La Plataforma en Defensa de l’Hospital de Viladecans va congregar ahir al matí a unes 100 persones davant del pàrquing del centre sanitari. L’objectiu de la protesta era, una vegada més, denunciar les carències per les quals passa l’hospital, en aquest cas el servei d’Urgències

Els manifestants es van concentrar a l’entrada del recinte, amb tres pancartes que demanaven més dotacions pel centre, i membres de la plantilla van exposar als assistents quina és la crua realitat interna del servei d’Urgències. Posteriorment, van entrar dins l’Hospital on també van explicar la situació a les persones usuàries, a qui van demanar la seva solidaritat. La gent va respondre amb aplaudiments a les explicacions dels líders sindicals de l’Hospital. Finalment, van reunir-se amb la direcció del centre, a qui van fer arribar les seves demandes i reivindicacions.

Imatge de les persones manifestants, a l'interior de l'Hospital de Viladecans
Imatge de les persones manifestants, a l’interior de l’Hospital de Viladecans

La portaveu de la Plataforma, Eliana López, va descriure aquesta realitat: “les habitacions son individuals però estan ocupades sistemàticament per dos pacients separats per 90 centímetres, és a dir, que no hi ha cap intimitat ni confidencialitat; quan s’acaben les habitacions hem de col·locar els pacients als passadissos; no tenim cap lloc on despullar als pacients ni explorar-los; i la falta de personal es insostenible, ja que segons el mateix Ministerio de Sanidad hauríem d’atendre a un màxim de quatre pacients, i jo a Urgències he arribat a atendre fins a 12 pacients, de fet una auxiliar d’infermeria en el servei d’Urgències arriba a atendre entre 20 i 28 pacients, això és una bogeria, ens és impossible atendre bé als pacients”.

Els motius d’aquesta degradació del servei obeeixen segons López a una cadena de problemes: “el fet de que la possibilitat d’ingressar un pacient a planta sigui molt limitada el que fa és augmentar la permanència dels pacients en el servei d’urgències, i com que s’intenta contenir-los des dels Centres d’Atenció Primària per tal que no hagin d’anar a l’hospital, aquests pacients arriben a urgències menys estables i han d’estar-s’hi més dies a urgències, des d’on no poden ingressar a planta, per la qual cosa urgències ha esdevingut un servei col·lapsat durant tot l’any”.

La plantilla ha reclamat la millora del servei per totes les vies possibles, fins i tot han parlat amb el conseller Boi Ruiz i han denunciat la situació a Inspecció de Treball. S’han aconseguit petits avenços, però López admet que la situació és cada vegada pitjor, i com a exemple explica quina era la situació a Urgències aquest mateix matí: “hi havia 16 ingressos pendents perquè l’Hospital està ple i 18 pacients als passadissos perquè gairebé totes les habitacions estan ocupades per dos pacients, l’atenció que donem és penosa però és que no ho podem fer millor”.

Les reclamacions dels treballadors passen per recuperar el pressupost de 44 milions d’euros que hi havia l’any 2010: “l’Hospital està ofegat econòmicament ja que hem passat d’un pressupost de 44 milions d’euros anuals l’any 2010 a només 36 milions, el que per una població de 200.000 habitants és un pressupost ridícul, així que el que reclamem és que el pressupost torni a ser almenys de 44 milions, que ja és just”.

Entre les persones manifestants es trobaven les regidores de govern  d’ICV-EUiA de la localitat, Encarna García i Idoia Baixenchs. García va celebrar que ICV-EUiA hagi pogut contribuir a fer pressió en la defensa de l’Hospital de Viladecans, “tant donant suport a la Plataforma, com des de les institucions”, i va voler recordar que “va ser ICV-EUiA qui va denunciar al Parlament que quatre mesos després de comprometre’s davant del mateix, Boi Ruiz havia incomplert el seu compromís de visitar l’Hospital de Viladecans; aleshores se’l va amenaçar amb la reprovació i es va demanar la seva compareixença, i en part gràcies a aquesta pressió, Boi Ruiz va situar l’ampliació de l’Hospital de Viladecans com a un projecte prioritari dins de la cartera de serveis del seu departament”.

La regidora viladecanenca va voler, així, reivindicar la tasca política, “tant des de l’oposició al Parlament com també des de les administracions locals del Baix Llobregat, que s’han implicat de manera directa en la defensa de l’Hospital”.

Però el més important, va sentenciar García, “és la tasca de la Plataforma en defensa de l’Hospital i la implicació de la ciutadania, perquè sense la seva pressió, no hagués estat possible, evitar per exemple, la conversió de l’Hospital en un centre ambulatori, ni cap dels avenços aconseguits en els darrers mesos. Les 28.000 signatures recollides i la manifestació del mes d’octubre de l’any passat a Viladecans, amb més de 5000 persones al carrer, estic segura que van ser decisives”.

Per això, la regidora va cridar a “continuar amb les movilitzacions i reivindicacions al carrer, de la mà de la Plataforma, fins a aconseguir l’ampliació i la millora dels serveis” i va declarar que “el grup municipal i el grup parlamentari d’ICV-EUiA estaran atents a l’evolució dels esdeveniments, denunciaran  qualsevol intent de tirar enrere el compromís adquirit per Salut i vetllaran per el seu acompliment el més aviat possible”.

L’alcaldessa de Gavà, Raquel Sánchez, i l’alcalde de Viladecans, Carles Ruiz, fan costat a les reivindicacions de la ciutadania i treballadors i treballadores de l’Hospital de Viladecans

hospital-viladecansEls ajuntaments de Gavà i Viladecans reclamen solucions a la saturació del servei d’urgències de l’Hospital de Viladecans. Els responsables municipals demanen a l’Institut Català de la Salut que resolgui el dèficit de personal sanitari que es produeix especialment en periodes vacacionals.

L’alcaldessa de Gavà, Raquel Sánchez, i l’alcalde de Viladecans, Carles Ruiz, fan costat a les reivindicacions de la ciutadania i treballadors i treballadores de l’Hospital de Viladecans que reclamen la millora del servei d’Urgències. En diferents èpoques de l’any, com ara l’estiu o Nadal, es fa evident un dèficit de recursos humans  particularment a Urgències, que provoquen la saturació del servei.

Els alcaldes demanen a la Generalitat de Catalunya que doti l’Hospital de Viladecans dels recursos necessaris per garantir la qualitat del servei als 200.000 veïns i veïnes de Viladecans, Gavà, Castelldefels, Sant Climent de Llobregat i Begues que tenen aquest centre com a hospital de referència.

Raquel Sánchez i Carles Ruiz afegeixen que tot i que el procés d’ampliació de l’Hospital de Viladecans va pel bon camí no es poden desatendre les necessitats del dia a dia. És per això que, a banda de fer un seguiment exhaustiu del projecte d’ampliació, els alcaldes demanen als responsables sanitaris que posin en marxa les mesures necessàries per descongestionar el servei d’Urgències.

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here