El curs començarà amb 19.741 nens i nenes més i 3.000 docents menys, a Catalunya

Irene Rigau, Consellera d’Ensenyament

[dropcap color=”#336600″ font=”arial”]E[/dropcap]l nou curs escolar començarà el 12 de setembre amb 1.273.426 d’alumnes d’educació infantil fins a cicles formatius. Es tracta de 19.741 estudiants més que el curs passat (1,6%). Pel que fa als professors, el curs comença amb aproximadament 3.000 professors menys, dels quals uns 1.300 es preveu que es vagin contractant durant el curs per cobrir substitucions, segons explica la consellera d’Ensenyament, Irene Rigau. La resta, 1.783, són jubilacions que no s’han cobert i per tant, places que han desaparegut. El Departament ha decidit cobrir les 160 places d’alliberats sindicals amb la contractació de 200 substituts que treballaran un 85% de la jornada, cosa que permetrà contractar a més gent, segons Rigau.

El curs escolar 2012-2013, doncs, començarà el proper dimarts 12 de setembre amb un increment de l’1,6% pel que fa als estudis del règim presencial, és a dir, des de les escoles bressol fins als cicles formatius de grau superior o batxillerat. En total seran 1.293.167 alumnes, 19.741 més que el curs passat. En total però el sistema comptarà amb 1.522.212 si s’inclouen els alumnes de règim especial, com música, dansa idiomes o esports; la formació d’adults i els ensenyaments a distància. En aquest còmput global, l’increment és del 2% i 29.725 alumnes més que el curs passat.

[level-premium]

La consellera ha explicat que una de les novetats és que per primera vegada en anys els alumnes de P3 es redueixen i no augmenten. Així, l’entrada d’alumnes al sistema es redueix en aproximadament uns 2.000 nens. També es redueixen els alumnes de batxillerat en 113 estudiants i els d’educació especial en 329.

En el total del sistema hi haurà 164.000 alumnes estrangers i representaran el 13,6% del total, mentre que el curs passat eren el 13,5%. Això però no vol dir que són noves persones que han vingut a Catalunya, ja que a l’educació infantil quatre de cada cinc alumnes de nacionalitat estrangera ja han nascut a Catalunya i per tant, tal i com ha explicat Rigau, no s’ha de fer la mateixa acollida que si acabés d’arribar.

3.000 dotacions menys a l’inici de curs

Pel que fa als professors, el curs comença amb aproximadament 3.000 dotacions de professors menys, ja que es passa de les 67.054 del curs passat a les 63.962 amb les que es comença aquest any. Malgrat això, Rigau ha explicat que hi ha 1.309 interins que preveu que es contractin durant el curs però com a substituts. La resta de places, 1.783, no es cobriran amb seguretat perquè són jubilacions que no s’han reemplaçat i, per tant, la plaça ha desaparegut. La consellera manté la seva previsió que a finals d’any els interins que hagin passat a substituts i hagin patit modificacions en el seu contracte siguin aproximadament uns 770.

Tot i aquesta reducció, la conseller ha defensat que no es redueix l’atenció als alumnes perquè els professors faran una hora més de docència a la setmana aplicant la nova normativa estatal i el resultat serà que si el curs passat els professors oferien 1.404.579 hores de docència, aquest curs seran 1.408.355 hores.

Pel que fa a les ràtios, es passa de 13 alumnes per professor a infantil i primària a 14,4 aquest curs, i de 10,4 a secundària a 11,2.

D’altra banda, Rigau ha anunciat que part d’aquest professors interins que es contractaran com a substituts vindran de la decisió de cobrir les places de 160 alliberats sindicals amb contractes del 85% de la jornada, i del sou, i no cobrint la plaça al 100%. Això permetrà contractar més gent i que, per tant, “treballi més gent”.

Augmenten les ràtios però no al màxim

Una altra de les mesures estatals que s’ha aplicat per al proper curs és laugment de ràtios, mesura que Rigau ha afirmat que s’ha aplicat “amb seny” per preservar la qualitat de l’ensenyament. El resultat és que gairebé el 25% de les aules de P3 tindrà més de 25 alumnes, la ràtio marcada fins ara, mentre que el 75,7% tindrà 25 alumnes i menys. Ha afegit però que en la majoria de casos en que s’ha hagut d’augmentar la ràtio s’ha enviat un professor per reforçar la plantilla.

