[dropcap color=”#336600″ font=”arial”]É[/dropcap]s probable que molts ja sapigueu que la ràdio del Papiol, Papiol FM, porta tancada des de la temporada passada; ja fa més de nou mesos que els col·laboradors no podem emetre els nostres programes. Val a dir que fins fa dues setmanes aquesta realitat no ha estat admesa públicament per l’Ajuntament

La situació en la que ens trobem ara mateix, és a dir, amb un mitjà de comunicació públic tancat, ha estat fent “xup xup” des que el seu exdirector va presentar la renúncia al càrrec, des d’aquell moment el futur de la ràdio mai ha estat del tot clar.  Per començar, mai hem sabut del cert si l’ajuntament ha volgut tirar endavant el projecte. D’una banda ha semblat que es proposaven alternatives per mantenir-la oberta, de l’altra, també ha semblat que no tenien massa clar el que volien fer. És possible que un dels objectius hagi estat el de marejar als col·laboradors, esperant el seu desencís, per tal de poder posar punt i final a un mitjà que, tot i ser públic, mai s’ha deixat instrumentalitzar per ningú. Cadascú en pot extreure les seves pròpies conclusions. Rebobinem:
Les primeres reunions per mirar de mantenir viu el projecte es van caracteritzar per les faltes de puntualitat i fins a tres cancel·lacions a últim moment per part del que va ser el nostre primer nexe amb l’Ajuntament, l’exregidor de cultura. Del contingut d’aquelles trobades no val massa la pena parlar-ne.  Aquell període de despropòsits i informalitats, que va durar uns tres mesos, ens va portar a pensar que l’equip de govern no estava interessat en mantenir el mitjà.

Més endavant, a finals de desembre, l’exregidor de cultura va proposar com a solució per mantenir el projecte la figura d’un tècnic substitut que ens ensenyaria a dominar la part tècnica del mitjà i ens ajudaria a tirar endavant de forma presencial el projecte fins a final de temporada. Aquesta proposta ens va fer recuperar les esperances, tots estàvem força engrescats, fins que vam tenir la primera trobada amb el tècnic en qüestió, el qual ens va dir de forma literal “un cop tingueu els coneixements bàsics per ser autosuficients em desvinculo totalment del projecte, no compteu més amb mi”. Aquestes paraules eren contradictòries amb el que l’exregidor ens havia dit, i curiosament, molt aviat vam deixar de tenir notícies d’aquest tècnic; conseqüentment, el procés de formació no es va iniciar.

Després d’aquest fet, la següent reunió es va fer esperar… finalment ens vam tornar a reunir amb el representant de l’ajuntament el qual ens va comunicar que calia buscar un nou tècnic i que, a aquelles altures, havíem de ser nosaltres els responsables de trobar-lo. Així doncs, ens trobàvem de nou al punt inicial i de la nostra iniciativa depenia el futur de la emissora. Ens sentíem frustrats i perquè no dir-ho, enganyats. Aquesta comunicació de l’exregidor va coincidir amb la publicació per part de l’Ajuntament dels pressupostos per al 2014, que finalment deixaven a la ràdio sense la partida de mínims necessària per mantenir la seva activitat tal i com es duia a terme fins al moment.
Temps després, quan semblava que no hi havia massa a fer, vam aconseguir rebre una nova proposta per part de l’equip de govern que ens va plantejar que ens podríem estalviar el cost que generava l’antena emissora de la ràdio per contractar a un tècnic responsable de dirigir-la. Aquesta proposta obria la possibilitat que la ràdio no desaparegués del tot, quedant exclusivament activa l’escolta on-line de la ràdio, i anul·lant les emissions per FM. Vam pensar, “millor això que res”, tot i que era perdre potencial i cobertura, ja que no tots els papiolencs fan ús d’internet per escoltar la ràdio.

Setmanes després la truita es va tornar a girar, i en lloc de contractar a una persona professional amb els diners estalviats pel cost de l’antena, l’Ajuntament ens va dir que finalment la solució que havien trobat per mantenir la ràdio oberta era que un dels col·laboradors es formés per ocupar aquest lloc ja que des de la Casa de la Vila se’ns va dir que no van aconseguir trobar a la persona professional per fer-ho. Un cop més, tot i que no era una solució del tot convincent i ja que volíem que la ràdio seguís endavant, vam acceptar la oferta.

