Gavà i agents econòmics com la Cecot avalen la nova proposta, mentre El Prat i col·lectius ecologistes insisteixen en el seu rebuig frontal a un projecte que consideren insostenible
El debat sobre l’ampliació de l’Aeroport del Prat ha ressorgit amb força després que el govern espanyol i Aena hagin posat damunt la taula una nova proposta per fer créixer la infraestructura.
A la comarca del Baix Llobregat, les reaccions no s’han fet esperar i reflecteixen una divisió clara entre partidaris i detractors del projecte, que ja va ser aturat l’any 2021 per manca de consens i per l’impacte ambiental que comportava.
Rebuig frontal des de sectors socials i municipis com El Prat
L’Ajuntament del Prat de Llobregat ha reiterat el seu “rebuig inequívoc” a la nova proposta d’ampliació. Segons el consistori, el projecte continua sent incompatible amb la preservació de l’entorn natural, especialment la Ricarda, i no incorpora una visió de futur en clau de sostenibilitat. En paraules de l’alcalde, “ens trobem davant d’un plantejament que repeteix els mateixos errors del passat”.

En la mateixa línia, el col·lectiu Barris pel decreixement turístic, que va ser clau en la mobilització contra l’ampliació el 2021, ha assegurat que tornaran a sortir al carrer si cal: “Aquella vegada la vam tombar, i ho tornarem a fer si cal”, han afirmat.
El ministre de Cultura, Ernest Urtasun, ha sol·licitat una reunió urgent amb el ministre de Transports, Óscar Puente, i amb Aena per abordar la possible afectació a la Casa Gomis (coneguda com la Ricarda), un bé cultural d’interès local que podria quedar compromès per les obres.
Per la seva banda, organitzacions ecologistes han carregat durament contra el líder del PSC, Salvador Illa, a qui acusen de ser “un negacionista climàtic” i de prioritzar els interessos del lobby de la construcció per davant de la lluita contra el canvi climàtic.
Gavà i el teixit empresarial, a favor de l’ampliació
En contrast amb la postura del Prat, l’Ajuntament de Gavà ha celebrat la nova proposta d’Aena. L’alcaldessa Raquel Sánchez —exministra de Transports— ha destacat que el projecte “garanteix la pau acústica de la ciutat” i que no suposa afectacions ambientals a la zona delta. Gavà veu amb bons ulls una ampliació que, segons diuen, ha estat redissenyada per minimitzar l’impacte en el territori.

El món empresarial també ha sortit en defensa del projecte. La patronal Cecot ha demanat “celeritat” en l’execució de les obres i ha considerat que el creixement de l’aeroport és clau per a la competitivitat econòmica de Catalunya i per consolidar El Prat com un hub internacional.
Brussel·les ho analitza
La Comissió Europea ha confirmat que està al corrent de la nova proposta d’ampliació i que actualment l’està estudiant. Això podria implicar una nova revisió ambiental per part de les institucions europees, tenint en compte les afectacions al medi natural del delta del Llobregat, declarat Zona d’Especial Protecció per a les Aus (ZEPA).
El debat està servit i la batalla entre creixement econòmic i sostenibilitat ambiental torna a situar el Baix Llobregat com a escenari clau d’un conflicte amb profundes implicacions polítiques, socials i ecològiques.
Font: ACN i 3Cat