Foment ha encarregat a l’agència Eurocontrol un estudi per fer un anàlisi “objectiu i rigorós” de les causes que han portat a que gairebé el 50% dels vols que s’operen a l’aeroport del Prat acumulin, de mitjana, retards de mitja hora

Així ho va anunciar aquest dijous el secretari d’Estat de Transport, Pedro Saura, durant la reunió del Comitè de Coordinació Aeroportuària de Catalunya. Saura, tot i deixar clar que l’aeroport del Prat “va molt bé” i que aquest 2018 se superaran els 50 milions de passatgers, va explicar que l’estudi estarà enllestit al febrer i que l’objectiu és començar a aplicar les primeres mesures aquest estiu per lluitar contra “la cronificació dels retards al Prat”. El conseller de Territori, Damià Calvet, va destacar que l’estudi “servirà per anticipar-se a noves situacions conflictives” a l’aeròdrom català.

A la reunió d’aquest dijous del Comitè de Coordinació Aeroportuària de Catalunya, la primera des del 2016, hi van participar representants de l’Estat, la Generalitat, els ajuntaments de Barcelona i el Prat de Llobregat, així com d’agents econòmics i socials del territori. Així, la trobada va comptar, entre d’altres, amb la presència del secretari d’Estat de Transport, Pedro Saura, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, el primer tinent d’alcalde a l’Ajuntament de Barcelona, Gerardo Pisarello, o el director general d’Enaire, Ángel Luis Arias.

El secretari d’Estat d’Infraestructures, Transport i Habitatge, Pedro Saura, va destacar que l’aeroport de Barcelona-El Prat, el setè d’Europa en nombre de viatgers, “va molt bé”, però ha reconegut que la “cronificació dels retards” ha generat preocupació entre la societat i el món econòmic. És per això que va anunciar que, junt amb la resta d’agents implicats, demostraran a la ciutadania “que no miren cap a una altra banda” i que prendran mesures a curt i llarg termini per solucionar la qüestió dels retards que ja afecta a gairebé la meitat dels vols que s’operen al Prat.

Amb l’encàrrec de l’estudi a l’agència independent Eurocontrol, que s’emmarca en un pla més ampli de millora de l’aeròdrom de la capital catalana que ha rebut el nom de ‘BCN a punt’, Foment vol tenir un diagnòstic “objectiu” per prendre de manera coordinada les mesures necessàries sense que els diferents agents implicats “es tirin les culpes uns als altres”.

Pedro Saura va assegurar que l’informe estarà enllestit a finals del mes de gener o principis de febrer i que la idea inicial és que, ja amb les conclusions, el Comitè de Coordinació Aeroportuària de Catalunya es torni a reunir per estudiar-les i decidir quines aplicar ja el pròxim estiu per minimitzar l’afectació dels retards a l’aeroport del Prat.

El secretari d’Estat també va anunciar que el pròxim 10 de desembre Foment es reunirà amb representants de les companyies aèries per estudiar com aquestes poden col·laborar per millorar el servei que es presta als usuaris. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, va valorar molt positivament el resultat de la trobada i l’anunci de Foment d’encarregar l’informe. En aquest sentit, Calvet va destacar que junt amb les reunions mantingudes amb la delegació del govern espanyol per tractar qüestions de gestió de l’aeroport com el control de passaports i els accessos, el Govern se sent “més preparat i alerta que mai i que vol anticipar-se a qualsevol situació que signifiqui més retards”.

De la seva banda, el primer tinent d’alcalde a l’Ajuntament de Barcelona, Gerardo Pisarello, va celebrar que l’aeroport del Prat sigui un dels més importants d’Europa “perquè és bo per la imatge” de la capital catalana, però va deixar clar que el seu creixement “ha de ser sostenible” i no ha d’anar en contra de la qualitat del servei que s’ofereix als usuaris. “Hem de buscar l’equilibri perquè algunes imatges i situacions viscudes aquest estiu ens preocupen i no s’han de repetir”.

Sobre el resultat de la reunió, el tinent d’alcalde també va posar en valor que servirà per anticipar-se a futurs problemes.

Xifres

Durant la reunió del Comitè de Coordinació Aeroportuària de Catalunya, Foment va exposar les principals xifres que demostren el bon moment del Prat i el seu constant creixement. La secretària d’Estat de Transport, María José Rallo, ha destacat que l’aeròdrom català ja és el setè d’Europa en volum de passatgers i que aquest es tancarà per sobre dels 50 milions. Una xifra que fa que el creixement registrat entre el 2013 i el 2017 hagi estat del 7,6%, molt per sobre del 5,6% que han crescut de mitjana els principals aeroports europeus.

Per justificar els problemes d’operativa que han pogut contribuir a l’acumulació de retards, Rallo va recordar que en quatre anys el nombre de passatgers de llarg radi s’ha duplicat passant dels dos als quatre milions i que el 60% dels vols del Prat passen per l’espai aeri francès, un dels més conflictius a nivell de vagues. Sobre els retards, va apuntar que en només un any han passat de 19 minuts de mitjana a 27 i que ja afecten al 43% del total de vols.

Font: ACN

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here