La principal concessionària de restauració a l’aeroport del Prat, l’empresa Pansfood, es troba contra les cordes després que tots els seus treballadors s’hagin plantat amb una vaga indefinida. Des de fa dotze dies, els 420 treballadors dels bars i restaurants de la companyia no es presenten al seu lloc de treball en protesta per la nova licitació que els dividirà, reduirà el sou i vulnerarà els acords previs establerts, segons denuncien.

Aena, com a gestora pública de les infraestructures aèries, és l’encarregada d’atorgar la nova gestió dels establiments hostalers al Prat. I el conflicte ha aparegut quan amb la renovació de les llicències s’ha decidit trencar el lot de 22 locals que fins ara gestionava Pansfood per dividir-lo entre sis empreses. Això comportarà, de totes totes, dividir una plantilla de centenars de persones i canviar les condicions laborals.
Segons denuncia el comitè d’empresa de Pansfood, convocant de la vaga amb un seguiment del 100%, es vol aprofitar aquesta nova licitació per incomplir els pactes previs afectant així a les seves “condicions laborals, socials i econòmiques”. Entre els exemples dels serveis que temen perdre en destaquen el sistema de rotació per torns, el temps per menjar, el cobrament de nocturnitat o els dies de festa remunerats. I des de fa temps que, veient-ho avenir, s’ha intentat mostrar la disconformitat amb els canvis.

La vaga, però, va esclatar quan se’ls va fer arribar una llista amb el repartiment dels treballadors per a les noves empreses de manera unilateral. Lorena Romero, portaveu del comitè, denuncia que Pansfood s’està intentant “treure de sobre” aquells empleats als què denominen ‘conflictius’, com serien els membres del propi comitè, els que acumulen més temps de baixa o aquells que tenen uns costos més alts. Aquest grup, segons denuncien, ha estat enviat de manera indistinta a alguna de les tres companyies que només gestionarà un sol local, apartant-los així de la resta de treballadors. De les altres tres empreses, una tindrà el control de 7 locals, una altra de 6 i una darrera de 5.

Un altre dels portaveus laborals, Alan Carrasco, apuntava a la responsabilitat màxima d’Aena. Segons Carrasco, el concurs ha estat atorgat a aquells candidats que oferien un percentatge dels beneficis més gran per Aena. El problema, però, és que “l’aconseguien a costa de treure-ho dels sous dels empleats”.

En aquesta situació, Aena es justifica recordant que el problema és exclusivament de Pansfood i l’empresa, per la seva banda, informa a elBaix.cat que ha fet “tot el possible per evitar una vaga que no beneficia a ningú”.

Tot i així, els treballadors ho desmenteixen i asseguren que Pansfood els ha expressat que fins que no tornin a treballar, no hi haurà negociació. Ara bé, l’argument dels protestants és just el contrari, “no aturarem la vaga fins que no ens assegurin uns mínims”, sentencia Alan Carrasco. I aquests mínims, en concret, són quatre: repartir tots els treballadors entre les companyies amb més d’un local, mantenir els salaris, respectar el conveni que els regis fins ara (Conveni d’Hostaleria de Catalunya) i permetre d’igual manera la sindicalització.

Ahir van començar una ronda de mobilitzacions amb una manifestació que clouria a la seu de la delegació del Govern Espanyol a Barcelona. Després va haver-hi assemblea i, en presència de César Ramos, representant de Foment al Congrés dels Diputats pel PSOE, van deixar clar que arribaran fins a on calgui. Ramos, exercint de mediador, va demanar pressió “però fins a un límit”, ja que son els sous dels empleats els que resten bloquejats i va comprometre’s a negociar per ells amb Aena.

Foto: CCOO

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here