Però, una vegada més, les coses tornen a canviar. L’Ajuntament va tornar a contactar amb nosaltres per dir-nos que en lloc d’optar per la continuïtat del projecte pagant a una persona formada d’entre els col·laboradors s’optava per formar-ne a cinc i que, en el cas de que no hi hagués aquesta quantitat de col·laboradors disposats a portar entre ells la ràdio, s’oficialitzaria el tancament de l’emissora. La veritat, no entenem el motiu d’un canvi de rumb tan inesperat ni tampoc aquest condicionant.

Vist tot això, ens preguntem: tan complicat és trobar una persona formada per dirigir i coordinar el projecte? D’acord que el pressupost ha disminuït, però cal recordar que ara disposem dels diners que costava mantenir l’antena. De veritat que no és possible trobar algú per mantenir viva la ràdio?. Aquestes i d’altres no serien preguntes retòriques si almenys s’hagués impulsat la recerca d’aquesta persona per mitjà de la web municipal o els altres mitjans de difusió que tenen a l’abast des de l’Ajuntament. Si realment hi ha un interès per part de l’equip de govern de continuar endavant amb el projecte cal demostrar-ho amb fets, i no esperar que siguin els propis col·laboradors els que s’hagin d’encarregar ara de buscar aquests cinc voluntaris. Perquè si aquests cinc noms no han sortit no és pas perquè els col·laboradors no ens hi vulguem involucrar més, és simplement perquè no podem. No disposem de més temps lliure per dedicar a l’emissora, com entendreu no vivim de la ràdio, ni vivim per la ràdio, estem molt ocupats. Ja ens costa prou poder trobar forats a les nostres agendes per poder gravar els nostres propis programes com per a que ara se’ns posi entre l’espasa i la paret i se’ns obligui a dedicar-hi més hores i a posar horaris en comú amb col·laboradors d’altres programes per tal de poder mantenir viva l’emissora. No ens podem fer càrrec d’aquesta responsabilitat, és molt difícil que cinc persones es coordinin quan cap d’elles és professional, l’emissora necessita un únic responsable i director que, a més d’això, s’encarregui d’obrir i tancar, del manteniment i revisió de l’equip tècnic, inclús d’aixecar-se a les 2 del matí al recordar que no ha programat correctament la graella d’emissió. Això, voluntàriament, ningú no ho farà.

I es que el nostre esperit no passa per l’enfrontament, si mostrem aquesta posició és perquè no estem satisfets amb la manera com s’han encarat les coses des del començament, encara ara és hora que es comprenguin els motius que argumenten el nostre discurs. Ens entristeix que se’ns vulgui culpar de la situació en la que estem i que l’ajuntament no vulgui reconèixer que n’és força més responsable que nosaltres de tot plegat. No som nosaltres els qui hem decidit reduir de 3 a 0 el nombre de persones destinades a la ràdio en qüestió de 4 anys, ni som nosaltres els qui hem convertit una ràdio que alternava informació amb entreteniment en una ràdio on darrerament només se li ha permès elaborar continguts d’entreteniment.

Respecte a la part final del comunicat publicat per l’ajuntament en el seu portal web, els col·laboradors volem objectar que si les darreres reunions s’han caracteritzat per una manca d’assistència és degut a tot el mareig de promeses anteriorment esmentat i també perquè no s’ha volgut trobar un horari adequat per a que tots ens hi puguem reunir. Hi ha col·laboradors que des d’un bon principi ja van manifestar la seva impossible presència en l’horari de les reunions, un horari de trobades que no s’ha modificat.

Reiterem que cal un únic responsable i un sou, per petit que sigui, perquè la ràdio pugui funcionar com cal. I cal també promocionar la recerca d’aquest a través dels múltiples mitjans de l’Ajuntament. Entre aquestes dues possibilitats, de tot cor, preferim que la ràdio tanqui . Per una banda, que cinc persones s’hagin d’encarregar de la feina d’un és molt complicat de dur a terme. Per altra banda, després del mareig de solucions ofertes per l’ajuntament, no estem disposats a deixar-nos enredar més. Això sí, sempre estarem disposats a participar quan s’ofereixin unes condicions mínimes de qualitat que aquestes són simplement trobar a un tècnic de so  què, a més a més, sigui responsable i director de la ràdio. Quan això sigui així, ens podreu trobar amb moltes ganes d’oferir la nostra col·laboració.

Marc Roca, Iman El Haddioui, Jaume Ros.

Publicat a:http://www.papioldigital.com/

1 COMENTARI

  1. Això fa Albert Vilà i el seu equip. 16 anys de govern que han acabat en una república bananera. Cada cop hi ha més escándols i tot i que els segueixen tapant, la saca està tan plena que aviat petarà… i tant que petarà. Lladres

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here