitat Politècnica de Madrid han posat en dubte la necessitat d’ampliar l’aeroport del Prat per assolir la màxima capacitat operativa de la infraestructura

Els experts asseguren que s’han fet propostes d’ampliació totalment il·lògiques, com la construcció d’una quarta pista sobre el mar, i defensen que cal aplicar l’operativa de pistes paral·leles independents com es fa en altres aeroports internacionals i que ja es preveia a l’anterior Pla Director de l’aeroport pratenc.

Propostes des del desconeixement

Tot plegat ho defensen en un article publicat al diari econòmic “Via Empresa”, on posen de relleu que moltes de les propostes fetes els darrers mesos i anys sobre l’ampliació del Prat venen de sectors que no coneixen el món aeronàutic ni les empreses del sector. Els autors, enginyers aeronàutics de la Universitat Politècnica de Madrid, són David Pijoan, Pere Pla i Enric Tarrats.

Segons Tarrats, “a les hores puntes del matí i el vespre es podrien tenir onades de sortides i arribades alhora a les pistes independents, arribant així a la màxima capacitat operativa de l’aeroport, i no com ara, que es fa servir una pista per a arribades i una altra per a sortides”.

Oposició veïnal per l’impacte acústic

Si bé aquesta alternativa es podria aplicar amb relativa facilitat i de forma molt econòmica, no és la preferida per AENA, en bona part per la oposició veïnal i dels ajuntaments de Castelldefels i Gavà, contraris a l’impacte acústic que podria provocar.

Tanmateix, els experts asseguren que es podrien fer insonoritzacions com s’aplica en molts altres altres aeroports. David Pijoan explica que “on s’han fet més insonoritzacions és a Barajas, a l’aeroport de Madrid, i també a Alacant, Màlaga, on s’han insonoritzat milers d’habitatges. Si l’aeroport del Prat operès de la manera com ha estat dissenyat, també s’haurien d’insonoritzar habitatges a Gavà i Castelldefels”.

Decisió política, no pas tècnica

En aquest sentit, Pijoan recorda que si no s’ha aplicat el sistema de pistes independents paral·leles com preveia originalment el Pla Director de l’Aeroport del Prat és per simple decisió política.

Sobre les alternatives a aquest canvi d’operativa, els experts també s’hi han expressat. Creuen que l’ampliació de la tercera pista no seria eficient en un sentit purament econòmic “perquè  necessitaria una gran inversió per obtenir un guany de només un 15 % en l’increment d’operacions”, assegura Pijoan.

La pista al mar, un disbarat

Sobre la quarta pista al mar, la proposta la consideren “un disbarat”. Consideren que l’impacte mediambiental seria incalculable i, alhora, no tindria cap sentit operatiu. Segons els enginyers, les aerolínies volen reduir al màxim el temps de rodatge en pista, mentre que amb aquesta hipotètica quarta pista els temps es multiplicarien, foragitant les aerolínies del Prat.

Per tot plegat, els enginyers reclamen un debat seriós on les aportacions vinguin de professionals del sector i experts en la matèria que cerquin la solució més lògica per ampliar l’operativa de l’aeroport.

Un web d’Aena per consultar la informació acústica

Aena posarà en marxa el portal Insightful per consultar la informació acústica dels aeroports i tota la informació relacionada amb la seva gestió.

Aquest web permetrà accedir d’una forma interactiva a la informació sobre la infraestructura, les operacions i els nivells de soroll a cada zona. L’aeroport del Prat serà el primer de la xarxa d’Aena que disposarà de dades i, per tant, estrenarà aquesta eina a l’estat espanyol.

Aquest portal ja s’utilitza en aeroports internacionals com Toronto, Londres Gatwick, Sidney i San Francisco.

Font: Ajuntament del Prat (elpratdigital)

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here