L’Ajuntament ha presentat una desena d’al·legacions al mapa presentat per AENA en considerar que el canvi de metodologia i les eines emprades distorsionen l’impacte acústic que pateixen els veïns i veïnes Gavà demana a AENA un canvi de metodologia per mesurar l’impacte acústic que provoca l’Aeroport de Barcelona-El Prat en els municipis de l’entorn

[dropcap color=”#336600″ font=”arial”]P[/dropcap]er a l’Ajuntament baixllobregatí, el Mapa Estratègic de Soroll que ha elaborat l’ens aeroportuari a petició de la Comissió Europea no permet comparar amb garanties l’evolució de l’impacte acústic sobre el territori en els darrers cinc anys. Segons l’alcalde, Joaquim Balsera, “el canvi de metodologia i l’ús d’eines de menor precisió provoquen que s’estigui reduint l’emprenta acústica real”. Balsera afegeix que aquesta distorsió afecta sobretot les trajectòries amb gir a mar, un aspecte clau pel que fa a la possible contaminació acústica sobre el territori.

D’aquí, que aquesta demanda sigui la principal reivindicació de Gavà en el plec d’al·legacions presentades al Mapa Estratègic del Soroll de l’Aeroport de Barcelona: “Reclamem que es simuli un mapa comparable amb la versió de fa cinc anys, perquè només així podrem visualitzar la situació real i les millores obtingudes gràcies a la tasca del territori en els únics estaments reconeguts: la Comissió de Seguiment Ambiental de les Obres d’Ampliació de l’Aeroport de Barcelona i el Grup Tècnic de Treball sobre el Soroll”, afegeix Balsera, que a més reclama que es facin servir la tecnologia més avançada per conèixer l’impacte acústic real.

Gavà també demana a AENA que faci servir la xarxa de sonòmetres instal·lats en l’entorn de l’aeroport que responen a totes i cadascuna de les zones habitades que pateixen més soroll. Balsera considera que “han de fer-se servir aquestes dades per millorar el treball que planteja el Mapa Estratègic de Soroll perquè les modificacions de metodologia i simulació mostren grans diferències en els resultats. Per això cal comprovar les dades amb les de l’impacte real que reflexen les medicions acústiques in situ”.

L’Ajuntament també exposa que l’escenari temporal que presenta el Mapa no respon a la configuració de pistes habitual, perquè les obres a la pista transversal va provocar una modificació de l’operativa nocturna. “Considerem que a les actualitzacions haurien
d’utilitzar-se escenaris que representin l’ús de les pistes habitual, ja que és el que afecta directament a l’impacte que l’aeroport genera sobre el territori”, afirma l’alcalde. a les al·legacions, s’afegeix el fet que en l’inventari de les zones de conflicte no aparegui cap zona habitada de Gavà, tot i que és la zona més afectada per l’impacte acústic.

A més, a la simulació no es mostra gràficament la trajectòria més crítica que és el gir a mar ni la dispersió utilitzada. Sobre les dades que desvetllen que no hi ha hagut un increment de la contaminació acústica entre 2007 i 2011, l’Ajuntament afirma que això també es deu a la reducció d’operacions que s’han portat a terme a l’Aeroport, degut a la crisi econòmica.

Segons les dades proporcionades per AENA, el 2007 va haver 352.501 operacions i al 2011 es van registrar 302.455. Vistes les mancances del nou MER, l’alcalde Joaquim Balsera ha afegit que “tant de bo es corregeixin les deficiències del Mapa Estratègic de Soroll, perquè estem segur que recollirien amb fidelitat la feina ben feta que hem fet i estem fent des de Gavà i des del conjunt del territori per controlar l’impacte acústic de l’aeroport”.

Gavà també reclama una previsió futura en relació a l’increment d’operacions/hora anual i l’increment d’impacte acústic que comportarà, així com que es recullin les ocasions en què els avions es desvien de la ruta per diferents motius, cosa que provoca més soroll.

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here