En el cas d’infantil, el 82,2% dels alumnes tindran 25 o menys i el 18% superaran aquesta ràtio. A primària, seran el 14,2% de les aules les que superaran els 25 estudiants per aula.

A l’ESO en canvi, hi ha més aules que superaran la ràtio fixada fins ara de 30 alumnes per aula. En total seran el 68,5% les que mantindran aquesta xifra, mentre que el 25,9% tindran entre 31 i 33 i el 5,6% 34 alumnes o més.

126.606 alumnes de Formació Professional

Un dels col·lectius que més creix és el de Formació Professional, que enguany englobarà 126.606 alumnes. D’aquests, 55.201 faran cicles formatius de grau mitja (52.913 el curs passat) i 50.739 de grau superior (48.738 el curs passat). També hi haurà 6.215 que faran els cicles de grau mitjà a distància, un 12,4% més que el curs passat, i 14.451 de grau superior, un 7,4% més.

A més, s’implantarà per primera vegada el programa de FP dual, mitjançant el qual hi haurà 534 alumnes que estudiaran i treballaran al mateix temps i rebran uns 640 euros si estan contractats o bé uns 500 si reben una beca. En total seran 26 els cicles formatius que compaginaran les classes i l’empresa a 14 instituts públics i tres privats i que comptaran amb la participació de 157 empreses formadores.

Jornada intensiva, carmanyola i més matemàtiques

Algunes de les novetats d’aquest curs són l’extensió de la carmanyola als instituts i de la jornada compactada. Finalment seran 384 centres de secundària, el 71% dels centres públics que imparteixen ESO a Catalunya, que faran jornada intensiva.

Rigau ha explicat que per exemple això implicarà un estalvi de 4MEUR en les beques menjador que s’havien d’atorgar obligatòriament als alumnes que s’havien de quedar a dinar a l’institut. La consellera també ha explicat que s’han avançat les activitats extraescolars que organitzaven els propis centres o els municipis.

Pel que fa a la carmanyola, la consellera ha afirmat que aquesta era una realitat ja als centres privats i concertats i que ara es pot estendre als centres públics seguint les indicacions fetes pel Departament. Rigau ha afirmat que els preus per aquest servei varien segon el centre “però la majoria pagarà uns dos euros”.

La consellera ha especificat però que aquest preu depèn de si s’ofereix una activitat complementària, com un taller. Rigau ha posat l’exemple d’un institut públic de Barcelona que cobrarà 15 euros al mes i un altre concertat que en cobrarà 16 perquè oferirà també estris per menjar.

Ha defensat que l’objectiu principal és donar solució a una situació que es vivia ara que era que molts alumnes acabaven dinant al parc de davant de l’escola un entrepà o alguna cosa de menjar ràpid.

Per últim, també serà el curs en que s’aplicarà l’augment d’hores de matemàtiques a secundària anunciat ja per la consellera que ha de permetre millorar els resultats en aquesta matèria i reconduir la davallada de les vocacions per carreres científico-tècniques. Així, els alumnes faran una hora més de matemàtiques a segon d’ESO i una mes a quart.

Canvis però mantenint la qualitat?

Rigau ha afirmat que malgrat la reducció pressupostària i les noves normatives estan en garanties de començar el curs amb tot a punt i oferint la mateixa qualitat en l’ensenyament. Ha reconegut que “pot haver un cert neguit” pels canvis que s’han produït i ha agraït l’esforç que estan fent els professors.

Els sindicats, en canvi, contesten a Rigau que la reducció de professorat afectarà la qualitat de l’ensenyament Auguren un curs de mobilitzacions i reclamen que s’acabin les “retallades” en educació.

Els sindicats de l’ensenyament USTEC·STEs, CCOO i UGT han contestat a la consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, que la reducció de professorat afectarà necessàriament l’atenció i la qualitat de l’ensenyament. Rigau ha presentat aquest dimarts el curs escolar 2012-2913, que s’enceta el proper dimarts amb gairebé 20.000 alumnes més i uns 3.000 professors menys a l’inici. Els sindicats consideren que això dificulta el manteniment de la qualitat i l’assoliment d’objectius com la reducció del fracàs escolar. Per aquesta i d’altres mesures han augurat que serà un curs de mobilitzacions.

Com a única resposta, Rigau ha instat a repensar la formació incial dels docents i no encallar-se en les ràtios o els recursos, tot i reconèixer que “és cert que són importants”.

[/level-premium]

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here