Treballadors de l’empresa ILUNION, encarregada de la seguretat a l’aeròdrom català, alerten que des de l’entrada en vigor del nivell 4 d’alerta terrorista el mes de maig de l’any 2015, la seguretat als tres accessos per a vehicles de l’aeroport “no està garantida”. Denuncien que a partir d’aquesta data, els tres agents de la Guàrdia Civil que prestaven servei en aquests filtres d’accés ja no hi són i que la responsabilitat recau en un únic agent de seguretat. “Hem passat de tenir tres agents armats, dos a l’entrada i un a la sortida, a controlar els accessos amb un únic vigilant”, afegeixen. Una situació que s’agreuja a la nit quan el vigilant moltes vegades ha de donar suport al control d’accés de personal “deixant totalment desprotegit” el filtre. Aquesta situació, asseguren, ja s’ha traduït en greus problemes de seguretat amb gent que ha accedit en cotxe i fins i tot caminant a les pistes sense que ningú els detectés. AENA, de la seva part, assegura que la seguretat als accessos “està totalment garantida” amb una vigilant de seguretat les 24 hores del dia

Els treballadors denuncien que ja fa temps que treballen en unes condicions de feina “molt precàries” que els fa molt difícil fer correctament la seva feina. “Tenim un absentisme laboral de gairebé el 7% perquè la gent treballa sota molta pressió i amb pocs recursos”, afegeixen. En aquest sentit, asseguren que la situació “és un peix que es mossega la cua” perquè moltes baixes no es cobreixen com cal i això fa que la resta de treballadors hagin de fer més feina de la que els pertoca.Malgrat que és un problema generalitzat, asseguren que és als accessos de vehicles a les pistes de l’aeroport on es fa més evident que “no s’estan fent bé les coses en matèria de seguretat”.

Expliquen que fins el mes de maig de l’any passat, a dos dels tres filtres d’entrada hi havia, a banda del vigilant de seguretat, tres agents de la Guàrdia Civil les 24 hores del dia, dos a l’entrada i un de fiscal a la sortida. Una circumstància que, paradoxalment, coincidint amb l’entrada en vigor del nivell 4 d’alerta terrorista va canviar. “Actualment, entre el carrer i les pistes d’un aeroport de les dimensions del Prat només hi ha una barrera mòbil i un vigilant de seguretat que no va armat”, alerten.Fonts de la Guàrdia Civil han confirmat a l’ACN que han deixat de fer vigilància estàtica durant les 24 hores en els accessos de vehicles a les pistes de l’aeroport del Prat.

Es tracta d’una decisió acordada amb AENA per seguir els criteris que s’apliquen en els aeroports més importants de l’estat espanyol, on, de la vigilància en aquestes casetes, se n’encarrega la seguretat privada, han assenyalat les mateixes fonts. Tot i que ja no hi ha agents de la Guàrdia Civil destinats a les casetes durant tot el dia, aquest cos policial és el màxim responsable de la zona restringida de seguretat de l’aeroport i realitza controls aleatoris en diversos punts, entre els quals els accessos de vehicles a les pistes. Si durant el dia la situació ja és complicada, els treballadors denuncien que a les nits la cosa empitjora encara més perquè el vigilant que s’encarrega de l’accés de vehicles moltes vegades ha de donar suport al que controla l’entrada de personal deixant desguarnit el filtre d’entrades i sortides dels vehicles a les pistes. “És impossible fer bé la feina quan, a banda d’inspeccionar vehicles, comprovar precintes de càrrega i identificacions, has de donar suport al company de control d’accés de treballadors”, lamenten.

Els treballadors afegeixen que des de que es van retirar els agents de la Guàrdia Civil ja s’han produït diverses situacions de risc que han acabat amb l’obertura d’expedients sancionadors per faltes greus contra companys. Expliquen que el mes de juliol de l’any passat, un vehicle privat i una ambulància van entrar a les pistes de l’aeroport sense que ningú els detectés i que en una altre ocasió la cosa va anar més enllà quan un grup de turistes van entrar a peu a la zona de pistes buscant un restaurant de menjar ràpid. Asseguren que han denunciat aquests fets en reiterades ocasions als responsables de l’empresa ILUNION que, fins el moment, ha respost amb expedients sancionadors contra els treballadors quan han incorregut en una falta però que no ha destinat més efectius ni recursos a les tasques de vigilància per garantir un millor servei. “S’han denunciat els fets davant la inspecció de treball, però després de gairebé un any les coses segueixen com estaven”, lamenten els treballadors.

Els treballadors també critiquen que des del 2012, el contracte entre AENA i ILUNION (anteriorment Vigilancia Integrada S.A.), empresa que forma part del Grup ONCE, va en funció d’objectius, és a dir, expliquen, que AENA imposa sancions econòmiques a la concessionària si el servei no es presta en condicions òptimes de qualitat. Unes sancions, asseguren, que en els darrers anys han superat els 100.000 euros anuals però que no han servit perquè l’empresa hagi pres mesures efectives per millorar la qualitat del servei que presta. Aena diu que la seguretat està “totalment garantida”Fonts d’Aena consultades sobre la qüestió han assegurat a l’ACN que la seguretat als tres punts d’accés per a vehicles a l’aeroport de Barcelona “està totalment garantida” amb un vigilant de seguretat les 24 hores del dia a tots ells. A més, expliquen que a la nit la barrera mòbil sempre es tanca, el que obliga a avisar al vigilant de seguretat en el cas que aquest estigui donant suport en aquell moment al vigilant de l’accés de treballadors a les pistes.

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here